Hurtigruten med storsatsing på norskekysten: Hit skal Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip

Refvik

Administrator
Staff member
Hurtigruten med storsatsing på norskekysten: Hit skal Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip

HELE KYSTEN - HELE ÅRET: Fra 2021 skal Hurtigruten starte ekspedisjonsseilinger langs norskekysten - med hybridskip som MS Eirik Raude (tidligere MS Midnatsol).
imrntzygrkpsdumztg1a.jpg

Foto: Marius Lietaer/Hurtigruten

Stavanger, Træna, Fjærland og Reine i Lofoten. Dette er bare noen av stedene som fremover får jevnlig besøk av hybriddrevne ekspedisjonscruiseskip når Hurtigruten i 2021 starter sin nye gigantsatsing på norskekysten.


Utstyrt med batteripakker og grønn teknologi skal ekspedisjonsskipene MS Maud, MS Eirik Raude og MS Otto Sverdrup seile ekspedisjonscruise langs norskekysten – året rundt.
- I alle år har vi blitt kontaktet av destinasjoner som drømmer om anløp av Hurtigruten. Nå har vi flere skip og større fleksibilitet. Derfor kan vi endelig gjøre det både vi og steder langs hele kysten har hatt lyst til i årevis; ta med oss gjester fra hele verden til enda flere av de helt unike destinasjonene langs norskekysten. Det er en drøm som går i oppfyllelse, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten (bildet).

Mer kapasitet - året rundt
Den nye norske ekspedisjonscruise-satsingen kommer i tillegg til den tradisjonsrike kystruten mellom Bergen og Kirkenes, og betyr at Hurtigruten fra 2021 kommer til å seile med mer kapasitet langs norskekysten enn noen gang tidligere:
**De to hybridskipene MS Otto Sverdrup og MS Eirik Raude skal seile ut fra Bergen året rundt - på 11-dagers ekspedisjonscruise til Honningsvåg og Nordkapp og tilbake til Bergen.
**Hybridskipet MS Maud skal i vinterhalvåret seile 14-dagers ekspedisjonscruise fra Dover, langs hele norskekysten til Honningsvåg og Nordkapp og tilbake.
**Fra april til september skal MS Maud seile 14-dagers ekspedisjonscruise fra Hamburg, langs norskekysten og tilbake.
**I tillegg skal sju skip seile i den originale kystruten Bergen – Kirkenes, med både lokalpassasjerer, gods og turister med stopp i 34 havner langs hele kysten.

De nye destinasjonene i ekspedisjonscruisesatsingen er Å og Reine i Lofoten, Vesterålen, Senja (via Finnsnes), Lyngsalpene med Havnnes, Træna, Alta, Fjærland, Narvik og Stavanger.
I tillegg skal MS Maud, MS Otto Sverdrup og MS Eirik Raude besøke flere av de mest populære stedene Hurtigruten har seilt til i generasjoner eller år - som Hjørundfjorden, Trondheim og Tromsø.

LES MER OG SE BILDER: Dette er MS Maud, MS Otto Sverdrup og MS Eirik Raude

Lokale ringvirkninger

TIL LOFOTEN - ÅRET RUNDT: Lofoten er en av destinasjonene som utvikles videre i Hurtigrutens nye satsing - i tett samarbeid med lokalsamfunnene
evbghgobfrknri6mmk0u.jpg

Foto: Agurtxane Concellon / Hurtigruten

Et av stedene som vil få hyppig besøk av Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip er Reine i Lofoten. I 2021 vil Hurtigrutens hybridskip besøke det unike småsamfunnet nesten 100 ganger – med anløp spredd over hele året.

- Dette er en god nyhet for hele lokalsamfunnet. Med den nye satsingen på norskekysten bidrar Hurtigruten til at vi som et lite samfunn kan holde aktiviteten i reiselivet oppe gjennom hele året, og legge til rette for lokale arbeidsplasser. For oss i Moskenes er det viktig å satse på små cruiseskip, sammen med aktører som Hurtigruten som ønsker tett samarbeid med lokalt næringsliv. Vi er opptatt av de gode ringvirkningene dette gir lokalt, sier ordfører i Moskenes Lillian Rasmussen.

En undersøkelse fra analysebyrået Menon viser at Hurtigrutens aktivitet skaper flere tusen arbeidsplasser og verdier for over 2,5 milliarder kroner langs hele norskekysten årlig.
- Fra 2021 vil vi øke denne aktiviteten ytterligere. Ekspedisjonsskipene går til færre destinasjoner, der vi kan ligge lenger på hvert sted og skape enda bedre opplevelser, mer aktivitet og større verdier sammen med lokalsamfunnene. For oss er det viktig å bygge opp helårsreisemål, og bidra til å skape trygge lokale arbeidsplasser året rundt, sier Skjeldam.

Hurtigruten til Stavanger
Stavanger har i flere år jobbet for å få Hurtigruten til byen. I 2021 går drømmen i oppfyllelse. Da skal hybridskipet MS Maud skal anløpe Stavanger jevnlig gjennom hele året.
- Hurtigrutens nye satsing med bærekraftig helårs anløp ønsker vi velkommen til Stavanger sier ordfører Christine Sagen Helgø.

