Fjord 1 bygge om tre ferger til el. drift

Refvik

Administrator
Staff member
Hvilke tre ferger er dette?

Nye kontrakter til NES

Norwegian Electric Systems (NES) skal levere batteripakke, integrasjon av elektro og automasjons-pakke i forbindelse med ombygging av tre ferger til Fjord1, ved et verft som foreløpig ikke er valgt. I tillegg skal selskapet levere to nye landstasjoner for ladding.

Samlet kontraktsverdi er i underkant av MNOK 90, og utgjør et viktig bidrag til NES sin ordrebok.
 
vet noen om "Ivar Aasen" er blitt hybrid/El samt det at det står i kontrakten av romsdalspakken at alle samband skal ha en hybrid/EL
 
"We are proud to contribute to the ongoing hybridisation of ferries in Norway! Pon Power AS will supply 3x Cat C32-SR5 biodiesel generator sets for three Fjord1 ferries (Moldefjord, Romsdalsfjord and Korsfjord). Those are to be converted from LNG operation to hybrid operation at Westcon Florø AS"

Kilde: Pon Power AS

Pon Power.jpg
 
Tre til hver ferge da antar jeg, siden de nå hver har to 900 kW LNG aggeregat og ett 1000 kW diesel aggeregat
 
"Romsdalsfjord" og "Korsfjord" ligger nå ved Westcon Yard Florø for ombygging fra gassdrift til batteri hybrid
 
Korsfjord byttet med Lifjord i dag og gikk inn i B-ruta.
Lifjord på vei ut av fjorden. Tidligere har Korsfjord byttet med Romsdal midt på dagen.
 
Korsfjord byttet med Lifjord i dag og gikk inn i B-ruta.
Lifjord på vei ut av fjorden. Tidligere har Korsfjord byttet med Romsdal midt på dagen.
Ja, Korsfjord gikk inn i fast rute fra søndag. Lifjord ligger nå i Kristiansund sammen med Romsdalsfjord, som visstnok skal inn i rute på Halsa-Kanestraum om en ukes tid. Jeg legger ved link til en artikkel i Tidens Krav som gir en del informasjon både om Korsfjord og sambandet. Den er fra plusside, men jeg har sendt den til meg selv først, så jeg håper den virker. https://www.tk.no/5-51-956340
 
Back
Top