Hav Line, Bygg nr. 409 ved Astilleros Balenciaga, Slaktebåt "Norwegian Gannet"

Refvik

Administrator
Staff member
Vil føre laks til Danmark: Sekkingstad og Haugland-gruppen bygger slaktebåt

Raskere og mer effektiv prosessering vil levere laksen direkte ut i markedet.

Familien Sekkingstad og Haugland-gruppen, som eier oppdrettselskapet Erko Seafood, bygger nå en slaktebåt i Spania. Ideen er at denne skal hente fisk fra norske oppdrettsmerder, slakte ombord og frakte fisken til Danmark for videreforedling og salg.

Cermaq-Hindar med på laget
Etter det iLaks erfarer, skal spanske verft ha blitt foretrukket grunnet deres muligheter for gunstige såkalte tax lease.

Båten bygges for bergensrederiet Hav Line Gruppen AS, hvor eks-Cermaq-sjef Jon Hindar er styreformann. Aksjonærer er Haugland-gruppen og Trient, holdingselskapet til Sekkingstad-familien.

Prosjektet har allerede blitt tildelt 2,3 millioner kroner i støtte fra Norges Forskningsråd.

Direkte til Danmark
Etter det iLaks har grunn til å tro, planlegges et 1.000 kvadratmeter stort slakteri som vil kunne sysselsette opp mot 60 ansatte ombord på båten.

Konseptet med slaktebåter er verken unikt eller nytt. Marine Harvest har lenge brukt den 46,5 meter lange prosessbåten «Tauranga», eid av rederiet Napier, og har dessuten en egen slaktebåt under bygging.
Det nye her er at fisken skal føres direkte til Danmark etter slakt.

iLaks
 

Refvik

Administrator
Staff member
Utfordringene i kø for slaktebåt

Samtalene med offentlige myndigheter er fortsatt helt i startgropen.

Hav Line Gruppen bygger for tiden en slaktebåt hos verftsgruppen Wärtsilä. Ideen er at båten skal hente fisk fra norske oppdrettsmerder, slakte fisken ombord, og føre den til Danmark for videreforedling, salg og distribusjon til sluttmarkedet.

Båten har massive dimensjoner. Med en teoretisk slaktekapasitet på 150.000 tonn laks per år, vil den kunne bli noe av en «game changer» i lakselogistikken – dersom rederiet lykkes i sin satsing. Til sammenligning er Norges samlede årsproduksjon av oppdrettslaks omlag 1,2 millioner tonn.

Engasjement
Etter at byggeplanene ble offentlig kjent i denne avis, har dette gitt et omfattende engasjement fra leserne. Majoriteten av leserhenvendelse har knyttet seg til valg av mannskap – hvorvidt dette skal være norsk eller utenlandsk.

Hav Line Gruppen, som er et joint venture mellom Haugland-gruppen og Sekkingstad-eier Trient, har så langt holdt kortene nokså tett til brystet, og gitt begrenset med kommentarer knyttet til fartøyet, men etter å ha tenkt seg nøye om gikk styreformann Jon Hindar onsdag ut med at slaktebåten skal ha norsk mannskap.

Slaktebåten forventes levert i tredje kvartal 2018.

Les mere på sidene til iLaks


Illustrasjon: Wärtsilä Ship Design
 

Refvik

Administrator
Staff member
Dette skal slaktebåten hete

Familien Sekkingstad og Haugland-gruppens slaktebåt har fått navnet «Norwegian Gannet».


Det bekrefter styreformann Jon Hindar i bergensrederiet Hav Line Gruppen til iLaks. Han skriver også at båten skal være klar sommeren 2018.

Ordet «Gannet» betyr havsule, som er en stor sjøfugl i sulefamilien. Ifølge forskning.no kan overleve månedsvis ute på havet, i all slags vær.

Det ligger nok derfor mye symbolikk i valget av navnet, da slaktebåten skal opererer mye i farvann mellom Norge og Danmark.

Leveres til 16.000 kvadratmeter stor terminalbygning
«Norwegian Gannet» bygges i Spania av den finske verftsgrupperingen Wärtsilä, og båten skal hente fisk fra norske oppdrettsmerder og slakte fisken ombord.

