Frøy Akvaressurs AS og Bjørøya AS, Bygg nr. 169 og 170 ved Sletta Verft, Macho 25 og 18,65 m Arbeidsbåt "Frøy Finnmark" & "Bjørøyvær"

Refvik

Administrator
Staff member
Fra Facebook sidene til Sletta Verft

Sletta verft har den glede å meddele at vi i dag har inngått 2 nye MachoCat 25 kontrakter. Begge byggene skal bygges i stål.

Bygg nr. 169 blir på 25 x 10,6 meter. Reder er Frøy Akvaressurs AS. Skipet skal leveres i slutten av desember 2018. Skipet designes av Møre Maritime i Kristiansund.

Bygg nr. 170 blir en katamaran på 18,65 x 12 meter. Reder er Bjørøya AS. Skipet skal leveres februar 2019.

Bygg nr. 170

Profiltegning: Sletta Verft
 

Refvik

Administrator
Staff member
Bygg nr. 169 blir på 25 x 10,6 meter. Reder er Frøy Akvaressurs AS. Skipet skal leveres i slutten av desember 2018. Skipet designes av Møre Maritime i Kristiansund
Fra Facebook sidene til Sletta Verft:

Teaser av vårt bygg nr. 169 "Frøy Finnmark". Skroget er under bygging i Polen og blir slept til Mjosundet for utrustning etter sommerferien. Videre ønsker vi alle våre venner en riktig god påske.




Begge illustrasjoner: Møre Maritime
 

Refvik

Administrator
Staff member
Sletta Verft bygger batteri-hybrid arbeidsbåt til Bjørøya

Sletta Verfts bygg nummer 170 til Bjørøya blir såvidt aktørene bekjent verdens første fartøy i sitt slag. Det skriver partene i en pressemelding.

Det nye fartøyet vil bli brukt til å serve selskapets lokaliteter i forbindelse med større operasjoner og fortøyningsarbeid.

- I tillegg til at fartøyet gir store drivstoff- og vedlikeholds besparelser blir arbeidsdagen til de på fartøyet enklere og effektivisert, som følge av investeringen, sier skipper Frode Dølvik i meldingen. Dølvik legger til at de også er godt fornøyd med at batteri-hybrid konseptet minsker støyen for dem som er på jobb.

Landstrøm om natten
Slik fartøyet kommer til å operere så vil vi som regel ligge med strømforsyning fra land eller forflåte gjennom natten. Dermed er også havneaggregatet kuttet. Fartøyet vil heller og satser på å bruke batteriene om natten i kombinasjon med et hovedaggregat ved behov.

–Siden mange av forflåtene har landstrømsforsyning vil også ladding av batteriene gjennom natten bli med fornybar strøm fra land sier, skipper Frode Dølvik.

Hoveddata
  • Lengde: 19,00 meter
  • Bredde: 12,00 meter
  • Bredde skrog: 4,0 meter
  • Dybde: 4,35 meter
  • Mannskap: fire personer
Dekksutstyr
  • Kraner: Palfinger 90 og 65 tm
  • Varpevinsj: MBH 40 og 15 t
  • Tuggervinsj: MBH 10 t
  • Kapstaner: MBH 2 stk 5 t og 1 stk 2 t
  • Annet: SHM haikjeft 40 t, platelås 25 t, tauepinner rekke 15 t, taulås rekke 25 t
Plasskrevende hybrid
Bygg nummer 170 er en toskrogs arbeidskatamaran i stål, hvor designet sørger for god plass til alt det nødvendige utstyret om bord.

For å tilpasse designet til batterihybrid drift, får arbeidsbåten eget tavlerom og eget batterirom, hvor komponentene er optimalisert med tanke på både avstander og plassbehov.

Diesel-elektrisk fremdrift med batteri for hybriddrift er mer plasskrevende enn en konvensjonell løsning. En av utfordringene har derfor vært å få plass til alt av nødvendig utstyr uten at det går ut over plassen til andre komponenter, vesentlige for fartøyets funksjon, slik som kraner, vinsjer, tauepinner, kjettinglås, med mer.

Les meir på sidene til Skipsrevyen





Begge illustrasjoner: Sletta Verft
 

Refvik

Administrator
Staff member
Fra Facebook sidene til Sletta Verft:
"...overleverte vårt nybygg nr. 169 "Frøy Finnmark" den 7.1.19. Dette er et nybygg i stål på 25 x 10,6 meter. Reder er Frøy Akvaressurs AS. Vi takker for oppdraget og ønsker båt og mannskap lykke til"

Macho 25 "Frøy Finnmark"

Foto: Ukjent via Sletta Verft
 
Top