Green Wave Holding AS, Bygg nr. 2120 ved Maritime Partner, Alusafe Cat 24 Hybrid "Brim"

Refvik

Administrator
Staff member
Bygger stille og ren el-dreven turistbåt

Med den elektriske katamaranen «Brim» vil selskapet Green Wave Holding AS i Tromsø sette standarden for fremtidige turistbåter verden over.

Bak selskapet står Agnes Árnadóttir og Espen Larsen-Hakkebo, begge med erfaring fra turistnæringen. Båten er allerede under bygging hos Maritime Partner i Ålesund, og er planlagt å stå ferdig i løpet av sommeren 2019.

- Vi har gått våre egne veier hva gjelder design og teknologi. Vi mener at dette er den mest fleksible elektriske turistbåten som eksisterer, blant annet fordi vi kan benytte oss av eksisterende lade-infrastruktur i de fleste norske havner, forteller Larsen-Hakkebo til Skipsrevyen.

Overbygget på båten er designet av Einar Hareide, mens Halfdan Endresen i Wave Propulsion har designet skroget. I tillegg står Servogear for leveranse av drivlinjen.

- Filosofien vår er at om man skal bygge en elektrisk katamaran, må man gå gjennom hver eneste komponent og gjøre alt så lett som mulig. Der mener vi at vi er kommet ganske langt, sier Larsen-Hakkebo.

Vil vokse
«Brim» som skal bli 24 meter lang, 11 meter bred, ni meter høy og ta 140 passasjerer, skal være ferdig 30. juli neste år.

Den vil koste 46 millioner, og størsteparten skal være laget av aluminium

Cruisefarten vil være 8-12 knop, men kunne ha en toppfart tett oppunder 20 knop.

- Vi skal drive båten i turisme og sightseeing-virksomhet i Lofoten om sommeren, og Tromsø om vinteren. Holder hvalen seg i området kan det også bli aktuelt med hvalsafari.

Les meir på sidene til Skipsrevyen

Alusafe Cat 24 "Brim"

Illustrasjon: Maritime Partner
 

Refvik

Administrator
Staff member
Ålesund-selskap leverer til nyskapende turistbåt

Turistbåt som bygges i Ålesund kan seile ti timer på batteridrift.

En ny leverandør fra Nordvestlandet har fått arbeid med en nyskapende turistbåt som skal seile i Nord-Norge.

Denne gangen er det elektroentreprenørene i Acel som opplyser at de har fått jobben med å prosjektere og installere elektronikken om bord på «Brim Explorer». Kontrakten innebærer blant annet å installere hybridsystemet som leveres fra Brunvoll Mar-El.

Den 24 meter lange og 11 meter brede båten er under bygging hos Maritime Partner i Ålesund. Designet på katamaranen er et samarbeid mellom Halfdan Endresen i Wave Propulsion og sunnmøringen Einar Hareide.

Med en batteripakke på hele 800 kWh kan den seile hele ti timer på batteridrift med en fart på rundt ti knop. Båten starter neste sommer opp turer med hvalsafari med utgangspunkt i Tromsø og Svolvær.

Kilde: Sunnmørsposten


Illustrasjon: via Green Wave Holding
 

Refvik

Administrator
Staff member
Hybrid arctic eco-tour boat up for industry award

Brim Explorer, a tour boat designed to allow passengers to explore Arctic Norway without disturbing nature, is the latest boat to be nominated for the Next Generation Ship Award at the industry’s Nor-Shipping Conference in Oslo in June.

The award is given to a new or retrofit project ‘demonstrating the greatest advances and innovation in design, assessed with respect to energy efficiency, innovation, suitability and flexibility, technology utilisation, safety and security and environmental sustainability’.
Most of the other contenders are container ships or cargo ships, but the Brim Explorer is what captures our imagination.

How could it not? It is offering six different cruises on the Norwegian coast:
  • Silent Whale Watching
  • Silent Trollfjord Cruise
  • Northern Lights Cuisine Cruise
  • Skrova Island Cruise
  • Tromsø Fjord & Wildlife Cruise
  • Henningsvær Cultural Tasting Cruise
All of this from a “comfortable, stable, silent and emission-free sailing with uninhibited views from multilevel indoor and outdoor decks, with live feeds from an underwater drone and hydrophone” as it says on the Brim website
A sketch of the design of a two story catamaran

Brim was designed in concert with Norways’ multi-award winning Hareide Design studio

The boat and touring company were founded by two people with a love of the Arctic’s, and Norway’s, natural wonders. Co-founder and CEO Agnes Árnadóttir grew up working in her family business, the first whale watching company in Iceland. The other Co-founder (and CFO) is Espen Larsen-Hakkebo whose vision is to show that travel doesn’t have to have a negative impact on nature.

