Konkurransen om verdas fyrste hydrogen-hurtigbåt er i gong

Refvik

Administrator
Staff member
Konkurransen om verdas fyrste hydrogen-hurtigbåt er i gong

Verdas fyrste hydrogendrivne hurtigbåt er no eit steg nærare realisering etter at Trøndelag fylkeskommune før jul lyste ut ein utviklingskontrakt for ein nullutslepps hurtigbåt.

Hurtigbåt som transportmiddel har ei svært viktig rolle i å knyta kysten saman. Samtidig er hurtigbåten i dagens form den eineståande største kjelda til utslepp målt i passasjerkilometer, og med høgt drivstoff-forbruk er det ein kostbar form for transport.

Anbodet som vart lyst ut av Trøndelag fylkeskommune 27. desember 2017 representerer startskotet for utviklinga av framtidas grøne hurtigbåtar. Gjennom utviklingskontrakten skal det gjennomførast ein konkurranse om idé og løysing for framtidas nullutslepps hurtigbåt, som skal dekke fylkeskommunane sitt tenestebehov. Leveransen består av ei prosjektskildring og ei prosjektgjennomføring.

– Trøndelag Fylkeskommune har eit ønskje om å legga til rette for utvikling av verdsleiande og uprøvd teknologi. Dei to primære krava våre er at ein skal dekka eit behov for mobilitet langs kysten, utan utslepp og til en lågare kostnad enn i dag. Løysinga på dette er det opp til industriaktørane å finna, heiter det i anbodet.

Anbodsfrist er sett til 12. februar kl. 12.00.

Hydrogenprosjekt i klynga Hurtigbåt-anbodet er relevant for mange av deltakarane i klynga, og fleire av desse er for tida involvert i klynga sitt innovasjonsprosjekt som ser på alle innovasjonsområda innanfor hurtigbåt; navigasjonssystem, interaksjon mellom skip og hamn, logistikk, digitalisering, framdriftssystem og bruk av hydrogen brenselceller.

– Dei neste åra vil det komma fleire nye utlysingar av hurtigbåtruter, og ein forventar at desse har strengare krav til nullutsleppsteknologi. Difor må me som klynge vera på ballen, slik at me er med i konkurransen om det som vil bli ein stort marknad for grøne og smarte nullutsleppsfartøy, seier dagleg leiar i NCE Maritime CleanTech Hege Økland.

Sjå anbodet her

Kilde: NCE Maritime Cleantech
 
Jada, vi i Norge, med våre 5 millioner innbyggerne, skal være verdensenere og sette et eksempel for hele kloden, jada...

Vi skal klare å skape noe revolusjonerende, vi skal angivelig skape noe ingen andre har, vi skal bare pakke på vårt miljøkåte, futuristiske, men dog fullstendig urealistiske visjon om
å være noen som betyr noe, i det store bildet.

Vi skal sitte, som sosialt media-skadene lokalpolitikere, hjemme og tilta oss selv en slags Jesus-rolle i det store bildet.

Det lyster meg å se hvor lang tid det tar for å se virkelige, utslipps-frie hurtigbåter med god fart, i Norske farvann... Merk mine ord...
 
Jada, vi i Norge, med våre 5 millioner innbyggerne, skal være verdensenere og sette et eksempel for hele kloden, jada...

Vi skal klare å skape noe revolusjonerende, vi skal angivelig skape noe ingen andre har, vi skal bare pakke på vårt miljøkåte, futuristiske, men dog fullstendig urealistiske visjon om
å være noen som betyr noe, i det store bildet.

Vi skal sitte, som sosialt media-skadene lokalpolitikere, hjemme og tilta oss selv en slags Jesus-rolle i det store bildet.

Det lyster meg å se hvor lang tid det tar for å se virkelige, utslipps-frie hurtigbåter med god fart, i Norske farvann... Merk mine ord...

Evt stimulere de maritime klyngene i Norge med "oljepenger" til å bli verdensledene innen grønn maritim teknologi, som vi kan eksportere videre til utlandet. Slik at vi samtidig som vi skaper arbeidsplasser, kan sakte men sikkert kan kapitalisere på vår miljøkåte tankegang... Merk mine ord...
 
Evt stimulere de maritime klyngene i Norge med "oljepenger" til å bli verdensledene innen grønn maritim teknologi, som vi kan eksportere videre til utlandet. Slik at vi samtidig som vi skaper arbeidsplasser, kan sakte men sikkert kan kapitalisere på vår miljøkåte tankegang... Merk mine ord...
Da du ordlegger deg slik, kan jeg ikke med sikkerhet påstå å vite hva du egentlig prøver å formidle, event. mene om tråden min.

Jeg blir litt forvirret da det "flere veier tolkes kan".

Konstruktiv kritikk på meningene mine skal jeg gjerne debattere videre...

Mvh
 
Klarsignal for hydrogendrevne hurtigbåter

Det er fullt mulig å basere hurtigbåtsambandet mellom Trondheim og Brekstad/Kristiansund på nullutslipps-drivstoffet hydrogen, konkluderer fersk rapport.

