Hurtigruten, Bygg nr. 400 og 401 ved Kleven Verft, NVC 2140 PCV "Roald Amundsen" & "Fridtjof Nansen"

Roald Amundsen – Verdens første hybriddrevne cruiseskip

Det etterlengtede ekspedisjonscruiseskipet til Hurtigruten AS, Roald Amundsen, er byggenummer 400 fra Kleven Verft AS. Designet er av type NVC 2140 fra Rolls-Royce Marine (nå Kongsberg), i samarbeid med den norske yacht-designeren Espen Øino.

Roald Amundsen blir av Hurtigruten kalt verdens første hybriddrevne cruiseskip. Dette er også det første av Hurtigrutens nye ekspedisjonscruiseskip. Søsterfartøyet Fridtjof Nansen leveres senere i år.
Skipet skal gå på ekspedisjonscruise langs Norskekysten, til Svalbard, Grønland, gjennom Nordvestpassasjen, og til Antarktis.

– Med dette skipet sprenger vi grenser for hva som tidligere har vært mulig. Det er annerledes alle andre passasjerskip som er blitt bygget, har konsernsjef Daniel Skjeldam tidligere uttalt.

REDUSERT FORBRUK
Hybridfremdriften, i kombinasjon med utforming av skrog og energieffektivisering om bord, reduserer drivstofforbruket og CO2-utslippet med tjue prosent. Fartøyet kan gå kun på strøm i 15 til 30 minutter om gangen. Selv om det ikke høres så mye ut, er hybriddriften der for å “glatte toppene”. Det er den totale CO2-besparelsen som er viktigst, fremhever Hurtigruten. Blant andre miljøtiltak kan det nevnes at rederiet har kuttet ut all bruk av engangsplast. En million sugerør årlig er noe av det som er borte.

Les meir på sidene til Maritimt Magasin
 
Første tur med passasjerer for "Roald Amundsen" blir 27. juni da den seiler fra Hamburg til Norskekysten

Det betyr igjen at overlevering blir så snart som mulig i løpet av dei ti-tolv dagane...
 
"Roald Amundsen" kommer til Bergen Lørdag 29. Juni og til Ålesund Søndag 30. Juni
 
Droppar Ålesund og Geiranger på jomfruturen

Hurtigruten tok ikkje sjansen på å sende eit uferdig skip på jomfrutur, men det stod berre om dagar etter ein hektisk innspurt på Kleven.

- I løpet av helga har arbeidet med dei siste detaljane om bord ikkje gått så raskt som vi forventa. Det betyr at vi dessverre må justere planane for jomfruturen, seier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten.

Jomfruturen startar dermed 3. juli i Tromsø, og ikkje 27. juni i Hamburg.

Dette betyr også at Geiranger og Ålesund likevel ikkje får besøk av ekspedisjonscruiseskipet på jomfruturen.

Derimot er tur nummer to planlagt å gå innom Ålesund og Geiranger, truleg vil det skje 14. juli.

Les meir på sidene til Nett.no (Krever innlogging)
 
MS Roald Amundsen er levert

Ekspedisjonsskipet MS Roald Amundsen er levert frå Kleven Verft til Hurtigruten. Overlevering med flaggskifte tok stad tysdag 25. juni 2019.

-Det er med stor glede eg kan melde om at vi har levert MS Roald Amundsen til Hurtigruten. Dette er eit fantastisk skip bygd av fantastisk dyktige folk, seier Olav Nakken, konsernsjef i Kleven Verft AS.

MS Roald Amundsen er spesialbygd for nokre av verdas mest krevjande og spektakulære farvatn. Ekspedisjonsskipet er verdas fyrste hybriddrevne cruiseskip, og har plass til omlag 500 gjestar. Skipet kan gå på rein batterikraft, men hovudoppgåva til dei store batteripakkene er å få ned forbruket av drivstoff. På den måten blir utsleppa minst 20 prosent lågare enn andre cruiseskip av same størrelse. I tillegg er skipet utstyrt med isforsterka skrog, og har fleire nyvinningar for å oppnå eit mest mogeleg miljøvennleg fotavtrykk.

Rått skip – rå utfordring
MS Roald Amundsen er verdas fyrste på fleire område, og har sjølvsagt vore ei god utfordring for skipsbyggarane.

