Knarr / Nautic krabbe skip av sin første type

Refvik

Administrator
Staff member
Knarr / Nautic krabbe skip av sin første type

Spesialdesignet skip for krabbefiske i nordområdene for russisk fiske

Representanter for et stort rederi i Russland søkte Harald Árnason, konsernsjef Knarr Maritime, for omtrent tre måneder siden. Utfordringen var å finne løsninger i utformingen av et nytt krabbefartøy. Det russiske selskapet planlegger nå utformingen av det islandske skipsbyggingsfirmaet Nautic, som ligger i Knarr, og at skipet vil være godt utstyrt med Knarrs utstyr. Dette vil bli den første spesialdesignede krabbefartøyet av denne størrelsen i verden. Tre patenter har blitt søkt om designforbedringer.

Kjendis Knarr og Nautic har vokst over hele verden, spesielt i Russland, for innovative løsninger og revolusjonerende skipsbygging. Hovedutseendet er den såkalte Enduro Bow, som også har blitt kalt Bárðarbunga av forfatteren, Bárður Hafsteinsson, marineingeniør. Skipene av denne typen er spesielt egnet for fiske i den nordlige delen fordi de er nesten helt lukket foran og derfor utsatt for overspising og / eller overgivelse.

Fraværende varsel
Nautic har etablert et ingeniørfirma i Russland, kalt Nautic Rus, og jobber med design av trawlere for Russlands største rederi, Norebo. Det er mange sverd på tilbud fra Alfred Tulinius, skipsdesigner og eier av Nautic. Han sa at det faktisk hadde vært åpent da Harald hadde mottatt meldingen i omtrent en måned at de hadde blitt invitert til et møte med et annet rederi i Vladivostok og måtte bo der ti dager senere og introdusere ideen til et krabbe skip.

Det var ikke et eneste stykke papir, men Nautics folk hadde likevel forberedt seg på å bli kjent med krabber og krabbeskip. Godt samarbeid var med Gísla Unnsteinsson, kaptein på et krabbe skip i Nord-Norge, som ga Alfred og hans menn et godt innblikk i fisket og hva folk trenger å kjempe.

Alfreð sier at gjennom årene har dette hovedsakelig vært tilfelle med at gamle skip ble tilpasset og modifisert for krabber. Når nye skip ble laget, ble de preget av eldre design, men nye ruter ble ikke sjekket.

Tegnet på flyet
"Vi analyserte situasjonen og problemene og hvor best å designe et slikt skip. Det var mye poaching med Gísli. Til å begynne med hadde vi tenkt å trekke opp fellene slik at de var skjermet av skipet. Gisli informerte oss om at feller ikke kunne tas fordi de kunne bli skadet, og skipet kunne navigere. Og så fortsatte vi til den konklusjonen vi endelig annonserte på Vladivostok-møtet for det verste, sier Alfreð.

Han satte seg og skisserte og tok fordel av hvert gitt øyeblikk. Flyvningen fra Moskva til Vladivostok tok ni timer og Alfred trakk opp mens batteriet var på datamaskinen. Utlånet var i Vladivostok på. 10 om morgenen og møtet var neste dag. Tegningen manglet fortsatt mye detalj. Denne dagen jobbet Alfreð fra kl. klokken fire til åtte fem om morgenen og ferdig med det.

De hadde blitt informert om at møtet med fraktfirmaets representanter ville være 40 minutter. Det var ti personer fra skipet, men i tillegg til Alfreð var Jónas Tryggvason administrerende direktør for Knarr Russland. Møtet varte i tre timer i stedet for 40 minutter, og rederiets styre, som skulle være i direkte fortsettelse, ble overført til et annet rom av den grunn.

"Det første spørsmålet jeg mottok var om vi tidligere hadde designet et krabbe skip. "Nei, heldigvis ikke," svarte jeg. "Nå, hva var du?" Jeg ble spurt. Da forklarte jeg for dem at jeg tror at krabbefartøyene ikke bare hadde blitt designet fra grunnen til nå. "

"Ну вы крутые" - "Du er kult"
Til støtte for sin sak skinnet den islandske presentasjonen nå symbolske lysbilder under overskriften "Today vs. Future "

"I dag" viste en gammel Scania lastebil med åpen plattform og under den vanlige konstruksjonen av en kranformet konstruksjon med store og åpne dekk på baksiden, som den gamle Scania-lastebilen, helt rundt for vind, frost, gradere og grenseløse overlegg på dekkutstyr og feller.

