Hurtigruten, Intensjonsavtale ved Kleven Verft, NVC 2140 PCV "TBN"

Refvik

Administrator
Staff member
Hurtigruten vurderer nytt Kleven-skip

Hurtigruten har kome langt i planlegginga av endå eit ekspedisjonscruiseskip frå Kleven.

- Først må vi jobbe fram detaljane. Så må vi levere. Men vi håpar sjølvsagt å kunne teikne kontrakt.

Det seier Kleven-direktør Olav Nakken.

Han opplyser at skipet under planlegging er ei modifisert utgåve av Roald Amundsen og Fridtjof Nansen. Dette er 140 meter lange og 23 meter breie hybridskip med mange cruisefascilitetar og plass til 530 passasjerar.

- Det er ikkje søsterskip, men ei vidareutvikling, seier Nakken.

Han meiner at Kleven har opparbeidd seg ein unik kompetanse gjennom bygginga av Roald Amundsen og Fridtjof Nansen.

- Ekspedisjonscruise er ei vekstnæring, og her er Kleven godt posisjonert for nye oppdrag.

Andre kontraktar
Nakken opplyser at det også blir jobba med andre mulege kontraktar.

- Ja, dette er prosjekt som ikkje er knytt til Hurtigruten eller til cruisesegmentet.

- Men det er ein type prosjekt som Kleven har god erfaring med frå før, seier Nakken.

For dei tilsette er nyheita om arbeidet med å sikre nye kontraktar godt nytt etter at Hurtigruten overtok fullt eigarskap av verftet, og 1. oktober sette inn Nakken som toppsjef etter Karsten Sævik.

Les meir på sidene til Nett.no (Krever innlogging)
 
Hurtigruten bestiller nytt hybridskip til ekspedisjoner

Hurtigruten melder torsdag formiddag at selskapet har bestilt et nytt hybriddrevet ekspedisjonscruiseskip fra Kleven Verft i ullstenvik.
Dette blir det tredje ekspedisjonscruiseskipet Hurtigruten har i produksjon ved verftet. Fra tidligere er MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen satt i produksjon. De to skal leveres mot slutten av 2018 og våren 2019
Det splitter nye skipet selskapet nå har bestilt vil etter planen leveres i andre kvartal 2021.
– Vi er strålende fornøyd med å kunne gå ut med planene om å bygge enda et revolusjonerende hybriddrevet ekspedisjonsskip. Dette grensesprengende skipet vil ta gjestene våre til noen av de mest spektakulære stedene på kloden, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.
Hurtigruten opplyser at man nå jobber videre med detaljer og avklaringer i intensjonsavtalen sammen med Kleven Verft. Disse er forventet å være klare i løpet av første kvartal 2019.

https://min.e24.no/hurtigruten-bestiller-nytt-hybridskip-til-ekspedisjoner/a/qnaelz
 
Hurtigruten bestiller nytt revolusjonerende hybridskip

Hurtigruten fortsetter å flytte grensene for bærekraftig shipping og reiseliv. Nå bestiller de enda et hybriddrevet ekspedisjonscruiseskip fra Kleven verft.

Hurtigruten, som er verdens største ekspedisjonscruise-rederi, har skrevet en intensjonsavtale om å bygge det tredje hybriddrevne ekspedisjonscruiseskipet på rad ved Kleven Verft AS i Ulsteinvik.

- Vi er strålende fornøyde med å kunne gå ut med planene om å bygge enda et revolusjonerende hybriddrevet ekspedisjonsskip. Dette grensesprengende skipet vil ta gjestene våre til noen av de mest spektakulære stedene på kloden – på en mer bærekraftig måte enn noen gang tidligere, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Skipet vil bli basert på de to avanserte, nestegenerasjons ekspedisjonscruiseskipene Hurtigruten har under bygging ved Kleven Verft i Ulsteinvik – spekket med grønn teknologi og avanserte løsninger.

Som MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen vil også det nye hybriddrevne ekspedisjonsskipet være spesialbygget for noen av verdens mest ekstreme områder, med spesialdesignet og isforsterket skrog.

- Flytter grenser
- Dette er de grønneste og mest avanserte cruiseskipene verden noensinne har sett. Det er skip som flytter grenser og som setter en ny standard for hele den globale cruiseindustrien, sier Skjeldam.

Det nye hybridskipet skal etter planen leveres i løpet av andre kvartal 2021.

Grønn teknologi og større batteripakker

Skipet er planlagt med flere nyvinninger, blant annet ny teknologi og betydelig større batteripakker for å gjøre ekspedisjonsseilingene enda mer bærekraftige.

- Vi er takknemlige for tilliten Hurtigruten viser oss ved å signere intensjonsavtalen for et tredje, avansert ekspedisjonsskip, der vi kombinerer grønn teknologi med premium gjestekomfort. Dette er en bekreftelse på den unike kompetansen og fasilitetene vi har her på Kleven, sier administrerende direktør Olav Nakken ved Kleven Verft.

- Store ringvirkninger
- Avtalen om et tredje ekspedisjonsskip vil også sikre arbeid til våre egne ansatte, og skape store ringvirkninger for lokale leverandører. Det er svært viktig for hele regionen, sier Nakken.

Med en voksende flåte på 17 spesialbygde ekspedisjonsskip, er Hurtigruten verdens største ekspedisjonscruiserederi. I 2018 seiler rederiets skip og gjester til 30 land og over 200 reisemål fra pol til pol – som Antarktis, Sør-Amerika, Norskekysten, Svalbard, Grønland, Nordvestpassasjen og andre arktiske destinasjoner.

- Vi ser en sterk vekst på tvers av alle markeder. Ekspansjonen vi har sett over de siste årene, er bare en liten begynnelse. Vi er sikre på at Hurtigruten – og vår ansvarlige og nyskapende satsing på verdens råeste skip og bærekraftig reiseliv – er en perfekt match for moderne, eventyrlystne gjester, sier Skjeldam.

Hurtigruten og Kleven Verft jobber videre med detaljer og avklaringer i intensjonsavtalen. Disse avklaringene er forventet i løpet av første kvartal 2019.
 
Not yet, but understand it may be after "Roald Amundsen" is delivered as the plan was to clear all question from the LOI within 1st qt. 2019...
 
Is this one firm contract now - I see it got IMO 9871189 for delivery July 2021
 
I 2021 er det mer ekspedisjonsskip enn hurtigruteskip i trafikk langs kysten, "Lofoten", "Finnmarken", "Trollfjord", "Midnatsol" og "Spitsbergen" ut av vanlig hurtigrutetrafikk, "Midnarsol" og "Spitsbergen" har byttet på hurtigrutetrafikk om vår og høst.
 
Back
Top