Fiskerstrand Verft kjøper dokk fra Western Shipyard

Refvik

Administrator
Staff member
Fiskerstrand investerer i økt dokk kapasitet med fokus på effektivitet, nye markeder og imøtekomme fremtidens miljøkrav.

Verftet kjøper dokka fra Western Shipyard i Klapaidia som igjen har bestilt ny og større dokk

EKSISTERENDE FLYTE DOKK
Lengde (Loa): 133 m
Innvendig bredde: 24 m
Inndokkingsdybde: 7 m / 0,3m puter
Løftekapasitet: 7000 tonn – 67 tonn/m
Kran kapasitet: 1 kran med følgende kapasitet 7,5 tonn/6.6 m og 3 tonn/26.25 m
Bygge år 1943

NY FLYTE DOKK
Lengde (Loa): 165 m
Innvendig bredde: 27,4 m
Inndokkingsdybde: 7,8 m / 1,4m puter
Løftekapasitet: 12000 tonn – 100 (150) tonn/m
Kran kapasitet: 2 kraner med følgende kapasiteter 15 tonn/10 m og 10 tonn/15 m, 8 tonn/21 m
Bygge år 1970

Plana er å slepe flytedokka til Polen kor den vil bli oppgradert med følgende utstyr:
• Servicebrønn for azimuth thrustere
• Hydrauliske sidestøtter for effektiv dokking
• Oppsamlingssystem for spillvann fra høytrykksspyling av skrogsider for å unngå utslipp til sjø.
• Økt kapasitet på landstrøm
 

polsteam

New Member
Floating dock was towed to Gdynia, Poland, for repairs.

It was brought from Klaipeda, and it is "PD-812" dock from BLRT Group's Western Baltija Shipbuilding or Western Shipyard.

It is known that repair works in Poland were contracted not by Western Baltija, but by Norwegian registered company - MSI AS (Marine Services International of Drøbak), member of Muehlhan Group.

Does anyone know whether the dock will be returning to Klaipeda, to the same yard, where it came from?...

Or maybe it was purchased by someone and will go somewhere else after repairs in Gdynia?
 

Refvik

Administrator
Staff member
BTW; the old dock from Fiskerstrand Verft is sold to Belgium as I understand it...
 
Top