- Eg er utruleg imponert over den jobben som har blitt gjort blant dei tilsette. Å levere eit så komplisert produkt i ein krevjande periode, og at vi samstundes med dette også har levert ein serie ankerhandterarar til Maersk, er noko alle som har bidratt til kan vere veldig stolte av. Med interiøret, teknologien og det heilt unike designen, er MS Roald Amundsen det ypparste som nokon gong er levert frå eit norsk verft, seier Olav Nakken.

Har gitt Kleven unik kompetanse
Å byggje verdas råaste passasjerskip har ifølge Nakken vore ei utfordring ulikt noko det tradisjonsrike verftet nokon gong har vore med på. Samstundes som byggeprosessen har kravd meir tid enn fyrst planlagt, har det vore viktig for Kleven å levere eit skip som er ferdig og av høgste kvalitet. Nakken meiner at det å bygge MS Roald Amundsen har vore ei positiv erfaring for Kleven.

-Vi har opparbeida oss ei unik kompetanse her på verftet gjennom dette prosjektet, noko som set oss i ein heilt ny posisjon når det kjem til bygging av passasjerskip, fortel Nakken, og legg til at det er fleire som har god grunn til å vere stolte over denne jobben:

-Leverandørane saman med tilsette på verftet og Hurtigruten, har alle teke del i å bygge verdas fyrste hybriddrevne ekspedisjonsskip, eit skip ulikt noko anna som nokon sinne er levert frå eit norsk verft.

Søsterskipet MS Fridtjof Nansen blir også bygd ved Kleven Verft, og skal leverast mot slutten av året. Design av begge skip er levert av Kongsberg Maritime AS.

Vi gratulerer Hurtigruten med sitt nye skip, og ynskjer hell og lykke for mannskap og passasjerar i komande ekspedisjonar med MS Roald Amundsen!

Last ned fleire bilde og video fra denne linken: http://bit.ly/msroaldamundsen-battery

Kleven har levert over 100 avanserte fartøy for norske og internasjonale kundar sidan 2005. Etter ei utfordrande periode i kjølvatnet av nedgangen i offshore-sektoren, er verftet no eigd av Hurtigruten, og har for tida eitt hurtigruteskip under bygging.

Hurtigruten MS Roald Amundsen - hybrid powered
p.jpeg

Foto: Hurtigruten
 
MS Roald Amundsen er levert

Ekspedisjonsskipet MS Roald Amundsen er levert frå Kleven Verft til Hurtigruten. Overlevering med flaggskifte tok stad tysdag 25. juni 2019.

-Det er med stor glede eg kan melde om at vi har levert MS Roald Amundsen til Hurtigruten. Dette er eit fantastisk skip bygd av fantastisk dyktige folk, seier Olav Nakken, konsernsjef i Kleven Verft AS.

MS Roald Amundsen er spesialbygd for nokre av verdas mest krevjande og spektakulære farvatn. Ekspedisjonsskipet er verdas fyrste hybriddrevne cruiseskip, og har plass til omlag 500 gjestar. Skipet kan gå på rein batterikraft, men hovudoppgåva til dei store batteripakkene er å få ned forbruket av drivstoff. På den måten blir utsleppa minst 20 prosent lågare enn andre cruiseskip av same størrelse. I tillegg er skipet utstyrt med isforsterka skrog, og har fleire nyvinningar for å oppnå eit mest mogeleg miljøvennleg fotavtrykk.

Rått skip – rå utfordring
MS Roald Amundsen er verdas fyrste på fleire område, og har sjølvsagt vore ei god utfordring for skipsbyggarane.

- Eg er utruleg imponert over den jobben som har blitt gjort blant dei tilsette. Å levere eit så komplisert produkt i ein krevjande periode, og at vi samstundes med dette også har levert ein serie ankerhandterarar til Maersk, er noko alle som har bidratt til kan vere veldig stolte av. Med interiøret, teknologien og det heilt unike designen, er MS Roald Amundsen det ypparste som nokon gong er levert frå eit norsk verft, seier Olav Nakken.

Har gitt Kleven unik kompetanse
Å byggje verdas råaste passasjerskip har ifølge Nakken vore ei utfordring ulikt noko det tradisjonsrike verftet nokon gong har vore med på. Samstundes som byggeprosessen har kravd meir tid enn fyrst planlagt, har det vore viktig for Kleven å levere eit skip som er ferdig og av høgste kvalitet. Nakken meiner at det å bygge MS Roald Amundsen har vore ei positiv erfaring for Kleven.

