Nordlaks, Bygg nr. 1088 ved Tersan Shipyard, NSK 4126 "TBN"

Refvik

Administrator
Staff member
#1
Fra Facebook sidene til Nordlaks:

Nordlaks bygger verdens første brønnbåt med LNG-fremdrift og batteripakke! Vi tar i bruk ny teknologi når vi nå bestiller vår andre brønnbåt, noe som vil redusere CO2-utslipp med 30 % og NOx med 90 %. Brønnbåten utvikles av NSK Ship Design i Harstad, og forventes levert i februar 2020.


Illustrasjon: NSK Ship Design
 
#3
Litt meir om det:

- Nordlaks har en egen brønnbåt i dag. Vi kontraherer nå en ny båt med fremtidsrettet teknologi for å få større transportkapasitet, oppnå enda sikrere drift og ikke minst nødvendig kapasitet for den økningen i produksjonen som Nordlaks planlegger. Havfarmene vil kreve mer av hele verdikjeden i Nordlaks, sier Kurt Werner Nilsen som er ansvarlig for brønnbåtdrift i Nordlaks.

Fartøyet er designet av NSK Ship Design i Harstad og skal bygges i Tyrkia hos Tersan Shipyard. Brønnbåten blir 84 meter lang og 19 meter bred, og blir utrustet med den nyeste teknologien for håndtering av fisk og vannkvalitet. Brønnbåten får kapasitet til å frakte over 600 tonn levende laks og har også svært gode fasiliteter for mannskapet.

- NSK Ship Design har jobbet med å utvikle brønnbåter med LNG-fremdrift siden 2010, og har hele tiden hatt sterk tro på at dette er rett vei å gå for næringen. Dette fremdriftssystemet vil redusere drifts- og vedlikeholdskostnadene for brønnbåtene og gir en betydelig miljøgevinst, sier sier Thomas Myhre, Salgssjef i NSK Ship Design.

Vannkvalitet og fiskevelferd samt miljø har vært hovedfokus i utviklingsprosessen. Brønnbåten er også konstruert for å kunne operere ved havbruksanlegg i mer eksponert farvann, slik som Nordlaks sine kommende Havfarmer.

- Vi ser et stort potensiale for LNG og batteripakker i brønnbåter. Neste generasjons brønnbåter har en rekke kraftkrevende prosesser om bord, og brønnbåtenes logistikk og driftsmønster gjør LNG og batterier egnet som kraftkilder, sier Thomas Myhre.

Forventet levering av brønnbåten er i februar 2020.

Kilde: http://www.nordlaks.no/Om-oss/Aktue...-broennbaat-med-LNG-fremdrift-og-batteripakke
 
Top