Vil bruke 800 millioner på ny krilltråler
Fish Group of Norway vil bygge en ny krillbåt, full av ny og miljøvennlig teknologi. Prislappen blir opp imot 800 millioner.
Krilltråleren, som er designet av Skipsteknisk As i Ålesund, skal bli 140 meter lang, ha lugarkapasitet til 65 personer og skal kunne fiske 2000 tonn krill i døgnet.
– Dette skal bli et hybridskip, med seks vertikale vindturbiner, solcellepaneler og ny batteriteknologi som effektivt vil samle opp og distribuere krafta på skipet, forteller Nils Molnes, daglig leder i Fish Group of Norway (FGN).
– Dette blir første gang det blir brukt vindmøller på en fiskebåt. Fartøyet vil forurense fem ganger mindre enn tilsvarende fartøyer som opererer i området i dag, hevder Molnes.
Årsaken til dette er også at de planlegger å flytte den energikrevende foredlingsprosessen av krillen til land.
– Dette vil redusere miljøavtrykket i Arktis. Det vanlige i dag er å prosessere krillen om bord ved hjelp av hydrolyse og varm damp. Dette får du ikke til uten å produsere mye ferskvann, og det er svært energikrevende. Når man begynner å tilsette varme så begynner man også å ta bort egenskapene i krillen. Vi vil kaldpresse krillen og ta saltvannet ut før vi fryser den på fartøyet. Den kraftkrevende prosessen vil vi gjøre på land med norsk vannkraft, sier Molnes.
For Skipsteknisk As har designet av den nye krillbåten vært ei interessant utfordring.
– Særlig forventningene til miljøkrav og tonnasje har vært ei spennende. Vi er veldig fornøyde med designet vi har laget, og vi setter stor pris på at FGN valgte oss å jobbe med, sier Lidvard Liaset, salgssjef i Skipsteknisk i Ålesund.
Les meir på sidene til Sunnmørsposten (Krever innlogging)
Illustrasjon: Skipsteknisk
Fish Group of Norway vil bygge en ny krillbåt, full av ny og miljøvennlig teknologi. Prislappen blir opp imot 800 millioner.
Krilltråleren, som er designet av Skipsteknisk As i Ålesund, skal bli 140 meter lang, ha lugarkapasitet til 65 personer og skal kunne fiske 2000 tonn krill i døgnet.
– Dette skal bli et hybridskip, med seks vertikale vindturbiner, solcellepaneler og ny batteriteknologi som effektivt vil samle opp og distribuere krafta på skipet, forteller Nils Molnes, daglig leder i Fish Group of Norway (FGN).
– Dette blir første gang det blir brukt vindmøller på en fiskebåt. Fartøyet vil forurense fem ganger mindre enn tilsvarende fartøyer som opererer i området i dag, hevder Molnes.
Årsaken til dette er også at de planlegger å flytte den energikrevende foredlingsprosessen av krillen til land.
– Dette vil redusere miljøavtrykket i Arktis. Det vanlige i dag er å prosessere krillen om bord ved hjelp av hydrolyse og varm damp. Dette får du ikke til uten å produsere mye ferskvann, og det er svært energikrevende. Når man begynner å tilsette varme så begynner man også å ta bort egenskapene i krillen. Vi vil kaldpresse krillen og ta saltvannet ut før vi fryser den på fartøyet. Den kraftkrevende prosessen vil vi gjøre på land med norsk vannkraft, sier Molnes.
For Skipsteknisk As har designet av den nye krillbåten vært ei interessant utfordring.
– Særlig forventningene til miljøkrav og tonnasje har vært ei spennende. Vi er veldig fornøyde med designet vi har laget, og vi setter stor pris på at FGN valgte oss å jobbe med, sier Lidvard Liaset, salgssjef i Skipsteknisk i Ålesund.
Les meir på sidene til Sunnmørsposten (Krever innlogging)
Illustrasjon: Skipsteknisk