Hurtigruten henter 400 mill til finansiering av skipskjøp

Refvik

Administrator
Staff member
Hurtigruten henter 400 mill.

Pengene skal brukes til finansiering av skipskjøp.


Selskapet Coastal Holding AS har ved hjelp av meglerhusene Carnegie og DNB Markets hentet inn 400 millioner kroner gjennom et senior sikret obligasjonslån med en løpetid på tre år.

Det utstedende selskapet er et heleid datterselskap av Silk Topco som også eier Hurtigruten ASA.

Trygve Hegnar er styreleder i Silk Topco som han eier 4,91 prosent av gjennom selskapet Periscopus AS.

Petter Stordalen som eier 11,59 prosent gjennom Home Capital, sitter også i styret.

Nettoprovenyet skal benyttes til å finansiere kjøpet av de to fartøyene «MS Richard With» og «MS Nordlys», samt delvis finansiere oppussingen av disse.

Les mere på sidene til Hegnar.no
 
Sævik er ute av «Richard With»

Per Sævik sel seg heilt ut av hurtigruteskipet «Richard With».

Publisert: 08.11 2017 12:48 Sist oppdatert: 08.11 2017 13:11
Sævik kjøpte seg inn i skipet i 2002, den gong reiarlaget OVDS var eit av tre reiarlag som dreiv hurtigruta. Sidan har Sævik gradvis selt seg ut.

Les mere på sidene til Sunnmørsposten
 
Hurtigruten kjøper skip

Her er det nyeste tilskuddet til Hurtigruten-flåten: En nyoppusset MS Richard With.
tjehhhjkojl8vu3yhs8n.jpg

SER DU FORSKJELLEN?: Hurtigruten har kjøpt tilbake MS Richard With. Dette bildet viser planen om å bygge langt flere suiter med panoramavinduer, både med og uten karnapper, akterut på dekk 6. Foto: HURTIGRUTEN

Skipet, som bærer navnet til hurtigrutens grunnlegger, er spesialbygget for trafikken i Kystruten Bergen – Kirkenes.

MS Richard With ble solgt til et komandittselskap i 2002 for å få inn penger i en tid der OVDS sto overfor finansielle utfordringer. Siden den gang har Hurtigruten leid henne tilbake gjennom en langsiktig avtale.

- Ser resultatene av omstillingen
Torsdag signerte Hurtigruten en avtale om å kjøpe skipet tilbake gjennom sitt heleide datterselskap Coastal 1 AS.

- De siste årene har Hurtigruten gått gjennom en stor omstilling, som vi nå for alvor begynner å se resultatene av. Nå har vi de finansielle musklene vi trenger, både for å eie skipet og gjøre de oppgraderingene vi har gledet oss til, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Skal oppgraderes
I løpet av 2018 skal MS Richard With i dokk, der skipet skal gjennom en total ombygging og oppgradering. Blant annet skal alle lugarene og fellesområdene oppgraderes, og skipet vil få langt flere suiter enn i dag.

Som bildet viser, er planen at suitene akterut på dekk 6 skal få store panoramavinduer og karnapper der gjestene kan nyte utsikten til noen av verdens mest spektakulære reisemål.

- MS Richard With er et fantastisk skip, som har en lang karriere foran seg i Hurtigruten, sier Skjeldam.

MS Richard With
Hjemmehavn: Tromsø
Lengde: 121,8 m
Bredde: 19,2 m
Dyptgående: 4,7 m
Gjester: 590
Sengeplasser: 458
Om Hurtigruten AS

Hurtigruten ble startet i 1893, og har gjennom 125 år bygget seg opp til verdensleder innen ekspedisjonsreiser.

Selskapet driver den legendariske Kystruten Bergen – Kirkenes, med 11 spesialbygde skip og daglige avganger.

Hurtigrutens stadig voksende flåte av ekspedisjonsskip tar med gjester til spektakulære destinasjoner fra Svalbard i nord til Antarktis i sør.

