Mats Johansson og Familie, Bygg nr. 457 ved Karstensens Skibsværft og Familie, 34 meter lang tråler "Vingaskär"

Refvik

Administrator
Staff member
Karstensens457.jpg
 
#457 – ”VINGASKÄR”

4 Marts 2019 der indgået kontrakt mellem Mats Johansson, Vingaskär Fiskeri AB og Karstensens Skibsværft A/S om bygning af en ny 34,00 m Trawler.

Det færdige skib blev overtaget af Rederiet 15 Juni 2021 efter en del forsinkelse, som følge af Covid-19 pandemien.

Det nye fartøjet er en topmoderne kombitrawler, indrettet for fiskeri efter såvel konsumfisk som rejer, med alt indenfor det nyeste af maskineri, udstyr og udrustningen. Projektet i sin helhed er blevet til i et meget nært og intenst samarbejde mellem Rederi og Værft.

Rederiet Vingaskär Fiskeri AB ejes og drives af Mats Johansson fra Styrsö, Sverige sammen med sønnerne Viking, Gottfried og Edvin.

Karstensens Skibsværft glæder sig over det gode samarbejde og den tillid rederiet har udvist.

Skroget er bygget med to gennemgående dæk, hoveddæk og shelterdæk samt bak- og bådedæk. Skrog med bak- og bådedæk, skanseklædning og galger er bygget i stål. Styrehus og signalmast udført i aluminium. Skroget er på rundspant med spejl agter, moderat udfaldende bov og bulb. Agterskibet udføres med knæklinie/bulbstævn og tværhæk.

Under hoveddækket er skroget inddelt i følgende vandtætte rum: Forepeak (tørtank), rum for bovpropeller / brændolie højtanke, med kølerum i center med brændolie heeling tanke SB/BB, lastsektion (kølelast) med dobbeltbundstank for ferskvand under, maskinrum med vingetanke og hovedmotor koblet til reduktionsgear med propeller i dyse, samt agterpeak med brændolie-, smøreolie- og hydraulikolietanke.

På hoveddæk er fartøjet delt i følgende vandtætte rum: Forepeak/storesrum, svalerum, og fabriksdæk. Mod agter/BB indretningssektion og helt agter 2-delt modtagerbinge, med udstødscasing SB og ventilationsskakt med nedgang til maskinrum BB. Helt agter værksted/omklædningsrum BB.

Indretning på hoveddæk er indrettet med 3 1-mands lukafer, toilet/bad med vaskeri, omklædningsrum samt gang og trappe.

På shelterdæk er indrettet storesrum under bak, indretningssektion med værksted SB. Agten for overbygning stort trawldæk med 4 nettromler, trawlgalge med udstødscasing SB og ventilationsskakt med nedgang BB. Helt agter takkelluge.

Indretning på shelterdæk er med messe med dagrum, kabys, proviant rum, 2 1-mands lukaf og toilet/bad samt gang og trapper.

På dækshus / brodæk er styrehus med 360° sigt og høje vinduer i agterkant. Agten/under for dette er monteret 3 stk trawlspil.

Alt som vist på generalarrangement.

Designfilosofien bag hoved-/hjælpemotor konstellationen er som følger:

Der er monteret 2 stk udkobelbare kraftudtag (PTO'er) på hovedgearet, disse er beregnet som primær drift af hydraulikanlægget.

For strømforsyning i øvrigt er fartøjet forsynet med 2 ens hjælpemotorer/generatorsæt, hver med en elektrisk ydelse på 139 kWe. Det elektriske system er opbygget for paralleldrift af de to generatorer. Endvidere forsynes el-anlægget med et Power-Management-System (PMS) som administrerer kraftforbrug og automatisk opstart af diesel generatorerne.

Under fiskeri, hvor hydraulik anlægget anvendes mere eller mindre kontinuerligt, vil én eller flere af hovedgearets PTO'er og dermed pumper være koblet ind. Når der er brug for fuld kraft på spillene, vil der ikke være behov for fuld ydelse på hovedmotoren. Hovedmotoren vil således bruges som kraftkilde dels til fremdrivning og dels til hydraulikanlægget. Følgelig er det kun nødvendigt at have 1 hjælpemotor i drift ad gangen.

Ovenstående sikrer en brændstof- og driftsøkonomisk fornuftig drift, med optimalt udbytte af hovedmotoren, samtidig med at der opnås en stor driftsikkerhed.

HOVEDDIMENSIONER
Længde overalt ……....................................34,00 m
Længde mellem PP ……………....................31,00 m
Bredde moulded .............................................10,00 m
Dybde shelterdæk ................................….......6,55 m
Dybde hoveddæk ...............................….........4,10 m
Scantling dybgang …………….……………5,00 m

KAPACITETER:
Brændolie ........................................…............103 m³
Ferskvand .......................................…….........40 m³
Smøreolie ……………………..………..…….4 m³
Kølelast ….…………...………………….…....285 m³
Rejelast/svalerum ……..……………..……......75 m³
Tonnage ...................………...............……...499 GT

Design: Karstensens Skibsværft A/S

Prøvetursfart/gennemsnit:
13,0 knob @ 1326 kW.

