KNM "Helge Ingstad" kollidert med tankskipet "Sola TS"

Tøv. E jo fregattens feil alt. 7 mann i rorhuset. Å ingen e såpass at dem ikke ser noe. Æ sku vest korrsen skole dem gikk på førr å få skipsførerpapiran. Så det e ferdig etterforsket.
 
«Helge Ingstad» hadde tre navigasjonsskjermer på broen. Likevel så ingen tankskipet komme midt imot

Se video og 360-foto av det tekniske utstyret om bord på fregatten.

Haakonsvern: Natt til torsdag 8. november kjørte fregatten KNM «Helge Ingstad» rett inn i tankskipet «Sola TS».

Krigsskipet var på vei fra Nato-øvelsen Trident Juncture utenfor Trøndelag da den kolliderte. «Helge Ingstad» fikk en mer enn 40 meter lang revne i skroget og sank i Hjeltefjorden.

Havarikommisjonen har kommet med en foreløpig rapport om ulykken, men flere store spørsmål står fortsatt ubesvart.

TU har vært om bord på ett av tvillingskipene til «Helge Ingstad», og sett på navigasjon, teknisk utstyr, vaktskifteordning og opplæring.

Les meir på sidene til Teknisk Ukeblad
 
Skipssjefen på KNM «Helge Ingstad»: Slik opplevde han det dramatiske havariet

HAAKONSVERN (VG) Det er gått halvannen måned siden fregatten KNM «Helge Ingstad» kolliderte med et tankskip, og havarerte i Hjeltefjorden. Skipssjef Preben Ottesen (49) vet fremdeles ikke om det helt har gått opp for ham.

– Når man står på land og ser sin egen skute synke, er det mange tanker som rører seg. Det er helt surrealistisk. Det er vanskelig å forstå. Å se skuten du er glad i ligger der i fjæresteinene og slite er verdens tristeste syn. Det er bare blodtrist.

Preben Ottesen sitter på sjefens kontor på marinebasen Haakonsvern utenfor Bergen. Fremdeles trist og fremdeles grublende over det som skjedde. Likevel fattet og stødig mens han prater med VG. Akkurat slik man forventer av en skipssjef med ansvar for 4,3 milliarder av skattebetalernes kroner og en besetning på 137 mennesker.

Fra vinduene i det romslige kontoret kan man se tre av de andre fregattene ligge mektige ved kaien. KNM «Roald Amundsen», KNM «Otto Sverdrup» og KNM «Thor Heyerdahl».

I ene vinduskarmen ligger to flagg i rødt, hvitt og blått. Bøyer man seg ned mot dem kan man kjenne eimen av diesel.

For bare drøye seks uker siden vaiet både sjøflagget og kommandovimpelen stolt på KNM «Helge Ingstad». Siden har de begge vært under vann. Sammen med fregatten. Flaggene er hentet opp igjen. Det er foreløpig ikke fregatten, som klokken 04.03 natt til 8. november altså smalt inn i det 250 meter lange tankskipet Sola TS.

Da lå skipssjef Ottesen og sov.

Men han våknet med et smell.

Les meir på sidene til VG

852c17fb-4fe0-44cc-9a9b-455201f4beab

Foto: Hallgeir Vågenes via VG
 
Kranlekteren Rambiz har fullført sine oppgaver i forberedelsene av løftekjettingene på KNM «Helge Ingstad», og returnerte onsdag kveld til Hanøytangen for å laste om bord løftearrangementet. KNM «Helge Ingstad» er nå ferdig klargjort til at løfteoperasjonen kan starte og enheter vil bli mobilisert til havaristedet når værforholdene tillater. Løfteoperasjonen krever 6 dager med stabilt vær med vind under 10 m/s og bølgehøyde under 0,5 meter.
https://forsvaret.no/presse/fregatt-i-sammenstøt-med-annet-fartøy
 
Slik foregår hevingen av fregatten

Sikring
Bilde_1.2.png


Overvåkning
Bilde_2.2.png


Forberedelse til heving
Bilde_3.2.png


Detaljplanlegging / Vannevakuering
Bilde_4.png


Klargjøring
Bilde_5.png


Heving
Bilde_6.png


Lekter
Bilde_7.png


Tørrdokk
Bilde_8.png


Transport / Preservering
Bilde_9.png


Kilde: Forsvaret
 
  • Like
Reactions: Nik
Observasjonsseilas 01.04.2019

Undersøkelsen av ulykken med tankskipet Sola TS og fregatten KNM Helge Ingstad har pågått for fullt siden 8. november 2018. Det er hentet inn betydelige mengder informasjon, både gjennom samtaler med de involverte, befaring av KNM Helge Ingstad og i form av tekniske og elektroniske data.

For å bidra til en enda bedre forståelse av hendelsesforløpet, ønsker både politiet og Havarikommisjonen å gjennomføre en seilas i ulykkesområdet med et søsterskip av KNM Helge Ingstad, samtidig som Sola TS forlater Stureterminalen. Målet er å gjennomføre seilasen under forhold som er mest mulig like de som var ved ulykkestidspunktet.

Rederiet som eier Sola TS, Equinor, Kystverket og Sjøforsvaret har lagt forholdene til rette for å bistå Havarikommisjonen og politiet med å få gjennomført en slik seilas. Sola TS er planlagt med lasting på Stureterminalen mandag 1. april, og med mindre noe uforutsett oppstår, vil seilasen gjennomføres natt til 2. april.

Kilde: Statens havarikommisjon for transport
 
Back
Top