Island Offshore, Bygg nr. 831 ved Vard Brevik, UT 797 CX "Island Victory"

Jose Jorge

Member
"Island Victory" har fått ei kontrakt i Nordsjøen med oppstart i Juli.

Sikker dette bli levert i det neste dagene
 

Refvik

Administrator
Staff member
Pressemelding og Illustrasjon fra da den vart bestilt

VARD SECURES CONTRACT FOR ONE OFFSHORE SUPPORT VESSEL FOR ISLAND OFFSHORE

Singapore, 23 May 2014 – Vard Holdings Limited (“VARD”), one of the major global designers and shipbuilders of offshore and specialized vessels, is pleased to announce that it has secured a new contract with Island Offshore for the construction of one offshore support vessel of Rolls-Royce design. The value of the contract is in excess of NOK 1 billion.

Delivery is scheduled from Vard Brevik in Norway in 2Q 2016. The hull of the vessel will be delivered from Vard Tulcea in Romania.

The Island Offshore Group is a leading provider of services to the offshore industry managing a fleet of more than 30 high quality vessels with an average age of less than four years, currently operating in Brazil, West Africa, the Gulf of Mexico and in the North Sea. VARD has delivered more than 30 vessels to Island Offshore in the past, in addition to five vessels currently under construction.

UT 797 CX "Island Victory"

Illustrasjon: Rolls-Royce Marine
 

Refvik

Administrator
Staff member
Noken som veit om den skal byggast ferdig slik, eller om noko skal forandres?

Og når kommer skroget til Norge?
 

Kenneth Lausund

New Member
"Reiarlaget har også eit nytt skip under bygging i Braila i Romania. Skipet Island Victory har allereie sikra seg jobb for Equinor neste år med ankerhandtering og installasjonsarbeid på Njordfeltet.

Island Victory skal slepast til Vard Brevik for ferdigstilling i haust og leverast på forsommaren neste år.":

Kilde: Sunnmørsposten
 

Refvik

Administrator
Staff member
Slepet av skroget til "Island Victory" fra Romania til Vard Brevik starta denne veka. Bra størrelse forskjell på en UT 704 og UT 797 CX!

Foto: Ukjent via Island Offshore
 

Refvik

Administrator
Staff member
Skroget til "Island Victory" kom til Vard Brevik idag

Foto: via Island Offshore
 

Refvik

Administrator
Staff member
NOV kran kom på lekter fra Gdynia i Polen, slept av "Boa Sund" og montert ombord i "Island Victory" av "Uglen"
Foto: Ukjent via Island Offshore
 

Refvik

Administrator
Staff member
Verftet leverte ikkje i tide - miste prestisjekontrakt

- Det er veldig trasig når slikt skjer. No må vi berre prøve å få nye kontraktar til dette skipet.

Båten skulle i utgangspunktet leverast 28. mai, men er enno ikkje levert.

Dette medfører at eit 50-dagarsoppdrag for Equinor på Njord-feltet er terminert.

- Dette oppdraget har no gått til ein annan aktør, seier Ulstein.

Truleg hadde oppdraget ein verdi på rundt 30 millionar kroner for Ulstein-selskapet.

Han opplyser at ein har oppdrag neste år for Island Victory, men at alternativet no er å ta båten ut i spotmarknaden.

- Slik det ser ut til, vil det eit par månader til før vi får levert skipet, seier Ulstein.

Les meir på sidene til Nett.no (Krever innlogging)

"Island Victory"

Foto: via rederiet
 

Refvik

Administrator
Staff member
Fra Breviksposten – Langesunds Blad / Porsgrunns Dagblad papirutgave Tirsdag 22. oktober 2019:

"Island Victory" tester alt teknisk utstyr

Verdens sterkeste båt, «Island Victory» dro lørdag på prøvetur ut fra Vard Brevik. – Det er 50 mann om bord på testturen med skipet der vi gjennomgår alt utstyret om bord, sier verftsdirektør Geir Sæther ved Vard Brevik.

«Island Victory» skal overleveres til rederiet Island Offshore i løpet av november.

– Dypvannsinstallasjonsfartøyet «Island Victory» er den mest komplekse båten som er bygget i Norge på lang tid, sier prosjektleder Costel Ionescu ved Vard Brevik til PD.

Dimensjonene på båten er enorme. Båten har en lengde på 123 meter, med en bredde på 25 meter og total høyde på 48,7 meter.

Båtens trekkraft er 430 tonn. Offshorekrana om bord veier i seg selv 250 tonn.

– Båten er en prototyp som det ikke er bygget tilsvarende av tidligere. Det er nedlagt et enormt ingeniørarbeid der alt er spesialdesignet og tegnet til Island Victory, sier Geir Sæther. Island Victory gikk over Langesundsfjorden og ut Dypingen. Prøveturen gikk inn Oslofjorden med destinasjon Holmestrand. Mandag var båten fortsatt liggende i Holmestrand.

Om bord på prøveturen er 50 mann som er ansatte fra Vard og mannskap fra Island Offshore. Det er også ansatte fra leverandører. Alt utstyr om bord skal testes på prøveturen.
 

Refvik

Administrator
Staff member
"Island Victory" kom til Stavanger forrige Mandag, dokka og seilte videre nå på fredag til Skålevik for bunkring



Begge foto: Øyvind Håland
 
Top