Nesoddferga kan bli utslippsfri

Nesoddferga kan bli utslippsfri

Norges mest trafikkerte passasjerfergesamband kan bygges om til batteridrift. Og det kan skje allerede til neste år.

Ut gjennom baugen strømmer pendlere og studenter i det som er Norges mest trafikkerte bilfrie fergesamband.

Båtene, som kan frakte 600 passasjerer, avgir også betydelige mengder CO₂.

Det regnes at de tre fergene i sambandet slipper ut 4.500 tonn CO₂ i året. Men til neste år kan det bli helt slutt på klimafiendtlige utslipp, dersom Ruter og eierfylkene Oslo og Akershus er enige om å satse på dette.

– Det er fullt mulig å elektrifisere nesoddbåtene. De har allerede gasselektrisk framdrift, så her er det kun snakk om å få inn batterier på fergene og stenge av gassdriften. I dag går båtene på en blanding av flytende gass og marin gassolje, sier Anita Eide, som er prosjektleder strategi i Ruter.


Har plass til batteri

På broa i MS Tideprinsen skuer kaptein Bjørn Nervik og mannskapet utover den solfylte Oslofjorden. Rederiet Norled var først ute i landet med batteriferge i Sogn og Fjordane i 2015. Det er det samme rederiet som frem til 2024 drifter Nesoddbåtene. Kapteinen mener tiden er moden for fergestrekningen i Oslofjorden også.

Fakta om Nesoddbåtene
  • Fergeforbindelsen mellom Nesoddtangen og Aker Brygge drives av rederiet Norled.
  • Kontrakten løper fram til 30/6-2024.
  • Båtene drives med naturgass (LNG) og marin gassolje (MGO).
  • Beregnet CO2-uslipp er på 4.469 tonn.
Les mere på sidene til NRK Østlandssendingen
 
Nesodden-fergene blir elektriske i løpet av 2019

Norled bygger om fergene. Neste år erstattes LNG-motorer av batteridrift.

Kollektivselskapet Ruter og Norled er blitt enige om at de tre Nesodden-fergene skal bli helelektriske.

Fergene vakte i 2010 oppsikt for sin miljøprofil med LNG-motorer. Mens resten av verden bare så vidt er ferd med å åpne armene for LNG, tar Norge og Norled ett skritt videre og gjør gassferger helektriske.

LNG er mer miljøvennlig enn diesel på grunn av ca. 25 prosent lavere CO2-utslipp, om lag 85 prosent mindre NOx og ingen utslipp av svoveloksider (SOx) og partikler. Men med batteridrift blir fergene hundre prosent utslippsfrie.

Klar i 2019
I løpet av neste år skal de tre LNG-drevne fergene Kongen, Prinsen og Dronningen få installert batteripakker, energistyringssystem og ladesystem. Allerede i 2016 skrev TU at Ruter og Norled hadde begynt å diskutere elektrifisering.

Teknisk direktør Sigvald Breivik i Norled sa da at det rent teknisk ikke er vanskelig å gå over til batteridrift.

– De er store, har plass nok til batterier og går i moderat fart. Med plass til 560 passasjerer er de enormt energieffektive allerede, sa Breivik

Fergene ble bygget i 2009 av Chantiers de l’Atlantique i Frankrike.

Oslo er i 2019 europeisk miljøhovedstad. Det passer derfor godt å vise fram Norges største bilfrie ferge som helelektrisk.

Nytt ladesystem
De siste ni månedene har Cavotec og Norled testet ladesystem for fergene.

Det er rent mekaniske tester for å sikre at pluggen på land og trakten om bord skal fungere og tåle de nødvendige påkjenninger.

– Testene har gått bra, men det gjenstår fortsatt en del ting som må gjøres, sier Sofus Gedde-Dahl i Cavotec Norge.

Selskapet har jobbet i lang tid med en ladeløsning der koblingen skjer i front og ikke på siden med ladetårn, slik som er installert på flere ferger på Vestlandet.

– Statens vegvesen ønsker ikke ladetårn og ser helst at koblingen skjer i front, sier Gedde-Dahl.

Les meir på sidene til Teknisk Ukeblad
 
Westcon is going to give “Kongen”, “Dronningen” og “Prinsen” power

Westcon Power & Automation is behind the technology that will make the Nesodd ferries “Kongen”, “Dronningen” and “Prinsen” electric.

The ferries “Kongen”, “Dronningen” and “Prinsen” carry yearly close to 2.7 million passengers between Aker Brygge and Nesoddtangen. Earlier this month it became known that the three boats should be converted to become electric. Westcon Power & Automation will be responsible for the conversion to a zero-emission solution for the boats.

