Hurtigruten, Bygg nr. 400 og 401 ved Kleven Verft, NVC 2140 PCV "Roald Amundsen" & "Fridtjof Nansen"

Refvik

Administrator
Staff member
Signerer avtale om milliardkontrakt:

Bygger inntil fire nye hurtigruteskip

Hurtigruten og skipsbyggingskonsernet Kleven signerer intensjonsavtale om bygging av inntil fire topp moderne ekspedisjonsskip. Det første skipet skal stå ferdig sommeren 2018.

- Dette er den største investeringen i Hurtigrutens 120-årige historie. Det er en milepæl for oss, norsk reiselivsnæring og norsk skipsindustri. Vi skal bygge de råeste ekspedisjonsskipene i verden, og alt ligger til rette for at vi skal gjøre det her i Norge, midt i hurtigruteleden, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam.

Avtalen synliggjør Norges sterke internasjonale rolle som verftsnasjon. Den vil også sikre Hurtigrutens posisjon som verdensledende innen opplevelsesturisme i Arktis og Antarktis.

Sikrer arbeidsplasser
Skjeldam og administrerende direktør ved Kleven Ståle Rasmussen hadde all grunn til å smile under dagens offentliggjøring av avtalen om bord på MS Polarlys i Bergen. Intensjonsavtalen omfatter bygging av to nye hurtigruteskip tilpasset ekspedisjonsseilinger, og inkluderer en opsjon på bygging av ytterligere to skip.

Oppdraget betyr økt aktivitet i Ulsteinvik i år framover.

- Dette kan bli en av de største kontraktene i verftets historie. Vi ser for oss at 150 til 200 verftsansatte vil være involvert til enhver tid, i tillegg til to til tre ganger så mange på underleverandørsiden. En kontrakt som dette vil selvsagt være svært viktig for oss og en sentral del av sysselsettingen i prosjektperioden. At Hurtigruten er oppdragsgiver gjør oppdraget ekstra attraktivt, sier Rasmussen.

Det er mer enn ti år siden Hurtigruten sist bygde et nytt skip, ekspedisjonsskipet MS Fram. Hurtigruten har i denne prosessen vurdert tolv verft over hele verden. Valget falt på Kleven i Ulsteinvik. Tre av dagens hurtigruteskip er bygd ved Kleven. Det siste skipet som ble levert fra verftet var MS Finnmarken i april 2002.

- Vi har vurdert tilbyderne ut fra et omfattende sett kriterier hvor kvalitet, leveransedyktighet og pris har veid tyngst. Det var spesielt hyggelig å se at et norsk verft kom best ut. For oss er det viktig at Hurtigruten igjen kan bidra til aktivitet og arbeidsplasser i en stolt og lang norsk verftstradisjon, sier Skjeldam.

Miljøvennlig teknologi
Skipene spesialtilpasses opplevelsesbaserte ekspedisjonsreiser og kan seile også langs norskekysten. Et eget prosjekt blir etablert for å sikre at de nye skipene blir helt i front når det gjelder bruk av nye miljøteknologiske skipsløsninger og fremdriftssystemer.

- Hurtigruten skal være fremst innen grønn shipping. Miljøhensyn er satt i høysetet og ny teknologi skal bidra til lavere utslipp, sier Skjeldam.

Skipene er designet og utviklet av Rolls-Royce med bistand fra den anerkjente skipsdesigneren Espen Øino. De er konstruerte for lavt drivstofforbruk og maksimal komfort ombord.

- Dette blir innovative ekspedisjonsskip med avansert miljøteknologi som tar gjester til unike og særpregede reisemål. Det er svært inspirerende å få være med på å virkeliggjøre Hurtigrutens ambisjoner på dette området, sier Rasmussen.

Om Hurtigruten og Kleven
Hurtigruten er den originale norske kystruten siden 1893 og bringer gods, lokale passasjerer og turister til 34 havner langs norskekysten mellom Bergen og Kirkenes, hver dag, hele året. Hurtigrutens ekspedisjonsskip MS Fram seiler i Antarktis, ved Spitsbergen og ved Grønland. Fra høsten 2016 vil også MS Midnatsol seile til Antarktis. Hurtigrutens nyeste ekspedisjonsskip, MS Spitsbergen, settes i rute denne våren.

