Kvarøy Fiskeoppdrett AS, Bygg nr. 180 ved Moen Marin, NabCat 1350 "Heimdall"

Refvik

Administrator
Staff member
HEIMDALL til Kvarøy Fiskeoppdrett

HEIMDALL er levert fra Moen Marin AS til fiskeoppdretterne i Kvarøyfjorden. Der skal fartøyet bistå i produksjonen av miljøvennlig laks.

Da Kvarøy Fiskeoppdrett AS startet i 1976, var det et av Nord-Norges første oppdrettsselskaper. Med maksimalt to prosent laks og 98 prosent vann i merdene, gjør selskapet det godt på miljølaks.

Katamaranen med navnet HEIMDALL settes nå i arbeid på Helgelandskysten, hvor Kvarøy Fiskeoppdrett AS stolt produserer «Simply pure salmon» med så lavt økologisk fotavtrykk som mulig. Ifølge norrøn mytologi voktet HEIMDALL Bifrost, regnbuebroen mellom Åsgard og Midgard.

HEIMDALL måler 13,5 ganger 7,5 meter og er utstyrt med to Nogva Scania-motorer. Den samlede motoreffekten på 760 hestekrefter sørger for god framdrift. I kombinasjon med Nogva gir, vribart propellanlegg, samt Sleipner baugpropell gir dette god presisjon og fleksibilitet ved varierte operasjoner i røft farvann.

NabCat-fartøyet fra Moen Marin har et stort og godt arbeidsdekk. Der finner du en radiostyrt Palfinger-kran på solide 32 tonnmeter, samt tre og fem tonns capstaner.

NØKKELTALL HEIMDALL

• Lengde: 13,50 meter
• Bredde: 7,50 meter
• Drivstofftanker: 4m3
• Ferskvannstank: 2m3
• Motor: 2 x 380 hk Nogva Scania
• Gir: 2 x Nogva HC168
• Propellanlegg: 2 x Nogva 4 bladet vribart anlegg
• Generator: 24 kW Nanni QLS32T
• Kran: Palfinger 32080(M)D
• Capstaner: Adria Winch 3T og 5T
• Navigasjon: Furuno
• Brannslukking i maskinrom: Inergen
• Fart: ca. 15 knop
• Byggnr: 180
• Lev.dato: 25/10/2017

HEIMDALL er også utrustet med et tre-fas aggregat med en effekt på 24 kW, systemer for deteksjon og alarmering ved brann og vanninntrenging, Inergen brannslukking i maskinrom og to redningsflåter.

Heimdall 1.jpg


Heimdall 2.jpg

Begge foto: Ukjent via Moen Marin
 
Refit-løsningen nyttiggjør alt som allerede er på båten. Det er bærekraftig:

Kvarøy først i banebrytende miljøprogram

Kvarøy Fiskeoppdretts katamaran blir første båt i MOEN Verfts refit-program. Med en parallell hybridlinje beholder båten all kraft, samtidig som dieselforbruket kan reduseres med opptil 80 prosent. Refit-løsningen tjenes inn på få år.


MOEN Verfts banebrytende Refit-program gjør det helt eller delvis mulig å erstatte diesel med lavutslippsløsninger i eksisterende fartøyer. Kvarøy Fiskeoppdrett på Helgeland er først ute med miljøombygging av en servicekatamaran som beholder sin opprinnelig Nogva-drivlinje fra 2017.

Reduserer utslipp, bevarer kraftressursene

– Batterihybride drivlinjer kan redusere dieselforbruket og CO2-utslippet med opptil 80 prosent. Med den parallelle hybridlinjen vi skal installere i samarbeid med Hymatech, vil Kvarøy også bevare all kraften som finnes i båten allerede, forklarer salgsleder i MOEN, Hans Jørgen Eilertsen.

Refit-arbeidet starter i løpet av andre kvartal. Etter ombyggingen kan 13,5-metringen Heimdall både manuelt og automatisk kjøres sømløst mellom diesel, hybrid eller helelektrisk. Batteripakken er på 110 kilowattimer, og hybridløsningen dekker både framdrift, kran og annen dekksutrustning.

– Vi i Kvarøy Fiskeoppdrett har som mål å være så grønn som mulig, og alt som bidrar til at vi bruker mindre diesel er en fordel. Båtene vi bruker står gjerne seks til sju timer på tomgang, og da er dieselbruk lite effektivt. Nå vil vi bruke dieselmotorene bare ved transportetapper, sier Håvard Olsen i Kvarøy Fiskeoppdrett.

Forbedrer arbeidsmiljøet

Det familieeide oppdrettsselskapet på Helgeland sin forretningsidé er å produsere laks med svært høy kvalitet, uten at det går ut over miljø eller fiskevelferd.

– Vi ser store fordeler for arbeidsmiljøet. Vi har allerede én hybridbåt og tilbakemeldingene fra de ansatte er svært gode. De slipper både unødvendig støy og eksos. For oss var det en nobrainer å bygge om båten, og MOEN hadde en løsning vi likte godt. De har en profil der de nyttiggjør alt som allerede er på båten. Det er bærekraftig, samtidig som at hvis du har en horisont på tre til fem år, så vil du ha tjent inn ombyggingen. At vi sparer penger på sikt kan ikke undervurderes, forteller Olsen.

På ombyggingen av Heimdall har MOEN med seg Hymatech og Elcom som leverandører av henholdsvis hybridsystem og elektrisk. Ombyggingen skal skje på Kolvereid.

Refit på flere nivåer

Siden MOEN i høst lanserte Refit-programmet, har verftet jobbet aktivt opp mot leverandører for å utvikle refit som hyllevareløsninger for havbruks- og fiskeriflåten.

– Vi utvikler nå refit på flere nivåer, fra å fjerne fossile drivlinjer helt, til parallellinstallasjoner som Kvarøy har valgt, sier administrerende direktør i MOEN Verft, Paul Ingvar Dekkerhus, som også leder industrikonsernet som nå utvikler verdens første hydrogendrevne havbruksfartøy.

MOEN har de siste årene utviklet en tydelig miljøprofil. For å gjøre det enklere for oppdrettere å bruke refit-programmet, tilbyr konsernet lavutslipps erstatningsfartøyer mens båten bygges om.
 
Back
Top