Laxar, Bygg nr. 257 ved Moen Marin, NabCat 1475 Arctic "Eir"

Refvik

Administrator
Staff member
«Eir» skal verne for tøff sjø på sagaøya Island

Det islandske oppdrettseventyret er fremdeles i støpeskjeen, men mye tyder på at islendingene er i ferd med å skrive sagahistorien på nytt. Moen Marin er stolte over å være med på denne eventyrlige utviklingen.

Islendingene har en vilje av stål. Helt siden vikingtiden har folk i landet skapt av is og ild, høstet av naturen under svært barske forhold. Kanskje er det nettopp denne standhaftigheten og evnen til å skape gull ut av gråstein som er hemmeligheten bak den islandske suksessen.

Samtidig har man lært mye av det norske lakseeventyret, og norsk marin kompetanse spiller en nøkkelrolle i den blå næringsutviklingen på vulkanøya i vest.

Moen Marin leverer i disse dager et moderne arbeidsfartøy til havbruksselskapet Laxar. Selskapet som har norske Måsøval Fiskeoppdrett som hovedeier, opererer med flere land- og sjøanlegg på henholdsvis sør- og østsiden av Island. Det nye fartøyet «Eir» skal settes inn som røkterbåt i Reyðarfjörður.

– I årene som kommer skal vi øke produksjonen fra 6 000 tonn til 16 000 tonn per år. Vi har et stort behov for å utvide flåten. Moen Marin har et godt rykte og flere selskaper har mottatt båt fra den norske leverandøren, forteller produksjonssjef matfisk Gunnar Stein Gunnarson fra Laxar.

«Eir» er navnet på en av æsene i norrøn mytologi, og betyr «nåde», «ro» eller «vern» – et passende navn på et fartøy som er spesialbygd for røffe Nord-atlantiske forhold. Alle båter i selskapet får norrøne kvinnenavn som samtidig hyller den felles kulturhistorien mellom Norge og Island.

Forbedret modell for de barskeste forholdene

Moen Marin utvikler kontinuerlig våre båter i takt med kundepreferanser, nye krav, samt nyskapende smarte og bærekraftige løsninger.

Båten som er av typen NabCat 1475 Arctic måler 14 x 7,5 meter. Den nyeste generasjonen er forlenget en halvmeter i baugen, hvilket gir merkbart bedre oppdrift. Sylindrene på roret er også forsterket, som sikrer båtens manøvreringsegenskaper på dager med ekstra mye sjø.

«Eir» er rikt utstyrt og kommer blant annet med en raus og kraftig kranpakke. Den helroterende kranen av typen Palfinger PK33002 har fått økt rekkevidde på inntil 21 meter. Den nye kranløsningen er med på å sikre fartøyets formidable funksjonalitet, og gir samtidig bedre dekksutnyttelse.

For ekstra trygghet er motorrommet konstruert med vanntett skille. Båten kommer også med propellbeskyttelse som er et krav fra islandske myndigheter.

Kompetanse på islandske forhold

– Det er artig å få være med på denne utviklingen. Vi har tett dialog med kunder og samarbeidspartnere, og vi har bygd opp en stor kompetanse på det islandske markedet. Vi kjenner forholdene og regelverket godt. Alle våre fartøy er bygd for å takle krevende arbeidsoppgaver under svært tøffe forhold, og vi har stor tro på at «Eir» vil leve opp til forventningene, forteller Viktor Finseth, salgssjef region sør/vest i Moen Marin.

– En god grunn til å velge Moen Marin er at båtene holder høy standard og at de har folk med god kjennskap til hvilke krav som stilles. Tid er penger i oppdrettsbransjen, og det er en klar fordel med ferdig sertifiserte båter som oppfyller alle standarder og raskt kan settes i drift. Det er også langt mellom flere lokaliteter, og med dette fartøyet kan vi redusere tiden vi bruker mellom hver enkelt, konkluderer Gunnarsson.

Moen Marin gratulerer Laxar med «Eir» som definitivt vil være med på å skrive nye kapitler i den islandske laksesagaen.

Kilde: Moen Marin

"Eir"
cat194-10-1475arctic-eir-miljo-flat1-1920x1370.jpg

Foto: via Moen Marin
 
Back
Top