Misje Eco Bulk AS, Bygg nr. 250-252 ved Colombo Dockyar, Bulkskip 3x "TBN"

SLA

New Member
Jeg ser på Facebook sidene til Misje Bulk at de promotere nytt skipsdesign (Eco) og kan vi håpe at noe er i emning? Savner å se mer utfyllende informasjon om skipet.

De har klart å holde prosjektet tett til brystet da ingen av skipsmagasinene eller Sysla har hatt det på dagsorden.

Men, lykke til med prosjektet Misje Bulk.

Mvh
SLA
 

SLA

New Member
Finansavisen skriver at etter sommerferien skal Misje gruppen sende ut anbudspapirene på ett eller flere skip i størrelse 4-5000 tonn for fornyelse av nærskipsflåten. De nevner her grønt skifte og at finansieringen vil være bøygen, men føler at dette skal la seg løse. Anbud fra såvel norske som utenlandske verft står det å lese. Kjekt!

Det som mangler i avisen er bilde av det aktuelle prosjekt. Fortsatt lykke til og ser frem til endelig resultat.

Mvh
SLA
 

rd77

Active Member
Dear all,

I saw a picture of a news article (in Norwegian) on LinkedIn yesterday, about Misje Rederi planning new "Eco coaster" newbuilds. Does anybody have a link to the article? I can not find it. Thanks!
 

rd77

Active Member
I shall not quote the whole article, but some key points:

-The family-owned company has approached shipyards in Norway, China and the Netherlands for offers on vessels of between 4,500 dwt and 5,000 dwt.

-Initially, the contract will be for two ships, with a series of options.

-The eco-bulkers will use hybrid technology aimed at cutting emissions by 45.6% compared with today’s ships of the same size.
They will use batteries when entering and leaving port, and normal diesel machinery while at sea.
Misje has worked with Marine Design & Consulting and Norwegian Electric Systems to develop the design.

Misje owns quite a few Dutch-built coasters so I hope they will go for a Dutch yard.
 

Refvik

Administrator
Staff member
MDC 1314

Illustrasjon: Marine Design & Consulting AS - MDC
 

SLA

New Member
Ser en notis i Tradewinds at Misje er i forhandlinger eller allerede inngått avtale med Colombo Dockyard på Sri Lanka. Jeg ser at Misje har etablert nytt selskap MISJE ECOBULKERS AS. Da er noe på gang, og det er strålende. Det eneste som er synd er de tre nyhetsorgan som skal dekke skipsfart, Sysla Maritim, Skipsrevyen og Maritim Magasin består av sovende journalister og kan bare skrive om leverte skip eller negativ informasjon. Snåttpaver.

Gode dagen ønskes.
Mvh
SLA
 

edorf

New Member
Ser en notis i Tradewinds at Misje er i forhandlinger eller allerede inngått avtale med Colombo Dockyard på Sri Lanka. Jeg ser at Misje har etablert nytt selskap MISJE ECOBULKERS AS. Da er noe på gang, og det er strålende. Det eneste som er synd er de tre nyhetsorgan som skal dekke skipsfart, Sysla Maritim, Skipsrevyen og Maritim Magasin består av sovende journalister og kan bare skrive om leverte skip eller negativ informasjon. Snåttpaver.

Gode dagen ønskes.
Mvh
SLA
Jeg skrev i Maritimt Magasin om Misje sine planer om nye Eco-skip første gang i desember-utgaven av Maritimt Magasin i 2018, så det har vel ikke vært så mye soving. Kontrakten med Colombo Dockyard på flere nybygg med Eco-design er ikke endelig og det må til styrevedtak m.m. før den bekreftes. Vi skriver nok mer når den blir bekreftet og forteller om ting som er endelig og bekreftet, og ikke rykter.
 

SLA

New Member
Der er jeg uenig. Det pågår altså forhandlinger og det er ikke å fremsette rykter. Informasjon om positive hendelser er viktig for å fremsnakke en bransje i ny drakt. Å liksom hjemme seg bak "vi fremsetter ikke rykter". Hvordan kan da Tradewinds finne viktig å fremstille "ryktene"? Kansje det de kaller undersøkende journalistikk..

Så, fortsatt gode dagen.

Mvh
SLA
 

edorf

New Member
Der er jeg uenig. Det pågår altså forhandlinger og det er ikke å fremsette rykter. Informasjon om positive hendelser er viktig for å fremsnakke en bransje i ny drakt. Å liksom hjemme seg bak "vi fremsetter ikke rykter". Hvordan kan da Tradewinds finne viktig å fremstille "ryktene"? Kansje det de kaller undersøkende journalistikk..

Så, fortsatt gode dagen.

Mvh
SLA
Som sagt skrev vi om ECO-ship prosjektet til Misje første gang for ett og et halvt år siden og var kanskje først ute av alle media. Og det kommer nok mer i Maritimt Magasin også når det er utvikling i saken.

Ha en god dag du også.:)
 
  • Like
Reactions: SLA

Christian

New Member
Ser ut til at det drøyer litt i følge en kommentar i E24.no

I en lengre periode har rederiet vurdert bygging av nye skip til flåten, og skulle etter planen inngå en endelig kontrakt for bygging av seks nye lasteskip med et japansk-eid verft på Sri Lanka i slutten av mars.

– Vi har utsatt endelig beslutning med tre måneder, for å se om markedene har normalisert seg til da, men det er mulig vi kommer til å utvide den fristen, forklarer Fjereide.

Skipene de planlegger å bygge er såkalte hybridskip, som vil kunne gå med dieselmotor til havs, mens de har batteridrift på vei inn og ut av havner, og ved lasting og lossing.

– Dessverre var ikke norske verft konkurransedyktige på pris denne gangen, men det er mye norsk utstyr i disse planlagte båtene, sier han.
 
  • Like
Reactions: SLA

SLA

New Member
Da ser jeg på Tu.no (lukket melding) at Misje skal kontrahere 5 x 5000 tonnere, hybrid med nytt design (Wartsila). Øvrige detaljer er lukket. Spennende. Lykke til.

Med hilsen
SLA
 

SLA

New Member
Da ser jeg at Misje har kontrahert 3 minibulkere på 5000 tonn ved Columbo Shipyard. Kontrakten inneholder visstnok opsjoner. Bygger for fremtiden og tidsmessig riktig iht omtalen i pressemeldingen.

Kjempekjekt å lese og ønsker lykke til med prosjektet.

Mvh
S L A
 

Refvik

Administrator
Staff member

Misje Eco Bulk – first three hybrid vessels ordered


We are extremely proud to announce that Misje Eco Bulk AS in cooperation with Wärtsilä Norway have signed a new-building contract for up to ten new eco-friendly bulk vessels at Sri Lanka’s Colombo Dockyard.

The vessels will be powered by a hybrid propulsion system combining marine gasoil and battery. This enable the vessels to sail in and out of port as well as perform cargo operations completely emission free. Further, the highly efficient hull lines will lead to considerably lower fuel consumption during sailing thanks to the minimized resistance. These factors combined will reduce the cargo emission footprint significantly, as NOx is eliminated and CO2 and SOx emissions strongly decreased.
Additionally, the vessels are designed to be converted to zero emission as technology emerges.

Leading Norwegian companies such as Corvus Energy, Norwegian Greentech and Wärtsilä among others are providing equipment and technology to the project.

All of the eco-bulkers will have a capacity of about 5000 DWT and a LOA of 89,95m.

The first vessel of the series is scheduled for delivery in 18 months and the subsequent vessels will be delivered in four-month intervals.

Kilde: Misje Rederi
 
Top