Imidlertid så "Future" først den høyteknologiske, elektrifiserte og strømlinjeformede Tesla-lastebilen med en lukket lastebil for å matche den åpne Scania-bilen. Nedenfor var et bilde av Knarr / Nautic strømlinjeformet, overbygget og lukket kran, der alt arbeid utføres i områder beskyttet mot vind, frost, vær og overlegg.

Møtet foregikk i den russiske enden av Jónas Tryggvason generelt. Han rapporterte at etter møtet hadde den krøllete kvinnen oppvokst fra et russland på møte setningen på morsmålet "ну вы крутые", oversatt til islandsk, som følger: "Du er en balkong."

400 millioner kr. for turen
Et referansepunkt på 60.000 ton er på den kongelige krabben i Russland. Med ny virksomhet vil enkelte selskaper kunne søke om kvoteforhøyelse i forbindelse med den såkalte investeringskvoten som nå tildeles i Russland til femten år. Denne økningen kan være betydelig. Kenguru kan nå opptil 10 kg i vekt og 25 cm i bredden på kroppen, men over 100 cm med armer. Russerne har solgt ham spesielt til Japan, men det innenlandske markedet vokser også. For bearbeidede krabber får du ca 20 dollar per kilo og utnyttelsen er bare 60% per krabbe. Men for levende krabber, 50-60 dollar i Japan per kilo.

Dette innebærer at i en tur kan det nye krabbs skipet levere rundt 400 millioner kroner i fangstverdi. Fremtidig samarbeid med Sæplast er planlagt for utvikling av spesielle fartøy utstyrt med tilkobling for havkrabbe og oksygenleveringssystem for levende krabber. Alfreð sa at utformingen av en spesiell utforming av skipet også var designet for å brukes utelukkende for levende krabber.

Lengre fisketid
Hittil har Russlands fiskeri funnet sted i Nordsjøen av Barentshavet og Kamtshatkaskaga på åpne fartøy. Været har vart i omtrent åtte måneder eller mens været og glasur tillater det. Der, men mannskapet må kjempe med overfylte feller og utstyr i alt vær for opptil 50 nivåer av frost, vind, overgivelse og overlapping. Fiske er også begrenset av den nordlige fiskeveien, etter at fellene er lagt, har det vært mulig å se på disse stiene, noe som i stor grad kan påvirke fiske. Med det nye skipet er det mulig å forlenge sesongen og søke på et område der det ikke har vært mulig å jakte før isen.

Knarr Krabbe skipet har en overbygd felle dekk og feller er enten trukket gjennom en brønn plassert foran skipet mitt eller gjennom en lås på siden. Som et resultat kan skipet jakte langt mer seiling enn kranene som er i bruk, og trekke feller på sjøen. I broen er det et stort glasspanel hvor rederne kan se direkte på ruskene og overvåke feller gjennom brønnen og styre skipet slik at en brønn er rett over fellene når de tas om bord.

Skipet kan ha om lag 4000 feller ombord. Arbeidet fortsetter slik at feller blir trukket gjennom brønnen eller sidedøren, drenert av en krabbe på transportører som bærer dem for behandling eller bor i en krukke. En ny agn blir plassert i fellerne umiddelbart senere på skipet og de reassembler og deretter flyttet tilbake til skipet på et transportbånd hvor de er skilt og hver av dem hengende på linje og satt tilbake i havet igjen over luken av skipets båt. Designet sikrer et høyt sikkerhetsnivå for sjøfolk, bedre håndtering av råvarer og feller. På samme måte antas det at det er en betydelig økning i nærværet i fiskeområdene, og til og med i områder som har blitt skjult i isfjellene, og dermed økt fiskeri og en stor investeringsmargin.

Fiskeutstilling i Brussel 2018
Prosjektet ble introdusert til en rekke russiske medlemmer ved utstillingen i Brussel i fjor. Knarr ble invitert til å inkludere en spesiell presentasjon for interesserte parter på prosjektet på et lukket møte organisert av det russiske fiskeriministeriet. Alfreð sier at interessen var utenfor alle forventninger. Han sier spennende å se hva fremtiden vil bli.

Kilde: Fiskifrettir.is (Oversatt med Google Translate)

37cf74de8e6f2ef13ca2db32aa0906d9.jpg

Illustrasjon: Knarr
 
Back
Top