Gulen Skyss, Bygg nr. 2109 ved Maritime Partner, MP CAT 21 Ambulance "Rosedoktoren"

Refvik

Administrator
Staff member
Fra Facebook sidene til Hurtigbåtforbundet:

GulenSkyss med seier i anbudskonkurranse.

GulenSkyss gikk seirende ut av en langvarig anbudskamp om ambulansebåttjenesten på Sunde i Kvinnherad. Etter at forrige runde ble annullert, blir det de neste årene GulenSkyss som med ny båt skal bringe pasienter til Stord Sykehus.

Petter Martens i Berserk Design har tegnet katamaranen som skal bygges for selskapet. Hvilket verft og hvilket byggemateriale som blir valgt er ennå ikke bestemt, opplyser driftsleder Daniel Olai Kvernøy i en pressemelding. Tjenesten gir arbeid for seks personer om bord, og kanskje må også administrasjonen i Eivindvik styrkes.

Den totale verdien av anbudskontrakten er mer enn 110 millioner kroner.

29064082_811854932357653_6869941839461762362_o.jpg

Illustrasjon: Beserk Design
 
Maritime Partner skal bygge sin første ambulansebåt

Etter at Gulenskyss AS i Eivindvik inngikk kontrakt om ambulansebåtdrift for Helse Fonna, har selskapet nå signert byggekontrakt med Maritime Partner AS i Ålesund for leveranse av en ambulansekatamaran i mars 2019. Båten skal være stasjonert på Sunde i Kvinnherad og være i drift i Sunnhordlandsbassenget fra 1. april 2019. Dette er den mest trafikkerte ambulansebåtstrekningen i Norge, med om lag 1500 oppdrag i året. Gulenskyss har kontrakt på drift av ambulansebåten i seks år, med opsjon på 2 år + 2 år.

Fartøyet er tegnet av Berserk Design AS på Stord, og det har i prosessen vært stort fokus på effektiv, trygg og komfortabel pasienttransport under varierende tidevannsforhold og forskjellige kaier. Båten vil inneholde gode løsninger som skal lette arbeidsdagen for både mannskap og helsepersonell. I tillegg har skrogene effektive, moderne linjer med lav motstand gjennom vannet. Dette vil redusere effektbehovet på maskineriet og dermed redusere utslippene.

Fartøyet skal bygges i komposittmaterialer, noe som gir god finish, lang holdbarhet og lav vekt. Maritime Partner har i løpet av de siste 24 årene levert mer enn 2000 store og mindre fartøyer i inn- og utland, i komposittmaterialer og aluminium, men så langt er dette den største katamaranen med dette byggematerialet, sier områdesalgssjef Rune Midtkandal. «Vi ser på dette prosjektet som en inngangsbillett til det norske ambulansebåtmarkedet, og ser fram til flere konkurranser som er under oppseiling.»

«Per Vold i Gulenskyss AS har drevet med skyssbåter siden 1971 og er definitivt en mentor i hurtigbåtbransjen. Han har hele tiden hatt sjømerking som sin kampsak og har høyt fokus på navigatørgjerningen og hva som kan trygge hverdagen langs en komplisert kystlinje. Maritime Partner tar derfor dette oppdraget med stolthet og skal gjøre en god jobb slik at rederiet får et produkt som innfrir forventningene», sier Midtkandal.

Driftsleder Daniel Kvernøy i GulenSkyss sier at han er svært fornøyd med valg av byggeverft. «Vi følte oss godt ivaretatt av Maritime Partner gjennom hele tilbudsprosessen og fikk et positivt inntrykk av selskapet og deres ansatte.»

Tekniske data:
Lengde: 20,40 meter
Bredde: 7,20 meter
Toppfart: Ca 30 knop
Kapasitet: 11 passasjerer, 2 båreplasser i sykelugar
Maskineri: Volvo Penta IPS900

MP CAT 21 Ambulance
MP CAT 21 Ambulance 1.jpg


MP CAT 21 Ambulance 2.jpg


MP CAT 21 Ambulance 3.jpg

Illustrasjon: Berserk Design
 
Hafborg bygger hos Westcon Yard Florø

Hafborg har starta arbeidet på ambulansebåt til Gulenskyss hos Westcon Yard Florø

Tidlegare denne månaden blei det klart at Maritim Partner AS i Ålesund har signert byggekontrakt for leveranse av ambulansekatamaran til Gulenskyss AS i Eivindvik. Fartøyet er teikna av Berserk Design og skal byggast i komposittmateriale, som gir lang haldbarheit og lav vekt. Med lenge og breidde på høvesvis 20,4 m og 7,2 m går fartøyet med ein toppfart på ca. 30 knop. Arbeidet med bygging av skrog og overbygg er satt vekk til verksemda Hafborg, som vidare kontakta Westcon Yard Florø for assistanse.

Eit ledd i ein strategi for å auke aktivitet ved verftet
Ettersom Westcon hadde ledig areal, har dei stilt dette til rådigheit for Hafborg. Ronny Kjerpeseth hos Westcon Yard Florø kan fortelje at to mann frå Hafborg allereie er i gang å bygge former, og etterkvart vil fleire komme til når dei kjem i gang med støypinga. Per no er det ikkje behov for arbeidskraft frå verftet, men Ronny er klar på at dei har moglege ressursar å bidra med seinare i prosjektet om det blir behov. Totalt sett kan Westcon tilby både areal, ressursar samt kost og losji til dei tilreisande arbeidarane. Avslutningsvis fortel Ronny at sjølv om arbeidet per no hovudsakeleg genererer leigeinntekter og ikkje arbeidstimar, så er det eit ledd i ein langsiktig strategi for å auke aktiviteten ved Westcon Yard Florø.

Kilde: Maritime Forening Sogn og Fjordane
 
Fra bygginga av "Rosedoktoren"
Rosedoktoren.jpg

Foto: via Facebook sidene til Berserk Design
 
Open båt ved Sandalskaia i Eivindvik i morgen lørdag 30. mars mellom 11:00 og 13:00

Deretter dåp kl. 14:00
 
Et bilde av "Rosedoktoren" før den gjekk fra byggeverftet forrige veke
Rosedoktoren2.jpg

Foto: Ukjent
 
Back
Top