-Vi har opparbeida oss ei unik kompetanse her på verftet gjennom dette prosjektet, noko som set oss i ein heilt ny posisjon når det kjem til bygging av passasjerskip, fortel Nakken, og legg til at det er fleire som har god grunn til å vere stolte over denne jobben:

-Leverandørane saman med tilsette på verftet og Hurtigruten, har alle teke del i å bygge verdas fyrste hybriddrevne ekspedisjonsskip, eit skip ulikt noko anna som nokon sinne er levert frå eit norsk verft.

Søsterskipet MS Fridtjof Nansen blir også bygd ved Kleven Verft, og skal leverast mot slutten av året. Design av begge skip er levert av Kongsberg Maritime AS.

Vi gratulerer Hurtigruten med sitt nye skip, og ynskjer hell og lykke for mannskap og passasjerar i komande ekspedisjonar med MS Roald Amundsen!

Last ned fleire bilde og video fra denne linken: http://bit.ly/msroaldamundsen-battery

Kleven har levert over 100 avanserte fartøy for norske og internasjonale kundar sidan 2005. Etter ei utfordrande periode i kjølvatnet av nedgangen i offshore-sektoren, er verftet no eigd av Hurtigruten, og har for tida eitt hurtigruteskip under bygging.

Hurtigruten MS Roald Amundsen - hybrid powered
p.jpeg

Foto: Hurtigruten
Båtane er knalltøffe, men får håpe dei glassene i baugen er av den tykke sorten....... :)
 
Last edited:
Her kan du se Hurtigrutens nye hybridskip

yebmombtiirxphhspcqe.jpg

Foto: Espen Mills/Hurtigruten

Verdens første hybriddrevne cruiseskip skaper overskrifter verden rundt. Det aller første stedet du kan møte Hurtigrutens MS Roald Amundsen er på norskekysten – her kan du se hvor.


MS Roald Amundsen er verdens mest avanserte, moderne og miljøvennlige ekspedisjonscruiseskip, og er bygget ved Kleven verft i Ulsteinvik. Hun er det første cruiseskipet i verden som er utstyrt med batteripakker. Det har gitt massiv oppmerksomhet fra hele verden – og gjort Hurtigrutens nye skip til et utstillingsvindu for norsk teknologi og skipsbyggingskunst.

- Jeg har fulgt hele prosessen fra de første skissene og ideene til skipet nå står ferdig. Likevel er det umulig å ikke la seg imponere over resultatet. Det er rett og slett helt rått, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

I løpet av sommeren 2019 er MS Roald Amundsen innom flere små og store steder langs norskekysten, før hun setter kursen vestover fra Svalbard. Etter utforsking av Island og Grønland, fortsetter ekspedisjonsskipet MS Roald Amundsen reisen gjennom Nordvestpassasjen – i kjølvannet av oppdageren Roald Amundsens legendariske ekspedisjon.

gvlc70jlsdnw8j6onmee.jpg

Foto: Espen Mills/Hurtigruten.

MS Roald Amundsen er spesialbygget for å seile i noen av verdens mest krevende farvann, og er spekket med banebrytende grønn teknologi.

Batteripakkene skal blant annet brukes til å støtte lavutslippsmotorene. Det vil redusere CO2-utslippene med mer enn 20 prosent sammenlignet med andre cruiseskip av samme størrelse.

- MS Roald Amundsen er ulikt noe annet i cruiseindustrien. Det som gjør skipet så enestående, er den unike kombinasjonen av grønn teknologi, moderne skandinavisk design, og hvordan skipet er bygd for å forsterke gjesteopplevelsen, sier Skjeldam.

Unik kompetanse
Skipet ble levert fra Kleven verft i Ulsteinvik i slutten av juni. Byggingen av søsterskipet Fridtjof Nansen fortsetter på samme sted.

- Den kompetansen som finnes på Vestlandet og spesielt i området rundt Ulsteinvik er uvurderlig. Jeg er svært imponert over skipet, teknologien og hvordan hun oppfører seg i sjøen. Nå gleder vi oss skikkelig til å skape uforglemmelige opplevelser sammen med gjester fra hele verden, sier kaptein Kai Albrigtsen på MS Roald Amundsen.

