Offshoretråden - Bilder, Salg og Generell Info

Refvik

Administrator
Staff member
Valgets kvaler for PSV-debutant

Tønsberg-reder vurderer både fiskeoppdrett og havvind for sitt første supplyskip. Et brennhett Nordsjømarked er også fristende.

- Det har ligget en del av disse båtene til salgs rundt omkring, og jeg har alltid hatt lyst til å prøve meg på supply. Så fant jeg denne skuten og ble enig med K Line om pris og overtakelse.

Det sier Tore Gard, daglig leder og eier av Tønsberg-baserte Gard Shipping, til Hegnar.no.

Gjennom selskapet Gard Supply, har han kjøpt det 2004-bygde plattform forsyningsskipet (PSV) «KL Arendalfjord» fra K Line Offshore. Selve overtakelsen fant sted 25. april, og skipet har nå fått navnet «Gardwill».

- Jeg har erfaring fra tørrlast og tank og synes at dette er veldig spennende, selv om jeg etterhvert begynner å bli voksen, sier Gard.

Han ønsker ikke å oppgi prisen for skipet, som har ligget i opplag siden januar 2016, men beskriver den som svært fordelaktig.

VesselsValue verdsetter «Gardwill» til 1,43 millioner dollar, eller om lag 12,5 millioner kroner. Tilsvarende skip er nylig solgt for under én million dollar.

Nedringes av meglere
Nøyaktig hva den 15-år gamle PSV-en skal brukes til er foreløpig uklart, men Gard forteller at de ser på flere alternativer. Interessenter fra ulike næringer har allerede banket på døren.

- Dette er en veldig hensiktsmessig båt, og vi ser på om vi skal bygge den om til servicenæringen for fiskeoppdrett, sier han.

- Jeg har også fått forespørsler om å benytte den til legging av sjøkabler, samt å bygge den om til servicefartøy for havvindindustrien, fortsetter Gard, som heller ikke utelukker at båten kan komme til å fortsette med det den opprinnelig ble bygget for; å frakte forsyninger for olje- og gassnæringen.

- Diverse meglere har ringt for å fortelle at standbymarkedet for PSV-er er veldig bra, avslører han.

Det er for tiden så lav tilgjengelighet av PSV-er i Nordsjøen, at oljeselskapene tidvis må hyre inn ankerhåndterere til å frakte forsyninger. Det betyr god inntjening for rederne.

- Vi tar den først gjennom klassing. Båten burde være klar for supplytjenester om en måneds tid, så får vi se om vi skal gå for det, eller om vi skal bygge den om.

Klassejobben skal utføres av Kvernhusvik Skipsverft på Hitra.

Det foreligger ikke konkrete planer om å utvide flåten ytterligere for øyeblikket. Gard åpner imidlertid opp for at det kan skje om det skulle dukke opp noe spennende.

- Jeg følger godt med, sier han.

Kilde: Hegnar.no
 

Refvik

Administrator
Staff member
"Neptun Express" is ex. "Bourbon Atlantide", but originally built as "Active Prince"
"Poseidon Express" is either ex. "Antenor" or "Asterie" I would guess
 

KVALNES

Active Member
Onsdag morgen denne uka;
"OLYMPIC PROMOTER" tause ut fra opplag i Breivika. Til Fiskarstrand Verft.
Er visst solgt.
Foto; Sven Arild Pedersen
DSCN0856.JPG
 

KVALNES

Active Member
Onsdag morgen denne uka;
"OLYMPIC PROMOTER" tause ut fra opplag i Breivika. Til Fiskarstrand Verft.
Er visst solgt.
Foto; Sven Arild Pedersen
DSCN0858.JPG
 

KVALNES

Active Member
Onsdag morgen denne uka;
"OLYMPIC PROMOTER" tause ut fra opplag i Breivika. Til Fiskarstrand Verft.
Er visst solgt.
Foto; Sven Arild Pedersen
DSCN0855.JPG
 
Top