Verden har aldri sett en slik båt før
En selvstyrende, elektrisk båt skal frakte passasjerene til Ole Bulls gamle hjem på Lysøen utenfor Bergen.
– Dette er det morsomste jeg har jobbet med, sier Atle Ellefsen.
Han er senior sjefsingeniør i DNV GL og fikk for to år siden oppgaven med å designe den nye fergen som skal frakte passasjerene ut på museumsøyen.
Grønt fartøy
Spesifikasjonene var ganske klare: Det skulle være et miljøvennlig fartøy, og samtidig et utstillingsvindu som skulle gi gjestene en god opplevelse. Valget falt på en elektrisk katamaran med vanlig motor som back-up og som er rigget for å kjøre helt autonomt.
– Jeg har tegnet båter siden jeg var fem år, og har prøvd å finne referansebåter. Underveis kom jeg til å tenke på at jeg ville lage noe som reflekterte Ole Bulls villa, at båten var en forlengelse av museet, sier Ellefsen.
Båten han har designet har fått to skrog, og har linjer tilbake til Viktoriatiden da den spektakulære villaen ble bygget.
Fra taretråler til museumsbåt
Den gamle båten, Ole Bull, er en ombygget taretråler som har trafikkert den nesten en kilometer lange ruten siden 80-tallet. Nå er tiden inne for å skifte den ut, ifølge konstituert direktør Sigurd Sverdrup Sandmo ved Kode Kunstmuseer og komponisthjem, som eier og driver museet på Lysøen.
– Vi har tenkt høyt sammen med flinke utviklingsmiljøer om hva som ville være den beste løsningen for Lysøen, sier Sandmo til Sysla.
Han ville ha en båt som både bidrar til å forsterke naturopplevelsen, men som også kunne være spennende for den maritime bransjen å jobbe frem.
– Det skal bli et miljøvennlig fartøy som har en god innovasjonshøyde, sier han.
Les mere på sidene til Sysla Maritime
"Ole Bull"
Illustrasjon: YSA Design
En selvstyrende, elektrisk båt skal frakte passasjerene til Ole Bulls gamle hjem på Lysøen utenfor Bergen.
– Dette er det morsomste jeg har jobbet med, sier Atle Ellefsen.
Han er senior sjefsingeniør i DNV GL og fikk for to år siden oppgaven med å designe den nye fergen som skal frakte passasjerene ut på museumsøyen.
Grønt fartøy
Spesifikasjonene var ganske klare: Det skulle være et miljøvennlig fartøy, og samtidig et utstillingsvindu som skulle gi gjestene en god opplevelse. Valget falt på en elektrisk katamaran med vanlig motor som back-up og som er rigget for å kjøre helt autonomt.
– Jeg har tegnet båter siden jeg var fem år, og har prøvd å finne referansebåter. Underveis kom jeg til å tenke på at jeg ville lage noe som reflekterte Ole Bulls villa, at båten var en forlengelse av museet, sier Ellefsen.
Båten han har designet har fått to skrog, og har linjer tilbake til Viktoriatiden da den spektakulære villaen ble bygget.
Fra taretråler til museumsbåt
Den gamle båten, Ole Bull, er en ombygget taretråler som har trafikkert den nesten en kilometer lange ruten siden 80-tallet. Nå er tiden inne for å skifte den ut, ifølge konstituert direktør Sigurd Sverdrup Sandmo ved Kode Kunstmuseer og komponisthjem, som eier og driver museet på Lysøen.
– Vi har tenkt høyt sammen med flinke utviklingsmiljøer om hva som ville være den beste løsningen for Lysøen, sier Sandmo til Sysla.
Han ville ha en båt som både bidrar til å forsterke naturopplevelsen, men som også kunne være spennende for den maritime bransjen å jobbe frem.
– Det skal bli et miljøvennlig fartøy som har en god innovasjonshøyde, sier han.
Les mere på sidene til Sysla Maritime
"Ole Bull"
Illustrasjon: YSA Design