MS Roald Amundsen er oppkalt etter den norske nasjonalhelten og polfareren med samme navn. Roald Amundsen var den første til å seile gjennom Nordvestpassasjen, den første som nådde Sydpolen og den første til å dokumentere å ha nådd Nordpolen. Nå er MS Roald Amundsen klar til å ta opp arven etter navnebroren.

Skandinavisk design
Om bord er Hurtigrutens nye hybridskip preget av moderne skandinavisk design. Blant annet kan du finne det unike Amundsen Science Center, store innen- og utendørs observasjonsdekk,

evighetsbasseng, panorama-badstue, treningssenter, tre restauranter, barer, Explorer Lounge, suiter med private utendørs boblebad – og selvfølgelig den avslappede atmosfæren som kjennetegner alle Hurtigrutens skip.

Å bygge verdens råeste passasjerskip har vært en helt spesiell utfordring for det over hundre år gamle verftet.

- Vi har opparbeidet oss en unik kompetanse her på verftet gjennom dette prosjektet, noe som setter oss i en helt ny posisjon når det kommer til bygging av passasjerskip, sier Kleven-direktør Olav Nakken.

RESTAURANT AUNE: Skandinavisk design er gjennomgående i hele skipet
wefrpelsflmq46mbqgv4.jpg

Foto: Espen Mills/Hurtigruten
.
Her kan du se MS Roald Amundsen langs norskekysten denne sommeren
-----
NB! På grunn av kapasitetshensyn er det dessverre ikke mulig for publikum å komme om bord for besøk på MS Roald Amundsen.
-----


Hammerfest:
5. juli mellom 18.00 og 20.00.
Reine: 06. juli mellom 19.00 og 23.00.
Brønnøysund: 07. juli mellom 12.00 og 17.00.
Kristiansund: 08. juli mellom 08.00 og 10.00.
Molde: 8. juli mellom 14.00 og 19.00.
Florø: 09. juli mellom 07.00 og 10.00.
Bergen: 13. juli mellom 08.00 og 14.00.
Geiranger: 14. juli mellom 07.30 og 09.00.
Ålesund: 14. juli mellom 14.00 og 18.00.
Trondheim: 15. juli mellom 07.00 og 11.30.
Bodø: 16. juli mellom 09.30 og 12.30
Reine: 16. juli mellom 17.00 og midnatt.
Svolvær: 17. juli mellom 07.00 og 12.00
Hammerfest: 18. juli mellom 16.00 og 20.00.
Kirkenes: 19. juli mellom 13.00 og 19.00.
Honningsvåg: 20. juli mellom 08.00 og 16.00.
Tromsø: 21. juli mellom 06.00 og 21.00.
Skarsvåg: 22. juli mellom 10.00 og 18.00.
Bjørnøya: 23. juli mellom 12.00 og 19.00.
Ny-Ålesund: 25. juli mellom 08.00 og 18.00.
Longyearbyen: 26 juli fra 22.00 – 27. juli 10.00

Etter seilingene langs norskekysten fortsetter ekspedisjonsskipet videre mot Grønland, Nordvestpassasjen, USA og Sør-Amerika før hun skal seile i Antarktis fra november 2019 til mars 2020.

Kilde: Hurtigruten
 
Hurtigrutens nye skip skal døpes i Antarktis

ucfnkgbggqdeja1c4plq.jpg

DØPES I IS - MED IS: Hurtigrutens nybygde hybridskip MS Roald Amundsen blir det første skipet noensinne som døpes i Antarktis. Dåpen skjer senere i høst. Foto: ESPEN MILLS/Hurtigruten

MS Roald Amundsen fortsetter å skrive historie: Nå blir Hurtigrutens nye hybridskip det første skipet noensinne som skal døpes i Antarktis.


MS Roald Amundsen er verdens første hybriddrevne cruiseskip, det første cruiseskipet i verden som har seilt kun på batterikraft – og snart det første skipet i verden som er døpt i Antarktis.
Den helt spesielle dåpen skal skje i begynnelsen av november, under hybridskipets første ekspedisjonscruise til Det hvite kontinentet.