Kleven er landets største norskeide skipsbyggingskonsern. Konsernet bygger og utruster store og teknologisk avanserte offshorefartøy og andre typer fartøy for norske og internasjonale kunder. Kleven har flyttet en større del av byggeprosessen hjem til Norge, og går med dette mot strømmen i norsk skipsbygging. Konsernet er pionerer innen bygging av LNG-drevne skip, og har som mål å levere de mest lønnsomme og effektive løsningene til verdens mest krevende offshoreeiere. Konsernet har to verft: Kleven Verft AS i Ulsteinvik og Myklebust Verft AS i Gursken i Sande kommune.

Om skipene
Spesialdesignet ekspedisjonsskip for polare farvann
Tilpasset også den norske kystruten
Antall passasjerer: Om lag 600
Antall lugarer: Om lag 300
Dimensjoner (ytre): Lengde 140 m, bredde 23 m, høyde 29 m
Dyptgående: 5,3 m
Levering: Første skip juni 2018, andre skip juni 2019
Isforsterket skrog

NVC 2140 PCV
Hurtigruten.jpg

Illustrasjon: Rolls-Royce Marine
 
Fra skrogbygginga av "Roald Amundsen" ved Montex Shipyard i Polen
Roald Amundsen.jpg

Foto: Marek Ramczykowsk
 
Da er lekteren på vei til Kleven med skrogdeler til bnr. 400 "Roald Amundsen"

Fleire bilder på Facebook sidene til Montex Shipyard
23132038_1861417880749838_668866623350743308_n.jpg

Foto: Ukjent via Montex Shipyard
 
Det går framover med bygging av "Roald Amundsen", bilder fra idag...
Roald Amundsen 1.jpg


Roald Amundsen 2.jpg

Begge foto: © Oddgeir Refvik
 
Hurtigruten AS
j5owsigsbozixujrqido.png


Hurtigruten setter nye hybridskip inn på norskekysten

loak6kugmucn5rvywnyb.jpg


TIL NORSKEKYSTEN: MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen blir verdens første hybriddrevne ekspedisjonscruiseskip. Sommeren 2019 skal begge seile langs norskekysten. Foto: HURTIGRUTEN

Se oversikten: Her er stedene skipene skal besøke // Sniktitt om bord: Se de nye bildene

Sommeren 2019 satser Hurtigruten stort på norskekysten: De splitter nye hybriddrevne ekspedisjonsskipene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen skal seile langs norskekysten hele sommeren.

Ekspedisjonsseilingene kommer i tillegg til Hurtigrutens 11 skip i Kystruten Bergen-Kirkenes, og betyr at små og store steder langs hele kysten vil få besøk av de spektakulære hybridskipene.

- Jeg synes det er helt fantastisk at vi nå kan vise fram verdens råeste kystlinje med verdens råeste skip, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Nyheten kommer bare noen dager etter at Hurtigruten annonserte at de vil legge inn anbud på alle 11 skip i konkurransen om den nye avtalen på Kystruten Bergen – Kirkenes.

- I 125 år har vi vært livsnerven langs norskekysten, og fraktet lokalreisende, gods og turister. Dette er en del av Hurtigrutens DNA. Ingen kan norskekysten som oss. Vi gleder oss til konkurransen, og er med for å vinne, sier Skjeldam.

Skaper milliardverdier
Hurtigruten står i dag for 14 prosent av alle utenlandske gjestedøgn i Norge. En undersøkelse fra Menon Economics viser at Hurtigrutens virksomhet skaper flere tusen arbeidsplasser og lokale verdier for flere milliarder kroner langs hele kysten.

Med de to hybridskipene i ekspedisjonsseilinger langs kysten, vil Hurtigruten operere 13 skip langs norskekysten gjennom hele sommeren 2019 – både til velkjente og nye hurtigrutedestinasjoner.

- På jakt etter nye steder å utforske
- Vi er alltid på jakt etter nye steder vi kan utforske. Og uansett om vi vinner anbudet eller ikke, kommer vi til å satse hardere og seile mer langs norskekysten fremover. Norskekysten har alltid vært en sentral del av Hurtigruten-produktet, og kommer også til å være det fremover uansett hva som skjer, sier Skjeldam.