I 2018 lanserer Hurtigruten verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip, MS Roald Amundsen, etterfulgt av søsterskipet MS Fridtjof Nansen året etter.
 
Hurtigruten kjøper enda et skip: Varsler storsatsing

Hurtigruten fortsetter satsingen på norskekysten – og varsler storstilt oppgradering av både MS Nordlys og MS Richard With.

Begge de to skipene ble solgt til kommandittselskaper for å få inn penger i en tid der de tidligere Hurtigruten-selskapene OVDS og TFDS sto overfor store finansielle utfordringer. Siden har de blitt leid tilbake gjennom langsiktige avtaler.

Før jul kjøpte Hurtigruten MS Richard With. Nå er MS Nordlys også et heleid hurtigruteskip, etter at eierselskapet Kirberg Shipping torsdag ble overført til Hurtigruten.

- Dette er gode nyheter både for oss, våre ansatte og ikke minst våre gjester. De siste årene har Hurtigruten gått gjennom en stor omstilling, som vi nå for alvor begynner å se resultatene av. Når vi nå har de finansielle musklene vi trenger for å eie skipet selv, står vi fritt til å gjøre de oppgraderingene vi har gledet oss til – og som skipet, gjestene og kysten fortjener, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Som resten av Hurtigrutens flåte er MS Nordlys spesialbygget for trafikken i Kystruten Bergen – Kirkenes. Planen er at skipet skal brukes på norskekysten også i årene fremover.

Hurtigruten legger inn Kystruten-bud
Fredag går anbudsfristen på Kystruten, som Hurtigruten har drevet siden starten i 1893, ut.

- Hurtigruten kommer til å legge inn bud. I 125 år har vi vært en livsnerve langs norskekysten, og fraktet lokalreisende, gods og turister. Dette er en del av Hurtigrutens DNA, og ingen kan norskekysten som oss. Vi gleder oss til konkurransen, og er med for å vinne, sier Skjeldam.

Skal seile mer på norskekysten - med eller uten avtale
I desember kom nyheten om at Hurtigruten setter inn de nye hybridskipene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen på ekspedisjonsseilinger langs norskekysten fra sommeren 2019. De to skipene, som er verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip, skal seile i tillegg til de 11 skipene i kystruten.

- Hurtigruten kommer til å seile mer på norskekysten, uansett om vi vinner anbudet eller ikke. Vinner vi ikke, vil vi seile rene kommersielle seilinger, og planlegger daglige avganger. Norskekysten vil alltid være en svært sentral del av Hurtigruten-produktet. Det vil den også være i framtida – med eller uten en avtale med staten, sier Skjeldam.

Omfattende oppgradering
I løpet av første halvår 2019 skal MS Nordlys i dokk, og gå gjennom en total ombygging og oppgradering.

Blant annet skal alle lugarene og fellesområdene oppgraderes, og skipet vil få langt flere suiter enn i dag.

Som MS Richard With, er planen at suitene akterut på dekk 6 skal få store panoramavinduer og karnapper der gjestene kan nyte utsikten til noen av verdens mest spektakulære reisemål.

Om Hurtigruten AS
Hurtigruten ble startet i 1893, og har gjennom 125 år bygget seg opp til verdensleder innen ekspedisjonsreiser.

Selskapet driver den legendariske Kystruten Bergen – Kirkenes, med 11 spesialbygde skip og daglige avganger.

Hurtigrutens stadig voksende flåte av ekspedisjonsskip tar med gjester til spektakulære destinasjoner fra Svalbard i nord til Antarktis i sør.

I 2018 lanserer Hurtigruten verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip, MS Roald Amundsen, etterfulgt av søsterskipet MS Fridtjof Nansen året etter.
I løpet av første halvår 2019 skal MS Nordlys i dokk, og gå gjennom en total ombygging og oppgradering.

Kilde: Hurtigruten
 
Hurtigruten inngår storavtale med Fosen: Totaloppgraderer to skip

Hurtigruten og Fosen Yard har inngått en ny storkontrakt. Både MS Richard With og MS Nordlys skal gjennom totaloppgraderinger på verftet.

