Norled, Bygg nr. 36 ved Westcon, LMG 16 DEH "Hjellestad"

Refvik

Administrator
Staff member
Westcon bygger ny miljøferje for Norled

For aller første gang skal det bygges en ny enskrogs pendelferje i aluminium. Og den skal bygges av Westcon

- Lav vekt stiller mindre krav til energibruk. I kombinasjon med batteridrift får vi enda et nytt miljøfyrtårn, sier teknisk direktør Sigvald Breivik i ferjerederiet Norled.

Aluminiumsferjen skal ta opp arven etter den historiske nyvinningen «MF Ampere», som er verdens første batteridrevne bilferje. Norled signerte nylig kontrakt med Westcon som har fått oppdraget med å bygge den nye ferjen. Det er selskapet LMG Marin som har designet fartøyet.

- Korte fergestrekninger er svært godt egnet for å drives helt eller delvis med elektrisk kraft, og velutprøvd teknologi og kompetanse finnes tilgjengelig. Vi ser frem til å utvikle kompetansen videre sammen med våre partnere, sier Sigvald Breivik.

Den nye ferjen skal gå i sambandet mellom Hjellestad og Klokkarvik i Hordaland, og det skal kunne ta med 16 biler. Fartøyet skal konstrueres for å kunne ta imot to vogntog á 52 tonn.

- Dette blir en lettdrevet ferge med det aller nyeste av energieffektivisering- og batteriteknologi om bord, og det er spesielt hyggelig at fartøyet skal operere i vårt nærområde, sier daglig leder Torbjørn Bringedal i LMG Marin.

Det er god stemning også hos skipsverftet Westcon:

- Westcon har tidligere levert vedlikehold og modifikasjoner til Nordleds ferjer. Nå ser vi frem til å utvikle samarbeidet videre med leveringen av et komplett, moderne fartøy utrustet med utstyr fra Westcon, sier Endre Matre, direktør for teknisk og nybygg i Westcon.

Gjennom mange år har Westcons elektro- og automasjonsselskap levert løsninger for elektrifisering av skip og landstrømløsninger for ulike typer fartøy, og det nye oppdraget er i tråd med Westcons strategi om å økt aktivitet utenfor offshoremarkedet.

- Vi har fra tidligere fått i oppdrag å bygge to fiskefartøy og med denne kontrakten tar vi steget inn i markedet for bygging av ferjer. Det er et spennende marked der vi får benyttet bredden av våre tjenester innen blant annet skipsbygging og elektrifisering, sier Matre.

Fartøyet skal overleveres til Norled innen utgangen av oktober 2019, og den skal settes i drift 1. januar 2020. Miljø-ferjen blir et lite fartøy med halvautomatisk lading. Westcons kraft- og styringssystem eSEAMatic BLUE skal sørge for elektrisk fremdrift med biodiesel som supplement.

- Vi er glade for å kunne konstatere at norske verft er konkurransedyktige med utenlandske verft for denne type høyteknologiske fartøy. Norled har forhandlet med ulike verft og er glade for å være i stand til å bygge lokalt med lokale underleverandører, sier Breivik.

Kilde: Medvind24


Illustrasjon: LMG Marin
 
Last edited:

Refvik

Administrator
Staff member
En illustrasjon til fra andre sida av LMG 16 DEH, legg merke til asymetrisk kjørelem

Illustrasjon: LMG Marin
 

Refvik

Administrator
Staff member
Første aluminium kutting ved Norse Çelik, NB09 idag for Westcon bnr. 36



Begge foto: via Norse Çelik
 

Refvik

Administrator
Staff member
Flere bilder fra bygginga av skroget til denne ved Norse Çelik





Alle foto: via Norse Çelik
 

Refvik

Administrator
Staff member
"Hjellestad" blir namnet på denne, bilde fra forrige veke

Foto: via Norse Çelik
 

Refvik

Administrator
Staff member
Skroget til "Hjellestad" har nyligt blitt lasta ombord i "Eemslift Hendrika" og er nå på vei til Westcon i Ølen












Alle foto: via Norse Çelik
 

Christian

New Member
No har den nye ferja kome til Klokkarvik


Men det vil ta litt tid før den byrjar å gå.

