Fjerningen av Northguider er igang - arbeidet kan ta over en måned
Skal slepes til Bergen.
Det nederlandske bergingsselskapet Smit Salvage har ankret opp ved den forliste tråleren Northguider og starter i disse dager arbeidet med å fjerne båten.
Planen er å reparere skader og rette opp fiskebåten. Deretter skal den slepes på egen kjøl, først til Longyearbyen og så til Bergen for opphugging og resirkulering.
Skipene som skal brukes i operasjonen er kranlekteren Cormorant på 54 meter og støtteskipene Bear og Multratug 18. Kystverket har opprettet et ferdselsforbud i området mens arbeidet pågår.
Fiskebåten har blant annet hull i skroget under maskinrommet. Kystvakten inspiserte og tok bilder med ROV av skadene tidligere i sommer. Smit Salvage skal i første omgang undersøke om skadene har blitt større siden Kystvaktens inspeksjon, for så å starte reparasjonsarbeidet.
Kjent metode - spesielle forhold
Metoden som skal brukes for å heve vraket kalles parbuckling-metoden, og er en kjent metode for fjerning av vrak. Metoden ble blant annet brukt for å fjerne det havarerte cruiseskipet Costa Concordia i Middelhavet i 2013.
Det festes solide fester til dekket før de bruker hevearmer for å rette opp båten. De fester også stålplater under fiskebåten for at det skal bli mindre friksjon. Mens opprettingen pågår skal de pumpe ut vann og tette hull i skroget.
Det spesielle med operasjonen er at den foregår i omgivelser hvor store flak med drivis kan bli et problem også i august.
– Dette er utrolig langt fra alle steder man kan få sendt ekstrautstyr fra. Det vil ta uker å ettersende utstyr. Derfor må man planlegge veldig godt og ha backupløsninger. I tillegg er det dårlige kommunikasjonsforhold, det er til og med vanskelig med satellittelefon der oppe, sa Rune Bergstrøm i Kystverket til TU tidligere i sommer.
Smit Salvage vil ikke si noe om saken, men har sendt skisser som viser planene.
Les meir på sidene til Teknisk Ukeblad
Illustrasjoner: Smit Salvage
Skal slepes til Bergen.
Det nederlandske bergingsselskapet Smit Salvage har ankret opp ved den forliste tråleren Northguider og starter i disse dager arbeidet med å fjerne båten.
Planen er å reparere skader og rette opp fiskebåten. Deretter skal den slepes på egen kjøl, først til Longyearbyen og så til Bergen for opphugging og resirkulering.
Skipene som skal brukes i operasjonen er kranlekteren Cormorant på 54 meter og støtteskipene Bear og Multratug 18. Kystverket har opprettet et ferdselsforbud i området mens arbeidet pågår.
Fiskebåten har blant annet hull i skroget under maskinrommet. Kystvakten inspiserte og tok bilder med ROV av skadene tidligere i sommer. Smit Salvage skal i første omgang undersøke om skadene har blitt større siden Kystvaktens inspeksjon, for så å starte reparasjonsarbeidet.
Kjent metode - spesielle forhold
Metoden som skal brukes for å heve vraket kalles parbuckling-metoden, og er en kjent metode for fjerning av vrak. Metoden ble blant annet brukt for å fjerne det havarerte cruiseskipet Costa Concordia i Middelhavet i 2013.
Det festes solide fester til dekket før de bruker hevearmer for å rette opp båten. De fester også stålplater under fiskebåten for at det skal bli mindre friksjon. Mens opprettingen pågår skal de pumpe ut vann og tette hull i skroget.
Det spesielle med operasjonen er at den foregår i omgivelser hvor store flak med drivis kan bli et problem også i august.
– Dette er utrolig langt fra alle steder man kan få sendt ekstrautstyr fra. Det vil ta uker å ettersende utstyr. Derfor må man planlegge veldig godt og ha backupløsninger. I tillegg er det dårlige kommunikasjonsforhold, det er til og med vanskelig med satellittelefon der oppe, sa Rune Bergstrøm i Kystverket til TU tidligere i sommer.
Smit Salvage vil ikke si noe om saken, men har sendt skisser som viser planene.
Les meir på sidene til Teknisk Ukeblad
Illustrasjoner: Smit Salvage