Kontrakten med Hurtigruten sikrer arbeid ved trøndelagsverftet gjennom lengre perioder både høsten 2018 og våren 2019.

– Dette er en svært gledelig nyhet for alle oss på Fosen Yard. Vi er stolte over å ha vunnet denne store kontrakten i internasjonal konkurranse, sier konsernsjef Anders Straumsheim ved Fosen Yards – der Hurtigruten de siste årene har gjennomført en rekke ombygginger, oppgraderinger og vedlikeholdsarbeid.

– Dette tilsier at Hurtigruten er fornøyde med prosjektene og samarbeidet gjennom flere år. Denne typen jobber er svært viktige for å kunne opprettholde og videreutvikle alle fagdisipliner på verftet, sier Straumsheim.

Først ut er MS Richard With som skal til Fosen i november. Skipet, som bærer navnet til Hurtigrutens grunnlegger, vil dermed seile ut av året Hurtigruten feirer sitt 125-årsjubileum i helt ny drakt:

**Samtlige lugarer om bord – både for gjester og mannskap – skal pusses opp og bygges om med nytt interiør og nye bad.

**Alle fellesområder blir pusset opp, med blant annet nye restauranter, barer, oppholdsområder og utendørs boblebad.

**I tillegg til ombygging og oppgradering, vil hovedrestauranten akterut på dekk 4 få nye store panoramavinduer som strekker seg fra dørk til tak.

**Skipet får langt flere suiter enn i dag. Suitene akterut på dekk 6 skal få store panoramavinduer og karnapper der gjestene kan nyte utsikten langs norskekysten.

– Dette er den mest omfattende oppgraderingen av Hurtigrutens skip noensinne. Skipet vil fremstå som flunkende nytt, og gi både reisende på Kystruten og gjester fra hele verden en langt bedre opplevelse enn i dag, sier Tor Geir Engebretsen, konserndirektør for maritime operasjoner i Hurtigruten.

Våren 2019 følger MS Nordlys etter. Også hun skal totaloppgraderes fra kjøl til mast ved Fosen Yards, som har gjort flere store prosjekter for Hurtigruten de siste årene.

Begge skipene er spesialbygget for trafikken i Kystruten Bergen – Kirkenes, som de skal trafikkere også fremover.

– Vi er utålmodige etter å komme i gang. Det er bare tiden og veien frem til den nye avtalen med staten starter i 2021. Og det er ikke lett å finne ledig kapasitet på seriøse verft som har god erfaring med passasjerskip. Derfor er vi veldig glade for at vi skal jobbe sammen med Fosen igjen, sier Engebretsen.

PS! Både MS Richard With og MS Nordlys er to av skipene som skal gjennom Hurtigrutens grønne oppgraderingsprogram. Begge skipene skal bygges om til hybriddrift med LNG-motorer og batteripakker. Også disse ombyggingene skal være ferdige før 2021.

Kilde: Fosen Yards

"Richard With"
Hurtigruten-1024x679.jpg

Foto: Ukjent
 
Historiens største Hurtigruten-oppgradering: MS Richard With blir som ny

u7fhuw9cc8hjgxzpoewk.jpg


SOM NYTT: Slik blir de nye suitene på MS Richard With. Etter den største oppgraderingen i Hurtigrutens historie, skal skipet settes inn i trafikk i Kystruten Bergen - Kirkenes. Foto: HURTIGRUTEN

Mer komfort, ny teknologi og bedre kontakt med den spektakulære norskekysten. Etter det største oppgraderingsprosjektet i Hurtigrutens historie, vil MS Richard With gjenoppstå som flunkende ny.

Denne uken startet Fosen Yards arbeidet med den største oppgraderingen i Hurtigrutens historie.
I løpet av en måned skal samtlige lugarer, suiter og fellesområder på MS Richard With totaloppgraderes i tørrdokken på verftet.