I tillegg til den nye ekspedisjonscruise-satsingen starter Hurtigruten denne uken salget på 2021-sesongen av reiser i den originale kystruten mellom Bergen og Kirkenes.
- Aldri har Hurtigruten vært mer tilstede på kysten, aldri har vi anløpt flere destinasjoner i Norge. Dette er en storsatsing fra Hurtigruten og vi skaper ny Hurtigruten-historie med disse ekspedisjonene, sier konsernsjef i Hurtigruten Daniel Skjeldam.

Destinasjon for destinasjon: Dette er Hurtigrutens nye ekspedisjonscruise


MED BATTERI LANGS KYSTEN: MS Maud (nåværende MS Trollfjord) skal gjennom en fullstendig ombygging og oppgradering før hun skal seile som ekspedisjonscruise, blant annet med batteripakker og annen grønn teknologi.
x4biuknt5684f6wrbyso.jpg

Foto: SOLFRID BØE/Hurtigruten

Bergen – Nordkapp – Bergen (11 dager)
Mai-September

MS Otto Sverdrup/MS Eirik Raude
Bergen
Ålesund
Brønnøysund
Stokmarknes
Risøyhamn
Tromsø
Honningsvåg
Havnnes
Svolvær
Reine
Træna
Trondheim
Hjørundfjorden
Bergen

Bergen – Nordkapp – Bergen (11 dager)
Oktober – April

MS Otto Sverdrup / MS Eirik Raude
Bergen
Ålesund
Brønnøysund
Reine
Svolvær
Tromsø
Honningsvåg
Alta
Narvik
Sandnessjøen
Kristiansund
Molde
Fjærland
Bergen

Hamburg – Nordkapp – Hamburg (14 dager)
April - September

MS Maud
Hamburg
Cuxhaven
Bergen
Molde
Kristiansund
Brønnøysund
Reine
Svolvær
Tromsø
Honningsvåg
Finnsnes
Bodø
Trondheim
Hjørundfjorden
Ålesund
Stavanger
Hamburg

Dover – Nordkapp – Dover (14 dager)
Oktober - Mars

Ms Maud
Dover
Bergen
Molde
Kristiansund
Brønnøysund
Reine
Svolvær
Tromsø
Honningsvåg
Finnsnes
Ålesund
Stavanger
Calais
Dover
 
Er det rom for utenlandsk mannskap på båtene som kun går på kysten, altså Otto Sverdrup og Eirik Raude?
 
Wärtsilä med Hurtigruten-kontrakt

finnmarken.jpg

Foto: Agurtxane Concellon/Hurtigruten

Wärtsilä skal levere en rekke ulike løsninger som vil bidra til at Hurtigruten blir mer miljøvennlig. Arbeidet gjøres på vegne av selskapet Hurtigruten Cruises, som ønsker å konvertere tre av Hurtigrute-skipene til å bli hybrid-drevne cruisefartøy.


Ordren til Wärtsilä ble tildelt i 2. kvartal i år, og omfatter i første omgang Hurtigrute-skipet «Finnmarken». Etter konverteringsprosjektet vil den 140 meter lange «Finnmarken» bli døpt om til «MS Otto Sverdrup», heter det i en pressemelding.
Oppgraderingen omfatter en forbedring av fartøyets Wärtsilä-motorer til SCR(selektiv katalytisk reduksjon)-teknologi - for å begrense utslipp av nitrogenoksider (NOx). Fire Wärtsilä Nitrogen Oxide Reducer(NOR)-systemer blir installert i forbindelse med denne konverteringen. Wärtsilä leverer også to Energopac-systemer. Den integrerte propell- og rorutformingen til Wärtsilä Energopac benytter avansert hydrodynamisk teknologi for å optimalisere fremdriftseffektiviteten. Dette gir en effektiv besparelse av drivstoff, det reduserer kostnader og det bidrar til mindre utslipp.
- Vi har hatt et godt kundeforhold til Hurtigruten i mange år, og vi er glade for og stolte av å ha blitt valgt ut til å levere de løsningene som er nødvendige for at fartøyet skal tilfredsstille alle aktuelle forskrifter. At vi kunne levere Tier III-sertifikater for den totale installasjonen var viktig for at vi skulle få denne kontrakten, sier Cato Esperø som leder salg, i service i Norden og Baltikum i Wärtsilä Marine i meldinge.
- Vi i Hurtigruten ønsker kontinuerlig å utfordre oss selv med å velge bærekraftige løsninger i alt vi gjør. Fordi vi opererer i et av de mest sårbare og spektakulære områdene i verden, har vi et spesielt ansvar for å beskytte miljøet», sier administrerende direktør i Hurtigruten, Daniel Skjeldam.
Wärtsilä-utstyret skal etter planen leveres i desember i år. Hurtigruten har kunngjort at alle nye tillegg til flåten, så vel som eksisterende fartøy, vil skje i henhold til den internasjonale maritime organisasjonen (IMO)s Tier III-regelverk.

Wärtsilä med Hurtigruten-kontrakt
 
Back
Top