Hagland Shipping, Bygg nr. 736-738 ved Royal Bodewes, 5000 DWT Selvlossende bulkskip "Hagland Pioneer/Progress/Premier"

Er det ikke tøft med bulb lenger? Like kjedelige som Aas sine nybygg...
Er det ikke så effektiv med bulb, eller det pris på stål, som avgjør?
Det er slett ikke sikkert bulb er effektivt nei, det er mange faktorer som avgjør dette, første og fremst Lengde/Fart forholdet på skroget (Froudes tall) men også fasongen på forskipet. Dersom farten, i forhold til lengden er lav blir bølgedannelsen tilsvarende lav og det er bare denne bulben kan gjøre noe med. Da blir økningen i den viskøse motstanden pga. bulben + større våt overflate og dermed mer friksjon mellom skroget og vannmassene større enn fordelen av bulben og det lønner seg ikke. Det er jo dessuten ikke så lett å konstruere en bulb som fungerer optimalt på et bulkfartøy med stor variasjon i dypgang, altså vil fordelen variere, mens ulempen være noen lunde lik.
 

Foreship and aft of NB 737 are connected at our construction facility in Foxhol skrive verftet me detta bilde på linkedin

hagland progress.jpg
 
De har måtte fjerne gravemaskinen pga sikten. Tror det gjøres noe ombygging for å senke den..
 
This Friday, the 24th of February, NB 737 will be christened and launched. ikje åpent for publikum
737.jpg
 
bilde veftet på linkedin
 

Attachments

  • 347393693_10160918588222594_8247268356642566830_n.jpg
    347393693_10160918588222594_8247268356642566830_n.jpg
    45.3 KB · Views: 13
Back
Top