**MS Roald Amundsen skal seile en rekke 14-dagers rundturer fra Hamburg oppover langs norskekysten og tilbake til Hamburg. Seilingene er basert på Kystruten Bergen – Kirkenes som Hurtigruten har drevet siden 1893.

I tillegg til flere av de helårlige hurtigrutehavnene, er også Geirangerfjorden og Reine blant destinasjonene.

Se hele seilingsplanen og flere bilder nederst i meldingen

**MS Fridtjof Nansen skal seile en rekke 14-dagers turer fra Amsterdam via norskekysten, Bjørnøya og Vest-Svalbard til Longyearbyen. Her tar skipet om bord nye gjester, før det setter kursen sørover igjen langs den samme ruten. Seilingene er basert på den legendariske Sportsruten som Hurtigrutens grunnlegger Richard With startet i 1896.

Blant reisemålene som får besøk av det splitter nye hybridskipet er Rosendal, Sommarøy, Trollfjorden og Skarsvåg – verdens nordligste fiskelandsby.

Revolusjonerende hybridskip
emnksivanf75uiylhvyw.jpg


MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen er under bygging på Kleven verft i Ulsteinvik, og byr på en rekke nyvinninger:

I tillegg til banebrytende teknologi og grønne løsninger, kan opp til 530 gjester nyte den spektakulære norskekysten fra store observasjonsdekk eller gjennom panoramavinduene i Explorer Lounge forut på dekk 10.

Alle lugarene er utvendige, halvparten av med egen balkong. Hjørnesuitene akterut har private boblebad. Det er også store boblebad på bassengdekket, som også har egen bar og evighetsbasseng med spektakulær utsikt.

De tre restaurantene (Aune, Lindstrøm og Fredheim) har hentet inspirasjon fra norsk polarhistorie og lokale råvarer.

Hjertet av skipene blir Amundsen Science Center / Nansen Science Center. Edutainment-området blir spekket med gadgets og teknologi som sammen med Hurtigrutens håndplukkede Ekspedisjonsteam skal gi gjestene en dypere forståelse for områdene skipene utforsker.

De to nye Hurtigruten-søstrene får også et bredt utvalg spesialbygget ekspedisjonsutstyr, som kajakker, padlebrett, Blueye undervannsdroner og Explorer-båter som kan ta gjestene i land nærmest hvor som helst.

- Det blir helt unike skip, sier Skjeldam.

NB! Seilingene med MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen legges ut for salg i begynnelsen av desember.

MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen
Bygget: 2018 Kleven Yards, Norway
Størrelse: 20.889 bruttotonn
Lengde: 140 m
Bredde: 23,6 m
Draft: 5,3 m
Gjester: 530
Lugarer: 265
Mannskap: 151
Cruisefart: 15 knop
Isklasse: PC-6
Flagg: Norsk
Hjemmehavn: Tromsø

MS Fridtjof Nansen
Amsterdam – Longyearbyen

jwqq29vrsctlykkciepx.jpg


Dag 1 Amsterdam
Dag 2 Til sjøs
Dag 3 Rosendal
Dag 4 Geiranger
Dag 5 Til sjøs – krysser polarsirkelen
Dag 6 Reine og Trollfjorden
Dag 7 Sommarøy
Dag 8 Skarsvåg
Dag 9 Bjørnøya
Dag 10 Utforsking av Svalbard
Dag 11 Utforsking av Svalbard
Dag 12 Isfjorden og Longyearbyen
Dag 14 Amsterdam


Longyearbyen - Amsterdam
Dag 1 Longyearbyen
Dag 2 Longyearbyen og Isfjorden
Dag 3 Utforsking av Svalbard
Dag 4 Utforsking av Svalbard
Dag 5 Utforsking av Svalbard
Dag 6 Bjørnøya
Dag 7 Skarsvåg
Dag 8 Sommarøy
Dag 9 Reine og Trollfjorden
Dag 10 Til sjøs (krysser polarsirkelen)
Dag 11 Geiranger
Dag 12 Rosendal
Dag 13 Til sjøs
Dag 14 Amsterdam