“We have been working closely with Norled for a long time to find the best solution for this short, but very busy stretch. For us, it is a large and prestigious contract with significant workflow. Electric propulsion is the future of ferries, and we are proud to be a spearhead in this development”, said Frode Skaar, Head of Sales & Business Development at Westcon Power & Automation.

It is the shipping company Norled that has an agreement with Ruter on ferry traffic on the stretch between Aker Brygge and Nesoddtangen. The contract for rebuilding involves a significant amount of work for Westcon Power & Automation, and the first boat is scheduled to be remodeled already August next year.

“We will integrate our proprietary energy and power management system e-SEAMatic BLUE with existing automation and power systems onboard the boats,” says Skaar.Technical director Sigvald Breivik in Norled says Westcon was chosen as a supplier based on good cooperation with the focus on finding flexible and innovative solutions for both parties.Today the three ferries goes on liquid natural gas. Westcon will replace the gas generators with batteries and necessary power electronics, making the boats plug-in hybrids. The battery system will be around 2 MWh. In addition to the actual conversion of the boats, Westcon Power & Automation will deliver the loading system on land. Land-based charging infrastructure is planned at the Rådhusbryggen with a capacity of 4 MW.– The boats are to be shipped between the trips from Aker Brygge and the charging time is estimated at 8-9 minutes. Then the boat is secured for power all day”, says Skaar.

Short ferry crossings are particularly suitable for electric power, and Westcon Power & Automation sees great potential for the use of electric power and steering systems to drive ships and ferries in the future.

“Both technology and expertise are available today. At the same time, the goverments has on several occasions decided that low and zero emissions will be required for ferries, among other things, as developments indicate that more and more ferry companies choose solutions for reduced climate emissions”, says Skaar.

Kilde: Westcon
 
Første Nesoddbåt elektrifiseres - på vei til ombygging

(31.05.2019) I ettermiddag seiler MS «Kongen» ut fra Aker brygge, på vei til Horten for å bygges om til batterielektrisk drift. Startskuddet har dermed gått for at landets største bilfrie passasjersamband blir utslippsfritt og mer stillegående i løpet av 2019. Totalt skal tre båter bygges om det neste halvåret.

Innen utgangen av 2019 vil Nesoddbåtene være elektriske, og dermed vil 65 prosent av Ruters båtreiser bli utslippsfrie. Båtreisene utgjør ca. 10 prosent av utslippene fra kollektivtransporten, så denne elektrifiseringen monner. Målet er utslippsfri kollektivtransport i 2028, og for båt kan ambisjonen vær oppnåelig allerede i 2024. Da skal både Nesoddbåtene, øybåtene og forhåpentligvis hurtigbåtene gå på utslippsfrie løsninger.

På Horten Skipsreparasjoner (HSR) skal MS «Kongen», bygges om til batterielektrisk drift i sommer. MS «Kongen», MS «Dronningen» og MS «Prinsen», som inngår i B10 Nesoddsambandet, går på flytende naturgass i dag.

Grønt utstillingsvindu for maritim sektor

I oktober i fjor signerte Ruter og Norled endringsordre om ombygging til elektrisk drift av B10 Nesoddsambandet. Norled bestilte batteripakker umiddelbart, og de inngikk avtale med HSR om ombygging av båtene. I Horten er skiftplanene for verftsarbeiderne lagt, og det skal jobbes intenst gjennom sommeren for å bygge inn et batteri på 26 tonn i maskinrommet på MS «Kongen». Mens båtens motorrom bygges om, så vil også skipssiden få tydelig merking med at båten har batterielektrisk drift.

- Arbeidet som HSR skal gjøre på de tre fergene er omfattende. Det starter med demontering og fjerning av gassanlegg, gasstank og alt gassutstyret som finnes på båten, og som bidrar til å drive båten i dag. Deretter kan prosessen med å bygge det 26 tonn tunge batteriet, som skal plasseres under dekk, starte. På grunn av batteriets størrelse og vekt er det nødvendig å bygge og sikre nye rom og fundamenter under dekk. Batterisystemet på 2018 KW/h skal monteres i rommet hvor gasstanken står i dag. Parallelt vil klimaanlegget på båtene renoveres og oppgraderes til å benytte sjøvann som energikilde, fortelle Jarle Myrbø som er driftsinspektør i Norled.

