Hurtigrutetråden

Refvik

Administrator
Staff member
Regnefeil gjorde hurtigruteskip 41,7 tonn for tungt

Hurtigruta MS Finnmarken har siden midten av mars seilt uten vann i svømmebassenget. Årsaken er en regnefeil som rederiet trodde gjorde skipet tyngre enn lovlig

MS Finnmarken er det største av skipene til Hurtigruten – og det eneste med svømmebasseng. Siden midten av mars har imidlertid passasjerene måttet slåss om plassen i det lille boblebadekaret på akterdekket. Det store svømmebassenget har vært tomt for vann og stengt.

Årsaken er at beregninger viste at skipet var for tungt når bassenget var fylt, skriver Dagens Næringsliv. Men det viser seg nå å være feil.

– Skipet har aldri vært for tungt. Dette er rett og slett en regnefeil, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten.

Regnefeilen gjorde at vekten på skipet ble beregnet til 41,7 tonn for mye. Feilen gjorde at skipet også har seilt i én måned med mindre last om bord enn det kunne ta med.

Les meir på sidene til Sunnmørsposten
 

Refvik

Administrator
Staff member
"Spitsbergen" var i Lerwick, Kirkwall og Kinlochbervie før den kom til Aberdeen som man ser på dette bildet

Foto: David Dodds
 

Refvik

Administrator
Staff member
Hurtigruten to Add Four More Ships to Dedicated Expedition Service

Hurtigruten will add more ships to year-round expedition service in 2021 as the Trollfjord and Finnmarken will be positioned in the market, along with the Spitsbergen and Midnatsol, which will be moved to year-round expedition cruising.

“We’ve had an ambition to grow the number of ships in the expedition market since I joined the company, and we are driving that strategy,” Daniel Skjeldam, CEO, told Cruise Industry News. “We’re taking ships out of the coastal route and adding them to the expedition setting on the coast.”

Between now and 2021, Skjeldam will also oversee the launch of three new hybrid expedition vessels for the line.

The Roald Amundsen joins the fleet this spring, followed by Fridtjof Nansen in 2020 and an unnamed newbuild in 2021.

Les meir på sidene til Cruise Industry News

 
Top