H. P. Holmeset AS, Bygg nr. 158 ved Vaagland Båtbyggeri, ST 156 XL Hybrid "Geir"

Refvik

Administrator
Staff member
I dagens Sunnmørspost ang. en artikkel om GIEK og finansieringa av fiskebåter står det å lese at Holmeset rederiet har planer om å bytte ut dagens "Geir II"
 
Vaagland Båtbyggeri AS har gleden av å meddele at vi har inngått en ny kontrakt med rederiet H.P. Holmeset AS , hjemmehørende på Grytestranda, på bygging av et nytt Autolinefartøy nye Geir. Fartøyet ST 156 XL på 61,8m x 13,5m er designet av Skipsteknisk AS i Ålesund. Overlevering desember 2019.

Kilde: Facebook sidene til Vaagland Båtbyggeri

27654619_1643004329114496_90428550798544111_n.jpg


27657330_1643004332447829_8540604639243356867_n.jpg


27654737_1643004335781162_465719595431220156_n.jpg

Alle illustrasjoner: Skipsteknisk
 
Skipsteknisk designer nye Geir!

H.P. Holmeset, Grytastranda, Haram, velger Skipsteknisk som designer for sin nye linebåt. Båten skal bygges ved Vaagland Båtbyggeri, Halsa.

Nye Geir måler 61.8 x 13.5m og er av typen ST-156 XL. Rederi og designer har jobbet tett sammen for å utvikle en svært effektiv linebåt, hvor miljøavtrykk, arbeidsmiljø og kvalitet på sluttproduktet står i fokus. Båten vil bli utstyrt med dragerbrønn og autolineutstyr for omtrent 70.000 krok. Fabrikken vil kunne produsere både HG og filetert fisk og har en lastekapasitet på 500 tonn. Rederiet videreutvikler nå konseptet fra sin forrige båt og forbedringer blir gjort på blant annet dragerbrønn, blokkhotell, fabrikk og fremdriftsløsning.

I tillegg til at både designer og verft ligger i Møre og Romsdal, er rederiet svært fornøyd med å kunne velge lokale underleverandører til mye av utstyret om bord. –Det er viktig for oss å være med å opprettholde kompetansen og arbeidsplasser i fylket, sier reder Hallgeir Holmeset. – I tillegg til å være konkurransedyktig på pris, ser vi det som en stor fordel å kunne ha leverandørene nært og kunne fortsette den tette prosjektutviklingen sammen med dem.

-Dette er tredje gang H.P. Holmeset velger Skipsteknisk som designer for sine nybygg, sier salgssjef i Skipsteknisk Inge Bertil Straume. –Vi er svært glade for at H.P. Holmeset igjen velger oss og vi ser fram til å jobbe videre med et så fremoverlent rederi.

Geir får byggenummer 158 på Vaagland og skal leveres desember 2019.

ST Design - type ST-156 XL Autolinebåt
Lengde OA / bredde: 61.80 m / 13.50 m
Mannskap : 22 persons
Fremdrift : 2500 kW
Frysekapasitet : 60 tonn/dag

Kilde: Skipsteknisk
 
Skroget til nye "Geir" nermer seg sjøsetting for slep til Norge
Geir1.jpg


Geir2.jpg


Geir3.jpg


Geir4.jpg

Alle foto: via rederiet
 
Overlevering av "Geir" er nå utsatt til April, kanskje Mai også før den er ferdig...
 
HP Holmesett skriv følgende på sin facebook side i dag:

Da er alle formaliteter i havn, Geir II er solgt til Færøyene og går inn som Klakkur i JFK. Ønsker de nye eiere lykke til med en topp moderne og god båt, skitt fiske!
 
"Geir II" låg ved Fiskerstrand Verft tidligere for å gjørast klar som "Klakkur"
 
"GEIR II" losser/bunkrer for siste gang i Ålesund - 27. Desember 2019.
Foto; Sven Arild Pedersen
IMG_7096.JPG
 
"GEIR II" losser/bunkrer for siste gang i Ålesund - 27. Desember 2019.
Foto; Sven Arild Pedersen
IMG_7101.JPG
 
"GEIR II" losser/bunkrer for siste gang i Ålesund - 27. Desember 2019.
Foto; Sven Arild Pedersen
IMG_7104.JPG
 
Fra maling av skroget til "Geir" ved Vaagland Båtbyggeri denne veka
Geir1.jpg


Geir2.jpg

Begge foto: Pro Coat AS
 
Back
Top