- Vi kan ikke tenke oss et bedre og mer passende å døpe et så unikt skip som MS Roald Amundsen enn Antarktis, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.
.
Døpes i is – med is
Skipet er oppkalt etter den norske nasjonalhelten Roald Amundsen som var den første til å seile gjennom Nordvestpassasjen, den første som nådde Sydpolen og den første som beviselig har nådd Nordpolen. Under dåpsseremonien i Antarktis tar Hurtigruten opp arven etter Amundsen. MS Roald Amundsen skal nemlig døpes med et ritual brukt av polarhelten selv:
k7nt9mkxqgu1phcolqcg.jpg

Roald Amundsen. Foto: Nasjonalbiblioteket

Da Amundsen døpte polarskuta «Maud» i 1917, byttet han ut den tradisjonelle champagneflasken med en isklump.

«Det er ikke min akt å håne den edle drue. Men allerede nå skal du få føle litt av ditt rette element. For isen er du bygget, og i isen skal du tilbringe din beste tid, og der skal du løse din oppgave. Med vår dronnings tillatelse døper jeg deg Maud”, sa Amundsen før han selv svingte isklumpen mot skipets baug.

- For å hedre Roald Amundsen og den unike arven etter de norske polheltene, tar vi opp igjen dette ritualet. Med vår over 125 år lange historie, skal vi bruke historiens første skipsdåp i Antarktis til å vise vår respekt for havet, miljøet og både tidligere og nålevende utforskere, sier Skjeldam.
Hurtigruten har foreløpig ikke avslørt hvem som blir MS Roald Amundsens gudmor.

gvlc70jlsdnw8j6onmee.jpg

Foto: ESPEN MILLS/Hurtigruten
.
MS Roald Amundsen er verdens første hybriddrevne cruiseskip, og har skapt overskrifter verden rundt som et utstillingsvindu for norsk skipsbyggingskunst og maritim teknologi.

Batteripakkene skal hovedsakelig brukes til å støtte lavutslippsmotorene. Det vil redusere CO2-utslippene med mer enn 20 prosent sammenlignet med andre cruiseskip av samme størrelse.
I slutten av juni skrev Hurtigrutens nybygde skip maritim historie, da hun som det første cruiseskipet i verden seilte på kun batteri.

LES MER – OG SE BILDER OG VIDEO: Her seiler MS Roald Amundsen kun på batteri

Moderne design - grønn teknologi
Om bord er MS Roald Amundsen preget av moderne skandinavisk design. Blant høydepunktene er det unike Amundsen Science Center, store innen- og utendørs observasjonsdekk, evighetsbasseng, panorama-badstue, treningssenter, tre restauranter, barer, Explorer Lounge, suiter med private utendørs boblebad – og selvfølgelig den avslappede atmosfæren som kjennetegner alle Hurtigrutens skip.

- MS Roald Amundsen er ulikt noe annet i cruiseindustrien. Det som gjør skipet så enestående, er den unike kombinasjonen av grønn teknologi, moderne skandinavisk design, og hvordan skipet er bygd for å forsterke gjesteopplevelsen, sier Skjeldam

GREEN PIONEER: Bli med på virtuell omvisning på MS Roald Amundsen

Etter jomfruseilingene langs norskekysten fortsetter ekspedisjonsskipet videre mot Svalbard, Island, Grønland og gjennom Nordvestpassasjen i kjølvannet av Roald Amundsens legendariske ekspedisjon. Fra Alaska går ferden sørover langs vestkysten av USA og Sør-Amerika, før hun skal seile i Antarktis fra november 2019 til mars 2020. Hele sommeren 2020 skal MS Roald Amundsen seile ekspedisjonscruise i Alaska.

FOR MEDIA: Flere bilder, videoer, fakta og annet om MS Roald Amundsen kan du finne her: http://bit.ly/msroaldamundsen

MS Roald Amundsen
Hva: Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip, spesialbygget for noen av verdens mest spektakulære farvann. Verdens første hybriddrevne cruiseskip, spekket med grensesprengende grønn teknologi som batteripakker.

Bygget: 2019 Kleven verft, Norge
Bruttotonn: 20.889
Lengde: 140 m
Bredde: 23,6 m
Dyptgående: 5,3 m
Gjester: 530
Lugarer: 265
Crew: 151
Fart: 15 knop
Fasiliteter: Fullt utstyrt Science center, observasjonsdekk, evighetsbasseng, panorama-badstu, treningssenter, tre restauranter, barer, Explorer lounge, komfortable lugarer der over halvparten har private balkonger.

