Vil føre laks til Danmark: Sekkingstad og Haugland-gruppen bygger slaktebåt
Raskere og mer effektiv prosessering vil levere laksen direkte ut i markedet.
Familien Sekkingstad og Haugland-gruppen, som eier oppdrettselskapet Erko Seafood, bygger nå en slaktebåt i Spania. Ideen er at denne skal hente fisk fra norske oppdrettsmerder, slakte ombord og frakte fisken til Danmark for videreforedling og salg.
Cermaq-Hindar med på laget
Etter det iLaks erfarer, skal spanske verft ha blitt foretrukket grunnet deres muligheter for gunstige såkalte tax lease.
Båten bygges for bergensrederiet Hav Line Gruppen AS, hvor eks-Cermaq-sjef Jon Hindar er styreformann. Aksjonærer er Haugland-gruppen og Trient, holdingselskapet til Sekkingstad-familien.
Prosjektet har allerede blitt tildelt 2,3 millioner kroner i støtte fra Norges Forskningsråd.
Direkte til Danmark
Etter det iLaks har grunn til å tro, planlegges et 1.000 kvadratmeter stort slakteri som vil kunne sysselsette opp mot 60 ansatte ombord på båten.
Konseptet med slaktebåter er verken unikt eller nytt. Marine Harvest har lenge brukt den 46,5 meter lange prosessbåten «Tauranga», eid av rederiet Napier, og har dessuten en egen slaktebåt under bygging.
Det nye her er at fisken skal føres direkte til Danmark etter slakt.
iLaks
Raskere og mer effektiv prosessering vil levere laksen direkte ut i markedet.
Familien Sekkingstad og Haugland-gruppen, som eier oppdrettselskapet Erko Seafood, bygger nå en slaktebåt i Spania. Ideen er at denne skal hente fisk fra norske oppdrettsmerder, slakte ombord og frakte fisken til Danmark for videreforedling og salg.
Cermaq-Hindar med på laget
Etter det iLaks erfarer, skal spanske verft ha blitt foretrukket grunnet deres muligheter for gunstige såkalte tax lease.
Båten bygges for bergensrederiet Hav Line Gruppen AS, hvor eks-Cermaq-sjef Jon Hindar er styreformann. Aksjonærer er Haugland-gruppen og Trient, holdingselskapet til Sekkingstad-familien.
Prosjektet har allerede blitt tildelt 2,3 millioner kroner i støtte fra Norges Forskningsråd.
Direkte til Danmark
Etter det iLaks har grunn til å tro, planlegges et 1.000 kvadratmeter stort slakteri som vil kunne sysselsette opp mot 60 ansatte ombord på båten.
Konseptet med slaktebåter er verken unikt eller nytt. Marine Harvest har lenge brukt den 46,5 meter lange prosessbåten «Tauranga», eid av rederiet Napier, og har dessuten en egen slaktebåt under bygging.
Det nye her er at fisken skal føres direkte til Danmark etter slakt.
iLaks