Havbåra AS, Bygg nr. 56 ved Viknaslipen, MD-1900-FV "Havbåra"

Myre-reder signerte nybygg

Gudmund Sture Rognan tar ingen sjanser når han nå har signert kontrakt for bygging av en 19-meters garn- og linebåt hos Viknaslipen.

Les meir på sidene til Kyst og Fjord (Krever innlogging)

"Havbåra"
1.jpg
Illustrasjon: Marin Design
 

Refvik

Administrator
Staff member
Myre-reder satser: Bygger ny garnbåt til 39 millioner

- Det er alltid stas med ny båt, vi gleder oss, sier «Havbåra»-reder Gudmund Sture Rognan fra Myre i Vesterålen.

I vinter solgte han den 20,48 meter lange garnbåten i plast som han fikk bygget på kinesisk verft av kanadisk båtbygger for ni år siden. Etter en tøff og langdryg byggeprosess sist, som han kommenterer som et tilbakelagt stadium, går han denne gangen for et helnorsk prosjekt. Danmark ble også vurdert, men han endte til slutt opp med Viknaslipen i Rørvik og en design fra Marin Design i Kolvereid.

- En slik prosess er langt enklere å gjennomføre i Norge, det var noe jeg på forhånd var innstilt på, sier Rognan.

Fart var avgjørende
De har jobbet med nybyggplanene i et par måneder, og Rognan forteller at han er veldig fornøyd med designet. Nybåten blir 19 meter lang og åtte meter bred, med plass til 42 containere i rommet. Skrogdesignet er allerede utprøvd i oppdretts- og servicebåten «Vikabas», levert fra Viknaslipen i fjor sommer.

- Vi har hatt et godt samarbeid med «Havbåra» og føler oss trygge på at prosjektet blir veldig bra, sier markedsleder i Marin Design, Ole Angelsen. Etter gode resultater med «Vikabas», er de også trygge på å levere fart, som har vært et krav fra Rognan.

- Valget falt på et skrog som gir mer fart enn andre modeller, sier Rognan til Fiskeribladet.

- Når vi har såpass lange seilinger og lange dager ute i egga, var det viktig for oss å få en båt med bedre fart. Vi har fått garanti om en marsjfart på ni knop. Jeg håper og tror at dette skal bli bra, sier han.

Les meir på sidene til Tekfisk
 
Top