Om Hurtigruten AS
Hurtigruten ble startet i 1893, og har gjennom 125 år bygget seg opp til verdensleder innen ekspedisjonsreiser og verdens største ekspedisjonscruise-rederi.

Selskapet driver også den legendariske Kystruten Bergen – Kirkenes, med 11 spesialbygde skip og daglige avganger.

Hurtigrutens stadig voksende flåte av ekspedisjonsskip tar med gjester til spektakulære destinasjoner fra Svalbard i nord til Antarktis i sør.

Sommeren 2019 lanserer Hurtigruten verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip, MS Roald Amundsen, etterfulgt av søsterskipet MS Fridtjof Nansen året etter.
 
MS Roald Amundsen med historisk milepæl: Første hybridskip gjennom Nordvestpassasjen

Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip MS Roald Amundsen fortsetter å skrive historie – som det første hybriddrevne skipet som krysser den legendariske Nordvestpassasjen.

Da MS Roald Amundsen ankom Nome i Alaska natt til onsdag norsk tid, kunne kaptein Kai Albrigtsen og resten av mannskapet loggføre en historisk begivenhet:

Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip er det første hybriddrevne skipet i verden som har krysset Nordvestpassasjen.

- Hver eneste ekspedisjon med Hurtigruten er unik. Men med denne grønne milepelen skriver vi historie sammen med gjestene våre, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

- For bare få år siden var et cruiseskip med batteripakker nærmest utenkelig. Nå hedrer MS Roald Amundsen den store polarhelten hun er oppkalt etter ved å følge i Amundsens kjølvann, gjennom Nordvestpassajen med batteripakker og hybridmotorer, sier Skjeldam.

Fra tre år til tre uker

I flere hundre år har den berømte, beryktede og isfylte passasjen som knytter sammen Atlanterhavet til Stillehavet vært som en magnet på eventyrere og oppdagere fra hele verden.

Polarhelten Roald Amundsen ledet den første ekspedisjonen som kom seg gjennom Nordvestpassasjen. Den strabasiøse ferden med polarskuta Gjøa tok tre år, fra 1903 til 1906.

MS Roald Amundsens seilas fra Grønland til Alaska tok tre uker

- En bragd

- Vi opplevde en del vær og vind. Da tenker man tilbake på de som foretok denne reisen for mer enn 100 år siden. Det Roald Amundsen og resten av mannskapet gjorde kan bare beskrives som en bragd. Det står en enorm respekt av å utforske et slikt barskt område som Nordvestpassasjen med datidens begrensede hjelpemidler, sier kaptein Kai Albrigtsen.

- Vi har seilt gjennom sterk storm, kuling, snø, tåke og is. Og vi har opplevd nordlys, spektakulære solnedganger, storslagen natur og fantastisk dyreliv. Men det som har gitt størst inntrykk, er hvordan vi har blitt tatt imot av lokalbefolkningen underveis, akkurat slik som Roald Amundsen selv ble. Den unike gjestfriheten har gjort dette til en helt spesiell tur, sier Albrigtsen.

Grønn pioner

MS Roald Amundsen er spesialbygget for å seile i noen av verdens mest krevende farvann, og er spekket med banebrytende grønn teknologi og store batteripakker. Hun har skapt overskrifter verden over etter lanseringen tidligere i sommer.

Batteripakkene skal blant annet brukes til å støtte lavutslippsmotorene. Det vil redusere CO2-utslippene med mer enn 20 prosent sammenlignet med andre cruiseskip av samme størrelse.

Etter Nordvestpassasjen skal MS Roald Amundsen seile sørover langs kysten av Nord- og Sør-Amerika, før vintersesongen blir tilbragt i Antarktis.

Sommeren 2020 vil MS Roald Amundsen returnere til Nord-Amerika, der hun skal seile ekspedisjonscruise i Alaska.

Kilde: Hurtigruten

cnoa8vbwzndyjizkspng.jpg


dncnudsrmi6pcnqnvrzj.jpg


d8qebqnjwe1xyt6owdbz.jpg

Alle foto: Karsten Bidstrup via Hurtigruten
 
Back
Top