Kystverket, Bygg nr. 47 ved Fitjar Mek. Verksted, HFMV MFF "OV Hekkingen"

Refvik

Administrator
Staff member
Kystverket og FMV formaliserer nybyggingskontrakt!

Kystverket og FMV har formalisert nybyggingskontrakt for et søsterskip til det prisvinnende FMV40 «OV Ryvingen» fartøyet levert desember 2018. Designet er «HFMV MFF Kystverket» og fartøyet skal leveres i mai 2020, med byggenr FMV47 og navn «OV Hekkingen»

Hekkingen fyr ble tent i september 1859, og er Nord-Norges eldste. Fyret er plassert på øya med samme navn nord om Senja, og skulle vise vei til Tromsø. Fra før har FMV levert 3 av Kystverkets hittil 4 fartøy i flåtefornyelses-programmet. De er «OV Utvær» (2012), «OV Skomvær» i 2013 og «OV Ryvingen» i 2018.

http://www.fmvas.no/Files/Billeder/OV Hekkingen.jpg
FMVs prosjektleder Nils Andreas Brekke holder dåpstale for FMV40 «OV Ryvingen» 8 mai 2019 i Ålesund. Både skuta og mannskapet tok seg fortreffelig ut, og FMV er rett og slett stolte over å kunne bidra både til Kystverkets suksess og en god arbeidsplass for sjøfolk. FMV47 «OV Hekkingen» blir et søsterskip. Bilde: Kystverket.

Kystverkets visjon er «Å utvikle kysten og havområda til verdas sikraste og reinaste». FMV sier «Me byggjer for framtida». Og da passer det godt å sammen med Heimli AS designe og bygge et fartøy med en rekke innovative og miljøvennlige tekniske løsninger. «OV Ryvingen» vant i november 2018 The Motorship Award for sitt miljøfokus og miljøgevinstene teknologien om bord fører til.

Verftsdirektør Hugo Strand er fornøyd med å få bygge flere fartøy til Kystverket, men sier det ikke er problemfritt for et skipsverft å gjennomføre denne typen miljøsatsing innen design og bygging. «OV Ryvingen» er et fantastisk fartøy, et betydelig steg i riktig retning med tanke på framtida og et skikkelig flaggskip for Kystverket. Men FMV40 prosjektet ble for FMV en kortsiktig investering som gikk skeis, og dermed å betrakte som en langsiktig. De nærmeste årene vil vise om vi som skipsdesignere og –byggere klarer å kapitalisere på det utviklingsarbeidet lagt ned og de erfaringene vi har gjort. Byggekontrakten benyttet i denne offentlige anskaffelsen legger for mye og for stort ansvar på skipsverftet. Den kommersielle risikoen er rett og slett for høy og gevinsten for liten for verftet. Slik kan vi ikke ha det om norske skipsverft skal bidra som de bør i det grønne skiftet i årene som kommer».

Nå får FMV bygge enda et fartøy til Kystverket. Og vi har allerede levert en arbeidsbåt av HFMV design med batteripakke, samt har en HFMV brønnbåt med 1 MW batteripakke under bygging. Så forhåpentligvis vil også FMV kapitalisere på miljøsatsinga Kystverket har gått i bresjen for.

Vi takker Kystverket for tilliten og ser fram til å vidreføre samarbeidet.

Kilde: Fitjar Mek. Verksted
 

Refvik

Administrator
Staff member
Skorget til "OV Hekkingen" sjøsatt i Polen i går onsdag



Begge foto: via Fitjar Mek. Verksted
 
Top