Oslo Havn KF, Bygg nr. 158 ved Grovfjord Mek. Verksted, Arbeidsbåt "Pelikan II"

Refvik

Administrator
Staff member
Ny søppeloppsamlingsbåt til Oslo

Får helelektrisk drift og nye redskaper.

kke alle vet at Oslo kommune i 30 år har hatt en egen søppeloppsamlingsbåt som rensker opp i indre Oslofjord. Fra desember i år skal en ny båt erstatte Pelikan som dagens båt kalles. Og mens Pelikan går på biodrivstoff, skal den nye være helelektrisk.

Den får også en ekstra kran med gripefunksjon for å kunne plukke opp større objekter, og vinger foran for å kunne samle søppel fra et større område. Til forskjell fra Pelikan skal nybåten også ha dynamisk posisjonering.

Båten fungerer ganske enkelt ved at den samler opp søppel fra overflaten i en container foran mens den kjører. Dagens båt har samlet om lag 50 tonn søppel i året, siden den ble satt i drift i 1989.

– Den plukker opp det som ligger og flyter. Det kommer en del søppel rekende fra de tre elveutløpene og fra land, alt fra plastposer til store tømmerstokker, sier teknisk direktør i Oslo Havn KF, Svein Olav Lunde.

Sjøarealet til Oslo kommune er på om lag 30 kvadratkilometer innerst i Oslofjorden.

Videreføring av oppdrettsbåt

Grovfjord mekaniske verksted skal bygge den nye søppelbåten. De har tidligere bygget arbeidsbåten GMV-Zero - en oppdrettsbåt verftet eier, men leier ut til oppdrettere.

Mye av innmaten i den nye søppeloppsamlingsbåten er likt det i oppdrettsbåten, ifølge Bård Meek-Hansen, daglig leder i Grovfjord mekaniske verksted. Men batteripakken (550 kilowattimer) er større enn oppdrettsbåtens (340 kilowattimer).

Verftet leverte det billigste tilbudet i konkurransen. Prisen er 23 millioner kroner.

– Vi bruker ikke de store leverandørene, men kjøper i stedet inn deler og setter sammen framdriftssystemet selv. Vi har gjort mye for å få ned kostnadene, og i dag mener vi at man skal kunne spare penger ved å bruke elektrisk motor. Dieselmotoren koster mindre å installere, men med billigere drift sparer man på elektrisk framdrift, sier Meek-Hansen.

Batteripakken leveres av Corvus, mens framdriftssystemet leveres av Danfoss. Oslo havn har to droner, Blueye og Deep Trekker, og en av dem skal opereres fra den nye båten. Båten bruker ekkolodd for å kunne se søppel også under vann.

Søppel er mindre akseptert

Utstyr og dimensjoner:
Lengde: 12 m
Bredde: 7,5 m
Batteripakke: Corvus Orca ESS 554 kWh.
Fremdriftsmotorer: 2 stk. Danfoss Editron 107 kW permanentmagnetmotor.
Propellanlegg: 2 stk. Helseth 4-bladet fast justerbar propell med diamanter 925mm.
Sidepropell: 4 stk. Sleipner 37 kW elektriske trustere
Manøversystem: Undheim Systems JPOS Mini-DP dynamisk posisjoneringssystem
Dekkskran 1: Palfinger Marine PK23500(M). Løftemoment 23 tm. 6-seksjon hydraulisk utskyt. Hydraulisk vinsj med 1875 kg trekk kraft.
Dekkskran 2: Palfinger Marine PK8501M. Løftemoment 7,4 tm. 3-seksjon hydraulisk utskyt. Hydraulisk gripearm med tiltrotator.
Oppsamlingskurv: Hydraulisk oppsamlingskurv med løftekapasitet på 300 kg.
Hydraulikkaggregat: Elektrisk HPU - 93 l/min, 290 bar, 250 liter tank.
Førerstol: NopSap MX3500 med integrerte joysticker for styring av kraner og oppsamlingskurv.

Rolf Mauritz Hanssen er prosjektleder i Oslo Havn og har jobbet med Pelikan i over 20 år. I løpet av de årene har tilstrømmingen av søppel til sjøen vært jevn, men de siste årene har folk blitt mer opptatt av det blir fjernet.

– Før var det stort sett kommersielle aktører i havneområdet, og de brydde seg ikke så mye om søppelet. Nå som området er bygget ut med leiligheter og badestrand, er ikke lenger søppel i sjøen akseptert, sier Hanssen.

Havnedirektør Ingvar Mathisen sier båten blir et viktig symbol, og et ledd i å fase inn nullutslippsløsninger.

– Når vi oppfordrer kundene av havna til å kutte utslipp, er det viktig at vi går foran selv, sier Mathisen.

Bedre arbeidsforhold

Den nye båten blir mer manøvreringsdyktig enn Pelikan, og alle funksjoner skal kunne styres fra stolen i styrhuset.