Norsk mannskap
Det hersket lenge usikkerhet om båten skulle ha norsk eller utenlandsk mannskap.

– Til orientering planlegger Hav Line å tilsette norsk mannskap på slakte/transport fartøyet. Jeg håper dette var klargjørende, la han til.

Les mere på sidene til iLaks

"Norwegian Gannet"

Illustrasjon: Wärtsilä Ship Design
 

Refvik

Administrator
Staff member
– Båten har stor kapasitet. Den kan ta ut 1.000 tonn per tur

I begynnelsen av august starter slaktebåten Norwegian Gannet opp sin virksomhet.

Han har vært direktør i halvannen måned. Rederisjef i Hav Line gruppen – og tidligere direktør i Firda og Alsaker.

– Det er egentlig fiskeoppdretter jeg er, ikke skipsreder, sier Carl-Erik Arnesen.

Fakta
Norwegian Gannet
  • 4.000 tonn
  • 94 meter lang og 18 meter bred
  • 14 sløyemaskiner som kan sløye 25 fisk i minuttet
  • Kan pumpe 100 tonn fisk i timen
  • Syv dekk
  • Ti RSV-tanker
  • Marsjfart 18 knop
Bergensrederiet ferdigstiller nå en slaktebåt som tar sikte på å radikalt endre verdikjeden for laks ved å hente fisken i merdene og bringe den direkte inn i det europeiske markedet.

Tøffeste fiskeren
– Ved å bruke færre operasjoner og redusere transport skaper man biologiske miljø- og kostnadsgevinster, sier Arnesen om det rederiet har døpt «Hav Line-metoden».

– Navnet er Norwegian Gannet, havsule, den kanskje tøffeste fiskeren langs kysten. Den stuper som en F-16 fra 45 meters høyde.

Norwegian Gannet bygges ved det familieeide Balenciaga-verftet i Biscaya-bukten.

– Vi begynte å bygge båten i Spania i januar i fjor, og den skal være operativ innen 1. august. Båten har ensilasjetanker ombord som samler opp blodvann som blir behandlet før det blir sluppet ut. Alt er gjennomtenkt, sier Arnesen skråsikkert.

Les meir på sidene til iLaks
 

Refvik

Administrator
Staff member
Oliver Design Fits Out North Sea Salmon Factory Vessel

Spanish naval design and architecture firm, Oliver Design, has just completed interior design of the salmon factory vessel Norwegian Gannet.

The ship is currently under construction at the Balenciaga yards near San Sebastian, Spain. Oliver Design will shortly begin the work of interior outfitting on the ship, which is due to be launched in April and handed over to the owner in August. Although the shipyard was founded in 1921 and the naval design firm in 1990, this is the first time the two leading Basque firms have worked together.

The Norwegian Gannet is a whole new concept in fish factory ships and boasts some very special features. With improved and more efficient designs, it will cut operating costs and minimize environmental impact. Norwegian company Hav Line Gruppen has developed a vessel capable of processing and freezing salmon harvested from pens on the west coast of Norway and transporting it to the Danish port of Hirtshals, where it will be sorted and packed. The result is a substantial reduction in time-to-market and carbon footprint.

The 94-meter Norwegian Gannet will have an 18-meter beam and a GRT of 4,000 metric tons. With a crew of 53, it will be capable of carrying and processing 1,000 metirc tons of salmon per trip. Each delivery will take the place of around 50 container trucks. In addition, the vessel will be fitted with the world's first hybrid battery-supported diesel propulsion system, manufactured by Finnish company Wärtsilä, substantially reducing the overall emissions of the process.

Les meir på sidene til MarineLink

On board Conference Room


Captain's Cabin

Begge illustrasjonern: Oliver Design
 

Refvik

Administrator
Staff member
Picture of the successful launching ceremony of the “NORWEGIAN GANNET” yesterday at Balenciaga Shipyard. We would like to thank all the people involved in this important day for the great effort done.

"Norwegian Gannet" sjøsatt idag





Alle foto: via Astilleros Balenciaga
 

Refvik

Administrator
Staff member
Norwegian Gannet nærmer seg drift

Slaktebåten «Norwegian Gannet» blir ytterligere forsinket, men skal stå klar i løpet av oktober, opplyser HavLine-sjefen. Over 400 arbeidere jobber nå med å få fartøyet best mulig før oppstart.

