Fjordland Cruise, LOI ved China Merchant Industry Holding, NVC 2100 Explorer Cruise Vessel "TBN"

Refvik

Administrator
Staff member
Mer optimisme hos Rolls-Royce Marine:

Pensjonert kaptein vil bygge med Rolls-Royce-design

Cruiseavtale kan bli verdt opptil 375 mill. kroner for Rolls-Royce Marine. Det er blant jobbene som gir mer optimisme hos den maritime utstyrsleverandøren.

Planene til Hallvard M. Stenevik fra Hordaland kan vise seg å gi betydelig arbeid for Rolls-Royce Marine sine designere på Sunnmøre. Den pensjonerte kapteinen har startet opp selskapet Fjordland Cruise og vil bygge opptil tre cruiseskip ved et verft i Kina.

Det var Dagens Næringsliv som først omtalte planene til Stenevik, som innebærer en intensjonsavtale om bygging av ett skip – og opsjon på ytterligere to søsterskip ved verftet China Merchants Industry Holdings (CMIH).

Jakter investorer
Det er designerne til Rolls-Royce Marine i Ålesund og Hjørungavåg som i første rekke vil jobbe med å tegningene.

– Det er ikke så mange involvert såpass tidlig i et prosjekt, men blir det realisert, vil vi jobbe mer med detaljene sammen med rederiet og verftet, forteller kommunikasjonsdirektør Anette Bonnevie Wollebæk i Rolls-Royce Marine sier til Sunnmørsposten.

Austevollingen Stenevik har foreløpig ikke finansieringen på plass for skipene og er nå på jakt etter investorer. Ifølge Dagens Næringsliv trenger han rundt 106 millioner kroner per skip for å stille den nødvendige egenkapitalen. Fristen for å inngå endelig kontrakt er satt til neste sommer. Stenevik selv er overbevist om at de vil komme i mål.

– Kina er fullt av penger. Vi satser på å bygge med kinesisk kapital, men er selvsagt også åpne for norske investorer, forteller Stenevik til Sunnmørsposten.

Ulstein-gruppen offentliggjorde i fjor en designjobb med et amerikansk cruiseselskap, som vil bygge ved samme verft.

Verdi på 125 mil. per skip
Verdien på arbeidet fra Rolls-Royce ligger på rundt 125 millioner kroner per skip, opplyser salgssjef Rune Ekornesvåg i Rolls-Royce Marine til Dagens Næringsliv. Det inkluderer design, motorer, batteripakker og propeller. Prisen for bygging av skipene blir ikke opplyst, men Stenevik legger ikke skjul på at det blir langt billigere enn å bygge i Norge.

Interessen i Kina for å besøke Norge er «ekstrem», ifølge Stenvik, samtidig turistindustrien i landet er i stor vekst. Det er bakgrunnen for at 72-åringen satser på cruise.

Skipene skal etter planen være 106 meter lang og ha kapasitet på rundt 250 passasjerer. Teknologien i skipene kan sammenlignes med ekspedisjonsfartøyene Kleven for tiden bygger for Hurtigruten. De er imidlertid betydelig mindre og blant annet størrelsen på batteripakkene vil avgjøre hvor miljøvennlige skipene blir i drift.

Les meir på sidene til Sunnmørsposten

NVC 2100 Explorer Cruise Vessel

Begge illustrasjoner: Rolls-Royce Marine
 
Top