Their desire is to have others discover the world they love so much while ensuring it can all continue to be enjoyed for future generations.
As Agnes told Barents Observer “There are few things more mind-blowing than standing outside in the dark Arctic night and hear the sound of the whales while smelling their herring-breath”.

The idea of providing a silent clean ship to experience the rugged and awe-inspiring Arctic coast started in 2017 when the two quit their jobs, teamed up with designer Einar Hareide and Norwegian ship yard Maritime Partner to build Brim, which means ‘breaking wave’ in Norwegian.

Les meir på sidene til Plugboats.com

"Brim Explorer"

Illustrasjon: Maritime Partner
 

Refvik

Administrator
Staff member
Brim, hybridelektrisk turistbåt fra Maritim Partner

Nyskapningen «Brim» setter standarden for fremtidens turistbåter. Denne uken seilte rederiets første skip fra Maritime Partner i Ålesund til Tromsø.

- Vi ønsker å tilby bærekraftig opplevelser på havet. Det er økt etterspørsel etter grønne opplevelser og det er noe helt for seg selv å seile med en stillegående båt, sier gründer Espen Larsen-Hakkebo i Brim Explorer. Om sommeren vil katamaranen tilby sightseeing med utgangspunkt i Svolvær, om vinteren hvalsafari og nordlysseilinger ut fra Tromsø.

- Brim er designet for å kunne lade i de fleste havner uten investeringer i infrastruktur. Dette gjør at vi på kort varsel kan frakte passasjerer inn til de områdene cruiseskipene i fremtiden ikke er ønsket, og vi kan gjøre det på en bærekraftig måte.

Brim er bygd i aluminium, er 24 meter lang og kan ta 146 passasjerer. Den vil ha en cruisefart på rundt 10 knop og vil gå på batteri i 10 timer på den farten. Max fart er 19,7 knop.

Neste hel-elektrisk
Brim har et elektrisk fremdriftssystem med en batteripakke på 800 kWh, tilsvarende 10 Teslaer. Den vil i all hovedsak seile elektrisk, hvor 5 av 6 turer vil være elektriske. Fartøyet har også en dieselmotor om bord fordi batteriene foreløpig ikke rekker langt nok for hvalsafari.

- Vi vil så raskt som mulig bli hel-elektriske fordi forurensning, støy og utslipp ikke er forenelig med bærekraftig vekst i reiselivet, sier Larsen-Hakkebo. Turistene ønsker jo ikke å forurense.

Norsk maritim næring har teknologien for å levere bærekraftige løsninger og det grønne maritime skiftet vil kunne skape nye arbeidsplasser, også innen hav-turisme.

Flere bein å stå på
Maritime Partner i Ålesund leverte Brim torsdag denne uken. - Dette er et innovativt prosjekt som har vært med på å løfte oss i Maritime Partner. Vi høster nå erfaring på det vi anser som framtidens skipstyper. Brim med sine 24 m er det største fartøyet vi noen gang har levert, sier administrerende direktør Peder Myklebust i Maritime Partner.

Skroget er bygget hos Alumare i Polen. Einar Hareide står bak designet og flere lokale bedrifter har levert utstyr til fartøyet, slik som Nogva, Fora Form, ACEL, Brunvoll og Ocean Tec.

- Vi gjorde et strategisk valg i 2012 om å utvikle større båter og gå inn i nye segment. Den gangen sto offshore for 80 % av omsetningen. I dag utgjør det bare 12 % mens redningstjeneste, havbruk og turisme står for resten. Omstilling koster, men fra neste år regner vi omsider med å tjene penger igjen. Ordreboka ser bra ut, forteller Myklebust.

Oppfølgeren til Brim, MS Bard er allerede under bygging i Polen. I desember kommer skroget til Ålesund og skal leveres til rederiet i april for seiling på Svalbard. Larsen-Hakkebo snakker åpent om at rederiet skal bygge flere skip av tilsvarende type. – Men vi ønsker å høste erfaringer fra Brim og Bard før vi bestiller den tredje.

Vi ser at behovet og markedet for denne type båter eksisterer også i andre deler av landet, men vi skynder oss langsomt, sier Larsen-Hakkebo.

Kilde: Maritimt Forum

Fra venstre: Brim, Peder Myklebust i Maritime Partner og Espen Larsen Hakkebo i Brim Explorer.

Foto: via Maritimt Forum
 

Refvik

Administrator
Staff member
"Brim" ved kai i Tromsø idag



Begge foto: via Unofficial Hurtigruten Ship News (Facebook)
 
Operaen er ihvertfall universellt utformet, her er det trapper så det holder.
Nå er ikke Vision of the Fjords noen lekkerbisken heller, men ihvertfall uten
trapper så man kan rulle rundt mellom dekkene.
 
Top