Klasse: Trnasportstyrelsen, bygget efter DNV regler.

DÆKSMASKINERI:
Hydrauliske wincher, alle leveret og monteret af Thyborøn Skibs og Motor:
3 x Trawl wincher, model S-110 25,0 t
2 x Nettromler, model SN-109 / 20m3 2 x 15,5 t
2 x Nettromler, model SN-109 / 12m3 2 x 15,5 t
1 x Takkelwinch, model T-307 11,5 t
2 x Fortøjningswinch 6,0 t
2 x Hjælpewinch 4,0 t

Dækskraner leveret af TMP:
1 x Fordækskran, TMP 1300K.
1 x losse-/galgekran, TMP T-KL-50, 3,2t/12m.

Hydraulik drivstationer / power packs:
2 x Rexroth variable pumper, monteret på gears PTO
1 x 45 kW el-hydraulisk pumpeaggregat.

Trawlblokke Brdr Markussen, BlueLine

FREMDRIVNING OG MASKINERI
Hovedmotor: ABC 6DZC, 1326 kW @ 1000 rpm.
Propelleranlæg: Hundested VP 12, d3400 mm.
Reduktionsgear: Hundested CPGD280, 1000/119 rpm.
Hjælpemotorer: 2 x Volvo Penta D7A TA, 139 kWe @ 1500 rpm.
Styremaskine: 1 x ScanSteering MT3500-45.
Ror 1 x KSP-design med flap.
Bovpropeller: 1 x Hundested SFT5, 260 HK
BrO separator/filter: CJC.
BrO transferpumper: 2 x Bombas Azcue.
BrO fjernpejling: KS Elektro.
Pumper: Hovedmotor køling: Bombas Azcue.
Brand-, spule- og lænsepumper:
Bombas Azcue.
Hydraulik-, AC og øvrige kølevandspumper:
Bombas Azcue.
Bokskølere: Blokland (hovedmotor)
Kelvion (hydraulik)
(alle maskiner og øvrige hovedkomponenter er FV-kølede).
Dykpumper: Flygt.
FV hydroforanlæg: 2 x Bombas Azcue.
Toilet/sewage pumper: 2 x Hidrostal.
VV beholder: 1 x OSO Marine 17RAE200

FANGSTBEHANDLING:
Fiskefabrik: KM Fish Machinery.
Rensemaskiner: KM Fish Machinery.
Rejefabrik: Intech International
Rejekoger: Intech International / Connie 800.
Ismaskine: 2 x Buus SE-4500.
Kølelast: Nordkøl
Forlast, køling Nordkøl / ribberør.
Svalerum, køling Nordkøl / ribberør.

REDNINGS- OG BRANDSLUKNINGSUDRUSTNING:
Redningsflåder: 2 x Viking, 8 pers.
Brandmeldeanlæg: Consilium.
Central brandslukning: Viking / Aerosol.

INDRETNING MM:
Styrehus indretning: Karstensens Skibsværft
Styrehus-stole: 2 x NorSap 1600 Comfort.
Indretning: Maritime Montering.
Møbler i indretning: Maritime Montering / Ekornes.
Skodder: BIP.
Indretningsdøre: Momec door.
Ventilationsanlæg: LF Ventilation.

A/C anlæg: LF Ventilation.
Vinduer: Bohamet.
Frontvinduer: 19+6 mm lamineret glas.
Malingsleverandør: Sigma PPG.

ELEKTRISK:
Komplet installation: KS Elektro.
Alarm-/overvågning: KS Elektro.
Navigationslys: Den Haan.
Søgeprojektør: 1 x Seematz.
Tank niveau alarmer: Mobrey.
Hovedtavle: Scantechnic.
PMS system: DEIF PPU.

ELEKTRONIK:
Elektronisk udrustning (navigation, fiskesøgning, kommunikation) leveret og installeret af KS Elektro. Hovedkomponenter:
Skærmvælger system: KS Elektro.
Ekkolod: 1 x Simrad ES80
1 x Furuno FVC-1150
Netmonitorering: 1 x Marport
Radar: 1 x Furuno FAR-2218.
1 x Furuno DRS-6A
GPS-gyro: 1 x Furuno SC-70.
1 x Furuno SC-33.
GPS: 1 x Sailor 6561/6004
AIS: 1 x Sailor 6280/6004
Navtex: 1 z Sailor 6391/6004
Autopilot: 1 x Simrad AP70 MkII.
Plotter : 1 x MaxSea Time Zero.
1 x Olex.
1 x Sodena.
1 x QuodFish
SSB: Sailor 6310.
VHF udrustning: 2 x Sailor 6222 DSC
V-sat kommunikation: Sailor-900.
Sat-TV system: Intelian.

- alt udstyr som blackbox, og fremvist på:
Styrehus monitorer: 4 x 55” Olorin, widescreen monitorer.

Vingaskär 01.jpg

Vingaskär 02.jpg

Vingaskär 04.jpg

Vingaskär 05.jpg

Vingaskär 06.jpg

Vingaskär 07.jpg

Vingaskär 08.jpg

Vingaskär 09.jpg

Vingaskär 10.jpg

Vingaskär 11.jpg
Alle foto: Karstensens Skibsværft
 
Back
Top