No er ferja kun oppe for test.

– Vi held på med sluttesten med verftet no. Så det er ikkje noko last ombord no, seier teknisk direktør i Norled, Sigvald Breivik.

Det var 1. januar at Norled overtok ferjesambandet mellom Klokkarvik og Hjellestad. Sidan då har fergen «Nårasund» køyrd ferjestrekninga. Ferja skulle eigentleg vera klar 1. november, og er dermed forseinka.

No testar dei blant anne at ladesystema fungerar slik dei skal.

– Vi testar og at ferja passar i ferjelemmene, seier Breivik.

Leveringen er no planlagt den 20. februar, den byrjar ikkje gå umiddelbart då heller.

– Vi må få køyrd den opp i posisjon, og ha opplæring av mannskap, seier Breivik.

Kilde: VestNytt.no
 
Last edited:

Christian

New Member
El-ferjen ble spesialdesignet, men kan ikke legge til kai
Norled må punge ut flere hundre tusen kroner fordi kaiområdet på Lerøy er for grunt til at ferjen kan legge til. – Veldig trasig, sier ferjesjefen.

Gamle kaianlegg skaper problemer for den nye el-ferjen som snart skal gå i sambandet Hjellestad-Klokkarvik mellom Sund og Bergen.

Kaiområdet på Lerøy, der ferjen har et mellomstopp, er nemlig for grunt til at den nye ferjen kan legge til.

Dette ble tilfeldigvis oppdaget da ferjen prøvekjørte sambandet mandag denne uken.

Saken ble først omtalt i Fanaposten.

– Det er veldig trasig. Vi trodde alt var i skjønneste orden, sier regiondirektør Inge André Utåker i Norled til NRK.

Mannskap slo alarm
Ifølge Utåker var det årvåkne ansatte om bord som oppdaget at en undersjøisk bergknaus på Lerøy kommer i veien for ferjen. Denne må sprenges vekk for at båten ikke skal gå på grunn.

– Det er en jobb som vil koste noen hundre tusen. Men når det først ble en sak, er vi glade for at vi fant det ut på denne måten, sier Utåker.

Norled har vært i kontakt med en entreprenør som ifølge Utåker må gå rundt halvannen meter ned i sjøen for å sprenge vekk bergknausen.

Spesiallaget for sambandet
El-ferjen ble i utgangspunktet spesialdesignet for de små kaiene i sambandet, og er laget ved Westcon sitt anlegg i Ølensvåg i Rogaland.

Utåker sier at Hjellestad-sambandet har vært spesielt utfordrende å oppgradere for mer moderne ferjer.

– Dette er anlegg som har vært lavt prioritert av fylkeskommunen over lang tid. Men det er vårt ansvar å sørge for at ferjene er tilpasset kaiene, sier Utåker.

Ifølge Fanaposten blir dette den første nybygde ferjen som skal gå i sambandet siden den opprinnelige Sund-ferjen ble satt i drift i 1957.

Trøblete start
Den storstilte introduksjonen av el-ferjer har så langt ikke gått knirkefritt i Vestland.

I november skrev NRK at sju av sambandene som skulle bli elektriske, blir forsinket.

Samme måned begynte det å brenne i batterirommet på el-ferja MF «Ytterøyningen» i Kvinnherad. Brannvesenet har senere slått fast at årsaken var en lekkasje i batteripakken.

Til tross for utfordringene på Hjellestad, ser Norled-sjefen fram til å kunne gi de reisende en splitter ny og miljøvennlig ferje.

– Dette blir et stort løft for alle passasjerene. Båten har bedre kapasitet og blir helelektrisk når systemet er oppe og går.

Ferjen skal etter planen leveres fra verftet i neste uke, men på grunn av utbedringene som må gjøres på Lerøy vil det trolig ta noe tid før den kan settes inn i trafikk.

Kilde: Nrk.no
 
Top