Her er kravene til ferjene i anbudet i korte trekk:
Volda-Lauvstad: 1 ferje; 50PBE, 4VTE, 199pass, 4,5/2,5m frihøyde, aksellast etter Bk10 i veglistene og oppfylle kravene til nytt skip i henhold til FOR-1992-09-15-695
Årvika-Koparneset: 1 "miljøferje"; 50PBE, 4VTE, 199pass, 4,5/2,5m frihøyde, aksellast etter Bk10 i veglistene og oppfylle kravene til nytt skip i henhold til FOR-1992-09-15-695
Larsnes-Åram-Voksa-Kvamsøy 01.01.2022-31.12.2024: 2 ferjer; 35PBE, 2VTE, 149pass, 4,2/2,5m frihøyde, aksellast etter Bk10 i veglistene. B-rute i perioden 1. april-30. september.
Larsnes-Åram-Voksa-Kvamsøy fra 01.01.2025: 1 ferje; 50PBE, 4VTE, 199pass, 4,5/2,5m frihøyde, aksellast etter Bk10 i veglistene og oppfylle kravene til nytt skip i henhold til FOR-1992-09-15-695
Reservefartøy A: 1 ferje innen 5 timer; 35PBE, 2VTE, 149pass, 4,2/2,5m frihøyde, aksellast etter Bk10 i veglistene. Denne kan være samme ferje som B-rute på Larsnes-Åram-Voksa-Kvamsøy.
Reservefartøy B: 1 ferje innen 24 timer; 28PBE, 2VTE, 149pass, 4,2/2,5m frihøyde, aksellast etter Bk10 i veglistene. Dette ved driftsavvik på 2 hovedferjer.
Det er opsjon på å bruke Reservefartøy A videre som seilende reserveferje mellom Larsnes og Åram også etter 01.01.2025.
Kilde:
Mercell