Nova Sea, Bygg nr. 79 og 80 ved Folla Maritime, FollaWork 35 Electric "El-Ida" og "El-Vine"

Refvik

Administrator
Staff member
Nova Sea kontraherer to El-båter fra Folla Maritime Service

Nova Sea har kontrahert to stykk Follawork 35 Electric. De vil få byggenummer 79 og 80.

El-Marin har her satt sammen en kraftig El-pakke til en 35-fot en-skrogs lokalitetsbåt. Batteripakken gir lang rekkevidde og lang levetid. Lading foregår fra land, fôrflåte eller fra generator ombord. Med El-fremdrift og to elektriske thrustere blir det en stille og lett manøvrerbar båt.

– Vi produserer fartøyene i sin helhet på verftet i Flatanger og har full oversikt på byggeprosessen og kan skreddersy kundens ønsker, sier Greger Samuelsen, markedssjef i Folla Maritime Service, i en pressemelding.

– Nova Sea har alltid vært opptatt av å drive mest mulig miljøvennlig. Å ta i bruk ny teknologi hjelper oss til å ta enda bedre vare på de ressursene vi forvalter. Vi kjøper nå to elektriske fartøy og ser frem til å ta de i bruk, sier Odd Stensland, Teknisk Ansvarlig Sjø, Nova Sea.

Lovundoppdretteren har et sterkt fokus på miljøvennlig drift. Ved utgangen av første kvartal får de fire stykk fôrflåter som har hybriddrift, og dermed vil alle 23 fôrflåter være tilkoblet kraftnettet eller ha hybriddrift. De flytter mye frakt fra vei til bane, og investerer i båter med elektrisk drift.

– For oss i FMS betyr det nå kontrakt på to fartøy, og er en av de største kontraktene i vår historie, sier Samuelsen.

Folla Maritime Service bygger fartøy i aluminium, og utfører service, reparasjoner, ombygging og oppgraderinger. I tillegg megler de brukte arbeids- og fiskebåter.

Fra verftet Flatanger i Nord-Trøndelag har selskapet levert arbeidsbåter og hurtiggående fartøy til oppdrettsnæringa og andre aktører siden 1994. Folla Maritime Service var først ute med katamaraner som servicefartøy, og disse er i daglig bruk ved svært mange oppdrettsanlegg langs hele kysten. Selskapet prosjekterer og bygger i tett dialog med kunden, og samarbeider med anerkjente båtkonstruktører som har stor kompetanse på sine spesialområder.

Fartøyene får følgende spesifikasjon:
  • Mål: 10,65m x 5,0m
  • Motor: luftkjølt asynkronmaskin for direktedrift av fast propell. 130kW (S2-30)/ 620rpm.
  • Batteri: Corvus Dolphin Energy Nominell kapasitet 330kWh, UE: 280kWh (BOL).
  • Elektrisk fremdriftsystem fra El-Marin
  • Propellanlegg fra Helseth Kumera
  • Navigasjon og kommunikasjon fra NAVY
  • Installasjon fra Elektroservice
  • Amco Veba Kran fra Truck Tek
  • Generator fra NOGVA
  • El-Thrustere fra Sleipner
  • Capstaner fra Tennfjord
  • Fartøyet er designet av Marin Design.
Kilde: iLaks
 
Back
Top