Utviklet første hydrogenbåt for havbruksnæringen
Skipsdesignerne i Kvernevik Engineering i Sandane, står bak designet av arbeidskatamaranen som har fått hydrogentank på taket.
Skipsdesignerne i Kvernevik Engineering i Sandane står bak designet av den 15 meter lange og 11 meter brede arbeidskatamaranen som skal gå til Osland Havbruk. Prosjektet er ett av åtte, som har fått grønt lys i en storsatsing på hydrogen-teknologi.
- Vi har vel om lag 100 oppdrettskatamaraner på samvittigheten siden oppstarten i 1995, dette er første gang vi designer en båt med integrert hydrogendrift, sier Edgar Kvernevik, daglig leder i Kvernevik Engineering til Skipsrevyen.
Nå som første fase av prosjektet er gjennomført er det på tide å gå mer detaljert inn på designet og kalkyler for kostnader. Solund Verft har blitt forespurt om pris for bygging av fartøyet.
- Prisen blir naturligvis noe høyere enn et konvensjonelt fartøy men prisene kommer ned etter hvert, sier Kvernevik.
Les meir på sidene til Skipsrevyen
Hydrogentanken er av sikkerhetsmessige årsaker montert på taket av styrhuset.
Illustrasjon: Kvernevik Engineering
Skipsdesignerne i Kvernevik Engineering i Sandane, står bak designet av arbeidskatamaranen som har fått hydrogentank på taket.
Skipsdesignerne i Kvernevik Engineering i Sandane står bak designet av den 15 meter lange og 11 meter brede arbeidskatamaranen som skal gå til Osland Havbruk. Prosjektet er ett av åtte, som har fått grønt lys i en storsatsing på hydrogen-teknologi.
- Vi har vel om lag 100 oppdrettskatamaraner på samvittigheten siden oppstarten i 1995, dette er første gang vi designer en båt med integrert hydrogendrift, sier Edgar Kvernevik, daglig leder i Kvernevik Engineering til Skipsrevyen.
Nå som første fase av prosjektet er gjennomført er det på tide å gå mer detaljert inn på designet og kalkyler for kostnader. Solund Verft har blitt forespurt om pris for bygging av fartøyet.
- Prisen blir naturligvis noe høyere enn et konvensjonelt fartøy men prisene kommer ned etter hvert, sier Kvernevik.
Les meir på sidene til Skipsrevyen
Hydrogentanken er av sikkerhetsmessige årsaker montert på taket av styrhuset.
Illustrasjon: Kvernevik Engineering