Fjord 1, bygg nr. 1698 ved Fjellstrand, ZeroCat™ 120 "Kommandøren"

Refvik

Administrator
Staff member
Zero emission ferry contract signed with Fjord1

Fjord 1 has signed a contract with Fjellstrand for the designing and building of a fully electric, battery powered ferry of the ZeroCat type.

The ferry is developed by Fjellstrand and will operate the route between Halhjem and Våge in Hordaland not far from the yard premises.

This is a larger and further developed version of the MF Ampere, which in 2015 made history being the worlds first car ferry to be driven solely by batteries. The new vessel will be equipped for both higher speed and longer range.

MF Ampere has been in operation for two years and has sailed a distance equivalent to 4 times around the Equator, giving valuable experiences to the further development of zero emission technology for ferries and ships.

The fully electric ferry will have a length of 87,5 meters and a beam of 20,8 meters and will carry 120 cars, 12 trucks and a passenger saloon to accommodate 296 passengers. In order to optimize for lowest possible energy consumption the vessel will be built in aluminium with a catamaran hull.

Zero emission and low energy consumption are key elements valued in the tenders, and this ferry makes it possible to run even longer ferry operations on batteries alone.

"We appreciate the trust Fjord1 has shown Fjellstrand for placing this order with us and see this as a vote of confidence to the development Fjellstrand is conducting for future environmental friendly ferries", says Edmund Tolo , Sales Manager of Fjellstrand AS.

Delivery will be Q4 2018.

ZeroCat™ 120 TBN
Halhjem_v02.jpg


Fjellstrand-bygger-elektrisk-ferge-for-Fjord1_fullwidth.jpg

Begge illustrasjon: Fjellstrand
 
Fjellstrands miljøferje for Fjord1 underveis

Skroget til nye Fjord1-ferjen er sjøsatt og i sommer vil det bli malt og utrustet med thrustere ved Halsnøy Dokk før det går videre til Fjellstrand sitt anlegg på Omastrand for å få på det ferdig utrustede overbygget og utover høsten få installert alt skipsutstyret.

Det er byggeverftet Fjellstrand som melder dette i et presseskriv.

Den helelektriske ferjen blir 87,5 meter lang og 20,8 meter bred, og vil ha en kapasitet på 120 biler eller 12 trailere. Salongen vil ha plass til 296 passasjerer. For lavest mulig energiforbruk vil ferjen bli bygd i aluminium. Aluminiumsfartøy er ca. 60 prosent lettere enn tilsvarende skip bygd i stål, og batteripakker og ladestasjoner kan dermed drive ferjen helt elektrisk på lengre distanser, heter det i pressemeldingen.

Den nye ferjen skal leveres i desember 2018.

Les meir på sidene til Maritime Magasin

Fjellstrand bygger elektrisk ferje for Fjord1. Fartøyet ble sjøsatt i dag.

Foto: Fjellstrand
 
Navnet Tysnes er opptatt, av den tidl. HSD båten bygd i 1931, ligger vel i Dåfjorden no, Tysnesfjord derimot er jo en mulighet for rederiet med det fantasiløse navnet ;)
 
Og kva med namn på denne, reknar med at det er bestemt siden Fjord 1 er vanlegvis tidleg ute med namna på nybygga...
 
Back
Top