Peter Hepsø Rederi, Bygg nr. 443 ved Karstensens Skibsværft, 79,75m Snurper/Pelagisk Tråler "Rav"

Refvik

Administrator
Staff member
#1
#443 – ”RAV”

Peter Hepsø Rederi og Karstensens Skibsværft har indgået kontrakt om design og bygning af en 79,75 m kombineret snurper / trawler !

Peter Hepsø Rederi AS er et datterselskab til Hepsø Invest AS. Rederiet ejer og driver i dag en 65m snurper/trawler med samme navn, ”Rav”. Dette fartøj er bygget i 2003, og vil blive lagt ud til salg.
Rederiet driver med kombineret trawl- og notfiskeri, hvor trawlfiskeriet primært består af blåhvilling (norsk: Kolmule) fiskeri vest af Irland. Øvrig fiskeri efter primært sild og makrel drives med not. Det nye fartøj skal drives efter samme principper.
Familierederiet blev etableret tilbage i 1917, og i dag er det fortsat Hepsø familien som ejer og driver selskabet. Tredje generation består af 4 søskende, hvor Audhild Hepsø er daglig leder af rederiet. Hendes 2 søstre, Kristin Hepsø og Marit Hepsø er medejere og partnere. Broderen Petter Hepsø er også medejer og aktiv som styrmand ombord på ”Rav”. Marit Hepsøs mand, Henning Sundet er maskinchef, og fjerde generation er også aktive ombord.

Nye ”Rav” vil blive rederiets niende nybygningsprojekt.

Rederiet udtrykker tilfredshed over at være kommet i mål med denne aftale med Karstensens Skibsværft, og glæder sig til at komme i gang med byggeriet.

Karstensens Skibsværft glæder sig over den tillid Peter Hepsø Rederi har udvist. I lighed med de øvrige pelagiske fartøjer som Værftet har under bygning til redere i Skotland, Irland, Sverige og Danmark, er også nye ”Rav” af eget design.
Karstensens Skibsværft har med nye ”Rav”, i alt 13 pelagiske fiskefartøjer i ordrebogen for levering i løbet af de kommende 3 år. Værftet må derfor betegnes som absolut førende på dette område.

Design, indretning og arrangementer er blevet til i et meget nært samarbejde mellem Rederi og Værft. Rederiet har været optaget af innovative løsninger, og der har været lagt speciel megen vægt på at optimere arbejdsforhold, sikkerhed og komfort for besætningen.
Sikkerhed og arbejdsforhold er bla tilgodeset ved at ”Rav” vil være den første nybyggede snurper i den norske flåde, hvor hele lastedækket er gjort vandtæt. Det øger sikkerheden, og fribordet øgets med nærmere 3,0 m.
Endvidere har Rederiet valgt at satse på en fremtidssikret løsning for winche-anlægget, som vil blive elektrisk drevet. Dette for at gavne det eksterne og interne miljø (lavere støjniveau). Nye ”Rav” vil også blive leveret med den første elektrisk drevne nothaler.

En række leverandører bliver i disse dage udvalgt, alle ud fra kriterier som kvalitet, innovation og drift sikkerhed.

Fremdrivningsanlægget vil komme til at bestå af en hovedmotor på omkring 5000 kW med 2-speeds gearanlæg. Anlægget forsynes med take-me-home funktion, som muliggør diesel-elektrisk sejlads.

Nye ”Rav” skal leveres i Oktober 2018. Kontraktsummen er omkring 215m DKK.

Fartøjets hoveddimensioner:
Længde overalt 79,75 m
Bredde moulded 15,50 m
Dybde shelterdæk 9,20 m
Øvrig teknisk data:
Winch anlæg Elektrisk
Sidepropellere 2 x 950 kW
RSW-anlæg Johnson Controls, 2 x 1525 kW
Vakuum anlæg 4 x 66 kW / 2 x 4200 l tank

Som et kuriosum kan det nævnes, at Karstensens Skibsværft også blev etableret i 1917, og dette selskab drives i dag også af tredje generation.

Men begge disse næsten-100-års selskaber er altså still-going-strong, og viser vejen med udvikling af nye fiskefartøjer !

"Rav"



Begge illustrasjoner: Karstensens Skibsværft
 
Top