Hurtigbåten som transportmiddel har bidratt til i å bringe lokalsamfunn i Trøndelag nærmere hverandre. Men i dagens form er disse fartøyene regionens desidert største kilde til utslipp av klimagasser, målt per passasjerkilometer.

Hurtigbåter må være lette. De få fremdriftssystemene med nullutslipp som er tatt i bruk i kystskipsfarten, er imidlertid tunge. Dette fordi de er basert på batterier. Hydrogendrift, også det et utslippsfritt alternativ til dagens dieseldrift, gir langt lettere løsninger. Og vektbesparelsene blir større og viktigere jo lengre overfarten er.

Med dette som bakteppe, og med Trøndelag fylkeskommune som oppdragsgiver, har SINTEF og konsulentselskapet Greensight utredet om det er mulig å sette hydrogendrevne hurtigbåter inn i midtnorske kystsamband innen få år.

Rapporten gjelder dagens hurtigbåtsamband Trondheim–Brekstad og Trondheim–Brekstad–Kristiansund. Studien bekrefter at hydrogendrift alt nå er både teknisk, økonomisk og praktisk mulig på disse rutene.

Båter med egne «kraftverk» ombord
På en hydrogendrevet båt vil hydrogenet bli brukt til å drive et lite, elektrokjemisk kraftverk – det vil si ei brenselcelle. Utslippsfritt vil denne produsere strøm som i sin tur driver en elektrisk motor, akkurat slik batterier gjør på batterielektriske fartøy.

Ingen hurtigbåt i verden går ennå på hydrogen. Like fullt er det utbredt enighet om at hydrogen er velegnet til å drive hurtigbåter.

Den ferske studien er gjennomført for å få avklart om også logistikken knyttet til produksjon, distribusjon og fylling av hydrogen lar seg løse for de to nevnte hurtigbåtrutene allerede på kort sikt. Rapporten deler dette spørsmålet i tre – og svarer et «3 x ja».

Fyller tankene på 20 minutter
SINTEF-forsker Anders Ødegård og energianalytiker Martin Hirth i Greensight har vært med på å gjennomføre studien. De oppsummerer det tredoble bekreftende svaret i rapporten slik:

  • Logistikkopplegget er teknisk mulig, fordi 400 kilo komprimert hydrogen, drivstoff nok til strekningen Trondheim – Kristiansund en vei, vil la seg fylle på båtens tanker i løpet av 20 minutter.
  • Logistikkopplegget er økonomisk mulig, fordi studien viser at hydrogendrift ut og inn av Trondheimsfjorden trolig ikke vil bli mer enn rundt 25 prosent dyrere enn dieseldrift.
  • I tillegg er det praktisk mulig å få hydrogen fram til kaikanten. Enklest blir logistikken hvis produksjonsutstyr (automatisk innretning som spalter vann til hydrogen og oksygen ved hjelp av elektrisitet, dvs. vannelektrolyse) pluss lagertanker
    kan ligge ved kaianlegget. Sandstad på Hitra er det eneste regulære anløpsstedet der dette kan gjøres i dag.
    Som alternativ til et komplett anlegg her, kan drivstoff fraktes til Trondheim og Kristiansund med lastebil og fylles på båtene via en dispenser. Eneste aktuelle produksjonsanlegg med stor kapasitet som alt finnes, er Statoils gassterminal på Tjeldbergodden. Her produseres store mengder hydrogen, med naturgass som råstoff.
    Men også aktører som nå vurderer å bygge hydrogenfabrikker basert på vannelektrolyse i Bjugn og på Smøla, kan ses på som mulige hydrogenleverandører til sambandet Trondheim – Kristiansund.
Konkurranse om nullutslippsløsninger
Konklusjonene fra studien inngår som underlag for en konkurranse, der Trøndelag fylkeskommune ber den maritime næringen komme opp med løsninger for utslippsfrie hurtigbåter til bruk i Midt-Norge.

Selskap som går videre fra konkurransens kvalifiseringsrunde, får penger av fylkeskommunen til å utvikle sin løsning så langt at den kan legges til grunn for fremtidige krav om grønne hurtigbåter.

Kilde: Gemini.no
 
Her er presentasjon av alle 5 konseptene, spennende innhold for en som liker norsk maritim teknologi på sitt ypperste.

 
Hvor i USA går denne katamaran som går på hydrogen? Lenge siden vi har hørt noe om dette om hurtigbåt på hydrogen?
 
Hvor i USA går denne katamaran som går på hydrogen? Lenge siden vi har hørt noe om dette om hurtigbåt på hydrogen?
Denne? Jeg tror ikke den er i drift med hydrogen ennå. Veldig lite bevegelser på Marinetraffic.


I Trøndelag blir det vel batteribytte. Det pekte seg tidlig ut som et godt alternativ. Norled har nok også innsett at hydrogen ikke er så enkelt. De har fortsatt ikke fått Hydra i drift. Litt pinlig for dem siden den ble årets skip i 2021.
 
Last edited:
Back
Top