MS Roald Amundsen
Rundturer Hamburg - Hamburg
kwjm204kt7czytythrlg.jpg


Dag 1 Hamburg
Dag 2 Til sjøs
Dag 3 Bergen
Dag 4 Geiranger
Dag 4 Ålesund
Dag 5 Trondheim
Dag 6 Bodø
Dag 6 Svolvær
Dag 7 Tromsø
Dag 8 Kirkenes
Dag 9 Honningsvåg
Dag 9 Hammerfest
Dag 10 Reine
Dag 11 Brønnøysund
Dag 12 Kristiansund
Dag 12 Molde
Dag 13 Florø
Dag 14 Til sjøs
Dag 15 Hamburg
 
Hurtigruten AS


Hurtigruten starter seilinger til Russland – og hybridseilinger gjennom Nordvestpassasjen

ISFYLTE EVENTYR: Russland og seilinger gjennom hele Nordvestpassasjen er blant Hurtigrutens nyheter fra 2019. Foto: KARSTEN BIDSTRUP/Hurtigruten
Hurtigruten fortsetter storsatsingen i Arktis: I 2019 starter selskapet seilinger fra Tromsø til Russland, tilbyr Svalbard-ekspedisjoner med fem ulike skip, og seiler gjennom
hele Nordvestpassasjen med hybriddrevne MS Roald Amundsen - i Roald Amundsens kjølvann.

Forrige uke slapp Hurtigruten nyheten om at hybridskipene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen skal seile på ekspedisjonsseilinger langs norskekysten hele sommeren 2019.

Nå utvides ekspedisjonssatsingen ytterligere, blant annet med seilinger til Murmansk og Frans Josef Land fra Tromsø.

- Frans Josefs Land er et av verdens mest spektakulære, men samtidig minst besøkte, reisemål. De arktiske delene av Russland har et enormt potensiale, og passer perfekt til Hurtigrutens ekspedisjonsseilinger, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

De 15 dager lange ekspedisjonsseilingene med MS Spitsbergen, det nyeste tilskuddet til Hurtigrutens flåte av spesialbygde ekspedisjonsskip, skjer i august og september 2019. Skipet er innom Sørøya før det krysser inn i russisk farvann og Murmansk. Herfra settes kursen nordover over Barentshavet, til Frans Josefs Land.

Nord for 80 grader skal gjestene, sammen med mannskapet og Hurtigrutens ekspedisjonsteam, utforske noen av de 191 øyene i det øde, ubebodde russiske øyriket i fem dager.

- Her tar vi med gjester i historiske farvann og fotsporene til norske fangstfolk og polarhelter, til områder svært få har opplevd. Det blir en spektakulær kombinasjon av rå natur, dyreliv og historie med dype røtter i vår nære fortid, sier Skjeldam.

Også på returen er skipet innom Murmansk, og ikke minst Skarsvåg – verdens nordligste fiskevær – før det igjen er i Tromsø.

Hybrid gjennom Nordvestpassasjen
anfglvbkoad1kf5wya9y.jpg

I POLARHELTENS KJØLVANN: I 1903 startet Roald Amundsen ekspedisjonen som tok ham gjennom Nordvestpassasjen. I 2019 seiler Hurtigrutens MS Roald Amundsen samme vei, med verdens første hybridseilas gjennom den myteomspunne passasjen. Foto: Hurtigruten

I 2019 blir Hurtigruten det første selskapet i verden som seiler med hybridskip gjennom Nordvestpassasjen. Med batteripakker og hybridfremdrift skal MS Roald Amundsen seile i kjølvannet av polarhelten skipet er oppkalt etter.

Det skjer over 100 år etter at Roald Amundsen ble den første til å seile gjennom den berømte og beryktede passasjen fra Atlanterhavet til Stillehavet med polarskuta Gjøa.

- Historisk seiling

Men der Amundsen brukte tre år, skal Hurtigruten bruke drøye tre uker, fra Grønland og Atlanterhavet i øst, til Nome og videre til Stillehavet i vest.

- Det er ikke bare de historiske båndene som gjør dette til en spesiell reise for oss. Mens andre seiler gjennom Nordvestpassasjen med eldre skip og tungolje, bruker vi MS Roald Amundsen som er verdens råeste og grønneste ekspedisjonsskip. Vi blir de første i verden som erobrer Nordvestpassasjen med batteripakker og hybridfremdrift. Både vi og gjestene våre er opptatt av å bevare områdene vi utforsker, sier Skjeldam.