– Vi har brukt mye tid på HMS om bord, sier Lunde.

Etter det TU kjenner til er Pelikan den eneste spesiallagde søppeloppsamlingsbåten i Norge i dag, men Meek-Hansen sier han har vært i kontakt med andre havner som ser på samme system.

Kilde: Teknisk Ukeblad




Begge illustrasjoner: Gøran Bolsøy/Grovfjord Mek. Verksted
 

Refvik

Administrator
Staff member
Pressemeldinga fra Oslo Havn

Oslo Havn KF bygger elektrisk nullutslipps miljøbåt


Den nye el- arbeidsbåten skal holde havna ren, og er spesialdesignet for effektiv oppsamling av flytende søppel. Oslo får nå en av de mest miljøvennlige havnebåtene i verden.

Forventet levering er desember 2019. Båten bygges av Grovfjord Mek. Verksted, som tidligere har bygget verdens første fullelektriske oppdrettsbåt. Kontraktssummen er på 23 millioner.

Dagens miljøbåt Pelikan vil ligge til kai. Havnedirektør Ingvar M. Mathisen, teknisk direktør Svein Olav Lunde, daglig leder Bård Meek-Hansen, Grovfjord Mek. Verksted er til stede.

Fjerner mange tonn søppel og kutter utslipp

Den nye miljøbåten erstatter Oslo Havns gamle miljøbåt «Pelikan», som i løpet av 30 års drift har plukket opp omlag 1500 tonn (1,5 millioner kg) søppel og drivgods fra havna.

Oslo Havn skal på sikt bli utslippsfri og er en foregangshavn for utslippsfrie løsninger.

Oslo er heldige som har en ren fjord til glede for mange. Indre Oslofjord er en av landets mest brukte rekreasjonsområder, og viktig for byens friluftsliv.

- Den nye elektriske båten skal bidra til å holde havna ren og fri for søppel, uten selv å forurense luften. Båten vil også sørge for en sikker farled for alle skip og småbåter som ferdes i fjorden, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen, som er stolt av å kunne gi Oslo en utslippsfri havnebåt i miljøhovedstadsåret.

Blant verdens mest miljøvennlige miljøbåter

- At Oslo Havn velger oss til å bygge den nye batterielektriske miljøbåten, er en fjær i hatten for oss. Dette viser at vår strategiske satsing på å bygge opp kompetanse på batterielektriske fartøy har vært riktig og begynner å bære frukter, sier Bård Meek-Hansen, daglig leder i Grovfjord Mek. Verksted.

Han legger til:

- Skal vi redusere klimautslippene og redusere konsekvensene av global oppvarming, må vi utvikle og bygge fossilfrie fartøy. Oslo Havn skal ha all ære for at de går foran og bidrar til dette. Vi ser virkelig frem til å samarbeide med dem i utviklingen av den nye miljøbåten som blir, etter hva vi vet, en av de første i sitt slag i verden.

Batteridrift og solceller

Miljøbåten blir 12 meter lang og 7,5 meter bred og bygges i aluminium. Hydraulisk opptakskurv foran (i baugen) vil effektivt kunne plukke søppel fra sjøen. Båten får to kraner. En dekkskran med gripefunksjon på den ene siden samt en dekkskran for å løfte tyngre gjenstander på den andre siden. Båten vil drives av to elektriske fremdriftsmotorer og fire elektriske sidepropeller, som sørger for at den enkelt kan manøvrere langs kaiene og plukke søppel i strandsonen og i vanskelige tilgjengelige områder.

Summen av effektive opptaksfunksjoner og gode manøvreringsegenskaper gjør den nye båten mer effektiv enn det gamle.

550kw batterier sørger for at båten kan være i full arbeidsmodus i fire - fem timer. Det tar to timer å lade batteriene. I tillegg har fartøyet solcellepaneler som gir strøm til navigasjonsinstrumenteringen om bord.

Et godt og sikkert arbeidsmiljø for mannskapene er viktig for Oslo Havn KF. God ergonomi var viktig for valg av alle løsninger om bord.

Elektrifiserer havna

Elektriske kjøretøy, på vei og sjø, er Oslo Havns førstevalg. Vi faser over til nullutslippsløsninger. De fleste av havnas biler er elektriske. Oslo Havn gikk i 2018 over til biodrivstoff på havnas båter og de gjenværende dieselbilene. Det reduserte CO2 utslippene med 150 tonn i året.
 

Arild B.

Well-Known Member
"Kristian With" gikk nettopp på sør i Karmsundet med denne som dekkslast. Rakk ikke å ta bilde...
 

Refvik

Administrator
Staff member
Bilde fra da "Pelikan II" blei lasta ombord i "Kristian With" onsdag i forrige veke
Pelican II.jpg
Foto: via verftet
 
Top