- Vi er veldig fornøyde med at skipet som er oppkalt etter grunnleggeren vår endelig får en standard Richard With selv ville vært fornøyd med. Det vi gjør nå vil gi uttrykket «totaloppussing» en helt ny dimensjon, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Begynnelsen på storstilt grønn oppgradering
Og dette er bare begynnelsen: Verftsoppholdet ved Fosen er det første av en to-trinns oppgradering som vil forvandle skipet – som er spesialbygget for Kystruten Bergen – Kirkenes – til et av verdens mest miljøvennlige passasjerskip.

I løpet av de neste to årene skal Hurtigruten erstatte tradisjonelle dieselmotorer med store batteripakker og LNG gassmotorer på MS Richard With og minst fem andre skip i flåten.
- Hurtigruten er verdensledende på det grønne skiftet. Når vi introduserer de nye skipene på norskekysten vil vi sette en ny standard for miljøvennlige skip, sier Skjeldam.
.
Område for område - slik oppgraderes MS Richard With
tvzvyqzlv1wyhuqp60xt.jpg

Totaloppgraderingen av MS Richard With vil føre til store endringer på skipet:
  • Samtlige lugarer og suiter vil bli oppgradert for å matche Hurtigrutens nye standarder. Akterut på dekk 6 vil en rekke lugarer slått sammen til 14 større suiter, flere av dem med store karnappvinduer og spektakulær utsikt.
  • Hovedrestauranten Torget skal totaloppusses. Den vil også få nye, langt større vinduer på tre sider med utsikt akterover.
  • Brygga bistro, som finnes på flere andre oppussede Hurtigruten-skip, blir erstattet av en større arkade og helt nytt Activity Center som blir om bord-hovedkvarteret til Hurtigrutens Ekspedisjonsteam.
  • A la carte-restauranten Kysten, som serverer kortreist mat fra lokale råvarer, vil bli litt annerledes enn på de andre Hurtigruten-skipene som er oppgradert de siste årene. Restauranten vil også være åpen for lunsj.
  • To store boblebad med panoramautsikt vil bli bygget helt akterut på skipet. Treningssenteret på dekk 7 blir betydelig utvidet
  • To nye forelesningssaler blir bygget helt forut på dekk 4. De ligger i tilknytning til det døgnåpne serviceområdet Kompass, som skal bygges med resepsjon og butikk.
  • Bakeriet Multe, som er et av de mest populære områdene på Hurtigrutens skip, skal bygges på dekk 7. Området blir likt som på MS Nordnorge, og skal severe nybakte kaker og bakevarer, smørbrød, lokalprodusert iskrem, kaffe, smoothies og andre småretter.
  • Med kystens beste utsikt forut helt øverst på skipet, blir Explorer Lounge og Panorama Bar fullstendig oppgradert.
  • Skipet får også en større teknisk oppgradering, blant annet med installasjon av landstrømanlegg og nytt airconditionanlegg.
Oppkalt etter Hurtigrutens grunnlegger
Den omfattende oppgraderingen av skipet som er oppkalt etter Hurtigrutens grunnlegger markerer også slutten på Hurtigrutens 125-årsjubileum.

Hurtigruten er verdens største ekspedisjonscruiserederi. Bare i 2018 seiler selskapet til over 200 destinasjoner i 30 land – fra Svalbard i Nord, via Norskekysten, Europa, Nordvestpassasjen og Karibien til Sør-Amerika og Antarktis i sør.

Etter at Hurtigruten nylig bestilte et tredje, hybriddrevet og norskybygget ekspedisjonsskip fra Kleven verft, vil selskapets voksende flåte av ekspedisjonsskip snart bestå av 17 spesialbygde skip.
 
500 mann i arbeid på verftet

Onsdag ankom hurtigruteskipet MS Nordlys til Fosen Yard AS for en stor oppgradering.

Hurtigruteskipet MS Nordlys skal gjennom omfattende oppgradering på Fosen Yard i april og mai

Les meir på sidene til Fosna-Folket (Krever innlogging)

"Nordlys"
DSC_7150.JPG

Foto: Sigrun Overland
 
Back
Top