Hordalaks Holding AS, Bygg nr. 203 ved Aas Mek. Verksted, AAS 3002 ST "Horda Pioneer"

Håkon Lunde

Active Member
Vi fra verftets side ser på denne kontrakten med Kerko Seatrans AS som meget viktig for vår posisjon som ledende brønnbåt bygger. Dette gjør at verftet har full sysselsetting til sommeren 2020, opplyser Aas Mek i en pressemelding.

Kerko Seatrans AS, er et brønnbåtrederi som eies av familien Haugland, selskapet er en del av Hauglandgruppen. erko Seatrans AS, driver per i dag en brønnbåt på 1800 m 3 .

Leveringsklar sommeren 2020
Nybygget er en brønnbåt av typen AAS 3002 ST med en lastekapasitet på 3000 m 3 . Skrog til nybygget vil bli bygget i utlandet og båten skal overleveres rederiet sommeren 2020.

Skipet er arrangert for transport av levende fisk i åpent og lukket system, samt arrangert for å være servicefartøy for oppdrettsanlegg. Nybygget blir videre utstyrt med filteranlegg på all sirkulasjon for utskilling av lus ved avlusing av fisken. System for avsiling av sjøvann og ferskvann ved lasting og lossing i forbindelse med avlusing og AGD behandling ved bruk av ferskvann.

Skånsom behandling
Nybygget er designet for å trykklosse til anlegg på land, til sortering, avlusing o.l., uten bruk av vakuum pumpe for mest mulig skånsom behandling av fisken. Skipet vil også bli arrangert med et nyutviklet system for undertrykkslasting over sorteringsmaskiner, med en kapasitet på 300 tonn i timen.

Hoveddimensjoner
Lengde o.a. 76,96 m
Bredde 17,80 m
Dybde i riss 5,90 m
Lasteromsvolumet er på 3000 m 3
som gir en kapasitet på føring av 450 tonn med levende fisk.
Lasterommet er fordelt på to fiskebrønner, som er utstyrt med skyveskott og trykk laste- og lossesystem.
Skipet vil ha innredning for 12 personer.

aas-mek.jpg
Illustrasjon: Aas Mek. Verksted
 
Ny kontrakt til Aas Mek.

Aas Mek. Verksted har signert kontrakt med Kerko Seatrans AS om bygging av en brønnbåt av verftets eget design, type AAS 3002 ST.

Kerko Seatrans AS er et brønnbåtrederi som eies av familien Haugland, og selskapet er en del av Hauglandgruppen. Kerko driver idag en brønnbåt på 1800 m3, mens nybygget får en lastekapasitet på 3000 m3.

Skroget til nybygget vil bli bygget i utlandet, heter det i en pressemelding fra verftet, som også opplyser om at båten skal overleveres rederiet sommeren 2020.

– Vi fra verftets side ser på denne kontrakten med Kerko Seatrans AS som meget viktig for vår posisjon som ledende brønnbåtbygger. Dette gjør at verftet har full sysselsetting til sommeren 2020, meldes det fra verftet.

Brønnbåten får følgende hoveddimensjoner:
Lengde o.a. 76,96 meter, bredde 17,80 meter og dybde i riss 5,90 meter. Lasteromsvolumet er på 3000 m3, som gir en kapasitet på føring av 450 tonn med levende fisk. Lasterommet er fordelt på to fiskebrønner, som er utstyrt med skyveskott og trykk laste- og lossesystem. Skipet vil ha innredning for 12 personer.

Les meir på sidene til Maritimt Magasin

bn-203-3002-st_web.jpg

Illustrasjon: Aas Mek. Verksted
 
Selskapet som har bestilt båten heter faktisk Kerko Seatrans, og dette selskapet er eigd av Erko Seatrans
 
"Erko Pioneer" skifter namn til "Horda Pioneer" i forbindelse med Hordalaks og Kerko Seatrans slår seg sammen
 
"Horda Pioneer" ut på prøvetur i går torsdag
Horda Pioneer.jpg
Foto: Odd Petter Stokkeland
 
Back
Top