Nordland Fylkeskommune, Bygg nr. 304 ved Brødrene Aa, Passasjerkatamaran "Fredrikke Tønder-Olsen"

Har ikkje abonoment, kan du gegir saken her? Trodde at NF satser på å bruke fergekaier der det er mulig, t.d. Nesna. Eller har dem ikkje tilpasset båten til bruksområdet?
Det er uttalt at de ønsker å gå bort fra bruk av ekspeditører og bruk av private kaier, og i driftskontraktene er det spesifisert at rederiene skal være med å jobbe for dette. Noen plasser vil det være snakk om bruk av fergekaier, andre plasser er det tydeligvis snakk om å etablere flytekaier, som på Lovund og Træna. Se journalsak fra fylkestinget nå i feb. hvor dette nevnes(https://innsyn.onacos.no/nfk/mote/w...d=1000023782&dokid=56031&versjon=2&variant=A&). Men at dette vil gå ut over mulighetene for frakt av gods ser ut til å være innlysende, og en kan derfor undre seg på hvorfor NFK investerer i svindyre fartøyer med relativt stor godskapasitet, når de sakte men sikkert bygger ned mulighetene til å frakte gods mellom anløpene. Mellom Sandnessjøen, Bodø og Svolvær finnes det mer rasjonelle muligheter for frakt av gods enn bruk av hurtigbåt, så poenget med godsførende hurtigbåter må jo være å frakte gods mellom alle mellomstedene.
 
Har ikkje abonoment, kan du gegir saken her? Trodde at NF satser på å bruke fergekaier der det er mulig, t.d. Nesna. Eller har dem ikkje tilpasset båten til bruksområdet?
Ferja bruker vel kaien på Husøy som liggekai om natten, så da må vel hurtigbåten ha liggeplass et annet sted?
 
Ferga ligger i fergelemmen på Husøya om natta, se bildet. Lokalbåten legger til på høyre side av fergekaia på bildet. Hurtigbåtkaia ligger til venstre utenfor det røde ekspedisjonsbygget. Fredrikke Tønder Olsen er visstnok for stor for denne og legger foreløpig til kai hos Pelagic litt lenger nord på øya. Man skal heller ikke ha ekspeditør på land, og selv om nybåten har lasterom, tar den ikke med vanlig gods, noe som skaper irritasjon på Træna. De før mye smågods via Sandnessjøen som ikke kan gå med ferga.
 

Attachments

  • IMG_4962.JPG
    IMG_4962.JPG
    265.2 KB · Views: 27

Har fått sprekker i skroget​


Den nye hurtigbåten MS «Fredrikke Tønder-Olsen» har fått sprekker i skroget. Det kom fram under en orientering på fylkestinget i dag. Flere har lurt på hvorfor hurtigbåten anløper ekspedisjonskaiene på Nesna, Sleneset og Onøy. – Det er usikkert hva som er årsaken til sprekkdannelsene. Boreal sjø har besluttet å anløpe ekspedisjonskaiene midlertidig, mens man avklarer om det er noe med fergeleiene som forårsaker skadene, sier nestleder Svein Eggesvik (Sp) i fylkesrådet.

Kilde: NRK Nordland.
 
Last edited:

Har fått sprekker i skroget​


Den nye hurtigbåten MS «Fredrikke Tønder-Olsen» har fått sprekker i skroget. Det kom fram under en orientering på fylkestinget i dag. Flere har lurt på hvorfor hurtigbåten anløper ekspedisjonskaiene på Nesna, Sleneset og Onøy. – Det er usikkert hva som er årsaken til sprekkdannelsene. Boreal sjø har besluttet å anløpe ekspedisjonskaiene midlertidig, mens man avklarer om det er noe med fergeleiene som forårsaker skadene, sier nestleder Svein Eggesvik (Sp) i fylkesrådet.

Kilde: NRK Nordland.
Båten går dagens tur, så det kan ikke være alvorlige sprekker med tanke på sikkerheten. Jeg forutsetter at Boreal ikke ønsker nye pålegg fra Sjøfartsdirektoratet.
 
Båten går dagens tur, så det kan ikke være alvorlige sprekker med tanke på sikkerheten. Jeg forutsetter at Boreal ikke ønsker nye pålegg fra Sjøfartsdirektoratet.
Tipper det er snakk om fenderlisten. Ved tillegg ved ferjekai belastes jo berre noken få plasser med stor kraft der båten ligge mot fenderne, mens det ved kai med dumperdekk er jamnt spredd belastning.
 
Back
Top