Stor Svalbard-satsing

Sommeren 2019 er også historisk for Hurtigrutens satsing på Svalbard. Da skal fem av selskapets skip – MS Roald Amundsen, MS Fridtjof Nansen, MS Fram, MS Spitsbergen og MS Nordstjernen - operere i farvannene rundt øyriket.

Flere av dem med Longyearbyen som fast base eller snuhavn.

PS! Visste du at Hurtigruten også er verdens største operatør i Antarktis? Vinteren 2019/2020 har Hurtigruten tre skip i fast rute fra Sør-Amerika til verdens sydligste kontinent.
 
Hurtigruten AS


Hurtigruten starter seilinger til Russland – og hybridseilinger gjennom Nordvestpassasjen

ISFYLTE EVENTYR: Russland og seilinger gjennom hele Nordvestpassasjen er blant Hurtigrutens nyheter fra 2019. Foto: KARSTEN BIDSTRUP/Hurtigruten
Hurtigruten fortsetter storsatsingen i Arktis: I 2019 starter selskapet seilinger fra Tromsø til Russland, tilbyr Svalbard-ekspedisjoner med fem ulike skip, og seiler gjennom
hele Nordvestpassasjen med hybriddrevne MS Roald Amundsen - i Roald Amundsens kjølvann.

Forrige uke slapp Hurtigruten nyheten om at hybridskipene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen skal seile på ekspedisjonsseilinger langs norskekysten hele sommeren 2019.

Nå utvides ekspedisjonssatsingen ytterligere, blant annet med seilinger til Murmansk og Frans Josef Land fra Tromsø.

- Frans Josefs Land er et av verdens mest spektakulære, men samtidig minst besøkte, reisemål. De arktiske delene av Russland har et enormt potensiale, og passer perfekt til Hurtigrutens ekspedisjonsseilinger, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

De 15 dager lange ekspedisjonsseilingene med MS Spitsbergen, det nyeste tilskuddet til Hurtigrutens flåte av spesialbygde ekspedisjonsskip, skjer i august og september 2019. Skipet er innom Sørøya før det krysser inn i russisk farvann og Murmansk. Herfra settes kursen nordover over Barentshavet, til Frans Josefs Land.

Nord for 80 grader skal gjestene, sammen med mannskapet og Hurtigrutens ekspedisjonsteam, utforske noen av de 191 øyene i det øde, ubebodde russiske øyriket i fem dager.

- Her tar vi med gjester i historiske farvann og fotsporene til norske fangstfolk og polarhelter, til områder svært få har opplevd. Det blir en spektakulær kombinasjon av rå natur, dyreliv og historie med dype røtter i vår nære fortid, sier Skjeldam.

Også på returen er skipet innom Murmansk, og ikke minst Skarsvåg – verdens nordligste fiskevær – før det igjen er i Tromsø.

Hybrid gjennom Nordvestpassasjen
anfglvbkoad1kf5wya9y.jpg

I POLARHELTENS KJØLVANN: I 1903 startet Roald Amundsen ekspedisjonen som tok ham gjennom Nordvestpassasjen. I 2019 seiler Hurtigrutens MS Roald Amundsen samme vei, med verdens første hybridseilas gjennom den myteomspunne passasjen. Foto: Hurtigruten

I 2019 blir Hurtigruten det første selskapet i verden som seiler med hybridskip gjennom Nordvestpassasjen. Med batteripakker og hybridfremdrift skal MS Roald Amundsen seile i kjølvannet av polarhelten skipet er oppkalt etter.

Det skjer over 100 år etter at Roald Amundsen ble den første til å seile gjennom den berømte og beryktede passasjen fra Atlanterhavet til Stillehavet med polarskuta Gjøa.

- Historisk seiling

Men der Amundsen brukte tre år, skal Hurtigruten bruke drøye tre uker, fra Grønland og Atlanterhavet i øst, til Nome og videre til Stillehavet i vest.

- Det er ikke bare de historiske båndene som gjør dette til en spesiell reise for oss. Mens andre seiler gjennom Nordvestpassasjen med eldre skip og tungolje, bruker vi MS Roald Amundsen som er verdens råeste og grønneste ekspedisjonsskip. Vi blir de første i verden som erobrer Nordvestpassasjen med batteripakker og hybridfremdrift. Både vi og gjestene våre er opptatt av å bevare områdene vi utforsker, sier Skjeldam.