Carl-Erik Arnesen, administrerende direktør i Hav Line sier til Kyst.no at det er farlig å sette en dato når det gjelder et nybygg av en slik kapasitet som slaktebåten «Norwegian Gannet».

Hav Line har tidligere opplyst at båten skulle være operativ fra 1.august i år, men ble utsatt til september. Nå er planlagt levering om en måned.

- Den blir nok ytterligere forsinket fra verftet. Planlagt overlevering er nå satt til medio oktober. Kundene må nok smøre seg med tålmodighet litt til, sier Arnesen.

400 håndverkere om bord

Arnesen forklarer at det er en komplisert båt som de er svært opptatt av skal virke godt, så derfor må de være sikkert på at den er funksjonell når den går fra verftet.

- Det er 230 000 meter med kabel om bord, 11 000 rørdeler som skal settes sammen, og da jeg var på verftet i forrige uke var det over 400 håndverkere om bord, rørleggere, elektrikere, snekkere og mekanikere.

Båten skal frakte laks direkte fra merdene i Norge, til Hirtshals i Danmark, hvor den skal pakkes og sendes ut i markedene. Båten skal starte med å operere fra Stadt og sydover, og selskapet vil i første omgang teste båten på fisk fra dette området.

Les meir på sidenet til Kyst.no
 

Refvik

Administrator
Staff member
Fremtidens slakteskip fikk jomfruturen

I løpet av vinteren skal Norwegian Gannet etter planen slakte fisk i Norge og frakte fisken direkte til Danmark.

Forrige uke la Norwegian Gannet ut på sin første seilas fra den spanske kystbyen Zumaia, der skipet er bygget.

– Store deler av byens 6.000 innbyggere var oppstilt langs den smale kanalen da den vakre båten stødig ble ført ut av kaptein Sigmund Våge. Verftet er sentralt plassert i byen, og befolkningen har fulgt utviklingen under byggingen. Det var 17. mai-stemning og jubelbrus når det ble blåst i fløyten idet båten rundet fyret som markerer inngangen til den lille havnebyen, forteller Hav Lines administrerende direktør, Carl-Erik Arnesen til Moderne Transport.

Båten er 94 meter lang og 18 meter bred, og om bord finnes et hypermoderne slakteanlegg for laks og ørret. Båten vil slakte laks direkte ut av oppdrettsmerdene og frakte den sjøveien ut i markedet, via Hav Lines anlegg i Hirtshals.

– Dette prosjektet er i det store og det hele er svært miljøprosjekt som blant annet gir mindre håndtering av fisken med redusert svinn, bedre fiskevelferd og bedre lønnsomhet. Fisken blir også hurtigere nedkjølt, noe som skaper lenger holdbarhet, gir bedre kvalitet på fisken og behov for mindre is i kassene. Dette gir mer fisk i kassene, gir mer økonomisk frakt og kommer hurtigere ut i markedet, forklarer Arnesen.

Båten skal nå testkjøres i farvannet utenfor havnebyen Pasaia og foreta de siste justeringer ved kai der før den setter kursen mot Norge i løpet av de nærmeste ukene. Norwegian Gannet er registrert i NOR, har Bergen som hjemmehavn og norsk mannskap fra hele vestlandskysten. På brua under jomfruturen sto kaptein Sigmund Våge.

Båten er eid av rederiet Hav Line Gruppen AS hvor familiene Haugland og Sekkingstad aksjonærer.

Norwegian Gannet er drevet av en dieselelektrisk hybridmotor for redusert Co₂-utslipp. Motoren er bygget av Wartsila og er regnet som verdens mest energieffektive firetakters dieselmotor.

Det ble en del oppstyr nylig, da Kystverket tildelte Hav Line 20 millioner kroner i midler til godsoverføring

Kilde: Moderne Logistikk




Begge foto: via Astilleros Balenciaga
 

Refvik

Administrator
Staff member
"Norwegian Gannet" ligger nå ved Storneskaia i Ålesund i ca. to veker for videre utrustning av Optimar
 
Top