Verneverdig på utsiden, fremtidsrettet på innsiden

Mens båtene bygges om i Horten, så klargjøres kaianlegget på Aker brygge og Rådhusbrygge 4 for batterielektrisk drift, med Sporveien som byggherre. Et moderne landstrømanlegg med nok strøm til å elektrifisere hele Ruters båttransport, skal på plass. Det gamle, verneverdige gule huset på Rådhusbrygge 4, beholder fasaden. På innsiden skal det bygges nettstasjon med tilhørende tekniske installasjoner. Totalt vil det bli 8 MW strøm, fordelt på 4MW til Nesoddbåtene, 2MW til øybåtene og potensielt 2MW til hurtigbåtene. Det er allerede lagt trekkrør for å kunne trekke strømkabler under bakken på Rådhusplassen og frem til brygga.

En automatisk ladeplugg produseres for tiden i Italia. Den skal installeres på kaikanten på Aker brygge. Hver gang Nesoddbåten ligger til kai, vil den lade i ca. åtte minutter. Båtene har biodieselaggregater som reserveløsning, men denne strømtilførselen er tilstrekkelig til at de kan kjøre hele dagen.

- Det er mange aktører som samarbeider for å få til en overgang til utslippsfri båttransport, og vi ser frem til å få MS «Kongen» tilbake i drift som batterielektrisk passasjerbåt. Som europeisk miljøhovedstad i 2019, er det gledelig at Oslo får på plass et landstrømanlegg som kan sikre batterielektrisk drift av Nesoddbåtene og Ruters øvrige båtruter, sier plandirektør Snorre Lægran i Ruter.

MS «Huldra» settes inn
Mens MS «Kongen» er under ombygging, settes reservebåten MS «Huldra» inn i ordinær drift. Den har akkurat vært på overhaling, og skal gå i ordinær drift til alle de tre båtene er ferdig ombygd. MS «Huldra» har en passasjerkapasitet på 438 sitteplasser, som er noe færre enn de 600 plassene som MS «Kongen», MS «Dronningen» og MS «Prinsen» har.

Øybåtene flyttes til Rådhusbrygge 1
Implikasjonene av at Nesoddbåtene skal gå på batterielektriske drift, er at øybåtene i sommerperioden går fra Rådhusbrygge 1. Det er skiltet hvor båtene går fra, og servicepersonell er til stede for å bistå kunder som skal reise ut til øyene. Det er mulig å kjøpe billett ved Rådhusbrygge 1 og båttilbudet blir som det pleier. Båtene går fra Aker Brygge, Rådhusbrygge 1, til Hovedøya, Bleikøya, Gressholmen, Lindøya, Nakkholmen og Langøyene. Den mest populære øya målt i antall av- og påstigninger er Hovedøya. 2018 var et rekordår, mye takket være en veldig varm sommer, og totalt var det mer enn 1,1 millioner påstigninger i hele 2018, mot 846 000 i 2017.

Om sommeren, nærmere bestemt fra 1. juni til 31. august, kjører øybåtene sommerruter. Det betyr båt hver halvtime til Hovedøya, Gressholmen og Nakkholmen, samt timesruter for avganger som går innom de andre øyene. Når det er mange reisende settes det inn ekstra kapasitet. I 2021 skal også øybåtene bli elektriske.

Fakta om Nesoddbåtene og Rådhusbrygge 4:
  • Nesoddsambandet B10 består av de tre båtene MS «Kongen», MS «Dronningen» og MS «Prinsen».
  • Nesoddbåtene fraktet i 2018 2,8 millioner passasjerer.
  • Totalt ble det registrert 4,4 millioner påstigende på Ruters båter i 2018, som tilsvarer en vekst på totalt 11,6 % i hele Ruters område, sammenliknet med året før.
  • Båtdriften står for ca. 10 prosent av klimagassutslippene fra kollektivtransporten.
  • Det ble signert endringsordre 17. oktober 2018 om elektrifisering av B10 Nesoddsambandet. Kontrakten har en varighet til 30.06.2034.
  • Foreløpige beregninger anslår at elektrifiseringen av B10, vil ha en årlig merkostnad i forhold til driften på omlag 7-8 millioner norske kroner frem til 2034.
  • Aktører som er involvert i ombyggingen av Rådhusbrygge 4: Bymiljøetaten, Hafslund, Oslo Havn, Norled, Sporveien og Ruter
"Kongen"
norled_kongen_-_img_9187.jpg

Foto: via Norled
 
"Dronningen"...
Dronningen.jpg


...og "Kongen" inn til Oslo Tirsdag 28. Juni
Kongen.jpg

Begge foto: © Oddgeir Refvik
 
Back
Top