Stor Svalbard-satsing

Sommeren 2019 er også historisk for Hurtigrutens satsing på Svalbard. Da skal fem av selskapets skip – MS Roald Amundsen, MS Fridtjof Nansen, MS Fram, MS Spitsbergen og MS Nordstjernen - operere i farvannene rundt øyriket.

Flere av dem med Longyearbyen som fast base eller snuhavn.

PS! Visste du at Hurtigruten også er verdens største operatør i Antarktis? Vinteren 2019/2020 har Hurtigruten tre skip i fast rute fra Sør-Amerika til verdens sydligste kontinent.
Ska dessa segla utanför Norge blir det Nis flagg och Fillipinare !
 
Second New Hurtigruten Ship Fridtjof Nansen Delayed Amid Yard Issues

The second of Hurtigruten’s advanced hybrid battery-powered expedition ships, the Fridtjof Nansen, is also delayed, the company announced in a letter sent to travel agents and guests on May 24.

The ship, like its sister the Roald Amundsen, is under construction at the Kleven shipyard in Norway.

“Earlier this year, the yard informed us that due to the complexity of the construction of the Roald Amundsen, they will not be able to deliver the ship as scheduled,” Hurtigruten said, as the delivery of the first ship was pushed back to spring 2019, an eight-month delay.

“Unfortunately, we have just been informed by the yard that this delay will also affect the construction of the Fridtjof Nansen, and the yard will not be able to deliver her as scheduled. This delay is linked to the yard’s challenges with the delivery of the Road Amundsen,” Hurtigruten said.

Hurtigruten is issuing full refunds, including flight cancellation costs to guests, and presenting them with alternative sailings.

Roald Amundsen's first voyage is now expected to depart on May 3, 2019 from Lisbon, while a delivery date for the Fridtjof Nansen has yet to be announced.
Kleven shipyard faced financial issues in 2017 and was subsequently bailed out by a consortium of investors, led by Hurtigruten, which combined with other parties to take a 40 percent interest in the yard.

Kilde: Cruise Industry News
 
De nye hurtigrute fartøyene er blitt for tunge ifølge Dagens Næringsliv.

Det er diskusjoner om å skifte intill 2 dekk med aluminium.

Dette problemet hadde vel de 3 Tyskland søstrene også i sin tid.
 
- Her blir det ingen større ombygging

Konsernsjef Karsten Sævik ved Kleven avviser at Hurtigruten sine nye skip er for tunge, og at det må til omfattande ombyggingar.

- Nei, vi kjenner til at det har gått rykter om dette, men rykta er feil, og det er trasig at slike rykter vert spreidde vidare.

Det var Dagens Næringsliv som først omtalte saka om at dei to nye ekspedisjonscruiseskipa til Hurtigruten har eit vektproblem, og at det er planar om å fjerne ei eller to stålbygde etasjar på toppen og erstatte dei med lettare aluminium.

Fokus på stabilitet
Sævik seier at det er rett at det er fokus på stabilitet, slik det er ved bygging av alle nye skip.

- Men det er ikkje nødvendigvis det same som at eit skip er for tungt eller for lett. Det er i dette tilfelle meir snakk om korleis ein fordeler vekta, og kvar tyngdepunktet er plassert.

Vurdert ulike tiltak
Han seier at det aldri var aktuelt å skjere vekk heile ståldekk og erstatte dei med aluminium.

- Som eitt av fleire tiltak har det vore vurdert om ein skulle byte ut to mindre dekkshus på toppen av overbygninga med hus laga i aluminium.

- Dette er imidlertid etter grundig gjennomgang av våre ekspertar, funne at det ikkje er nødvendig, og det ville uansett vore ei mindre modifisering.
Sævik seier at det er god dialog mellom Hurtigruten, verft og designselskapet Rolls-Royce.

- Ja, det vert alltid diskutert endringar i eit prosjekt undervegs, slik også her. Det er ikkje meir dramatisk enn det.

Les meir på sidene til Nett.no (Krever innlogging)
 
Seksjoner til bnr. 401 "Fridtjof Nansen" klar til å slepast til Kleven Verft fra Polen
34880758_1510660859037768_610328575182110720_n.jpg


35142865_1510660769037777_3301133733679071232_n.jpg

Foto: Ukjent via Montex Shipyard
 
Back
Top