Prestfjord AS, Bygg nr. 480 ved Gondan Shipyard, NVC 372 "Sunderøy"

Refvik

Administrator
Staff member
Prestejord bygger ny supertråler hvert fjerde år

Prestfjord-rederiet er klar for å bygge sin tredje nye supertråler på åtte år.

Tråleren skal bygges i Spania og skal stå ferdig sommeren 2020. Igjen er det samarbeidet med designselskapet Rolls-Royce i Ålesund som ser ut til å kunne løfte toppnivået i trålflåten ytterligere et hakk. Dette blir den fjerde tråleren som rederiet bygger i designsamarbeid med Rolls-Royce siden «Sunderøy» var ny i 2004. I mellomtiden ble «Prestfjord» ferdig i 2012 og foreløpig sist «Holmøy» i 2016.

Den aller første båten i designet NVC 372 er 77 x 17 meter er arrangert for bunntrål og pelagisk trål i arktiske farvann, og skal fiske etter både hvitfisk og reker.

Teknologiske framsteg
- Det ligger mye godt lagarbeid bak prosjektet mellom oss og Rolls-Royce. Med så hyppig bygging av nye trålere, blir det lettere å kunne ta nye teknologiske steg framover og samtidig ha i friskt minne om at vi har lykkes med de stegene vi har tatt tidligere, sier Knut Roald Holmøy.

Rolls-Royce drar stor nytte av mer enn 20 års samarbeid om fiskebåtdesign og teknologiske fremskritt til fire trålere i samme rederi.

- Prestfjordrederiet er alltid villig til å prøve nye teknologiske fremsteg selv om det betyr at de må være først i løypa. Det er samarbeid med et rederi som dette som gjør at vi kan levere fartøy med nye teknologiske fremskritt, sier salgssjef for Ship Design & Systems i Rolls-Royce, Monrad Hide.

Syv meter ekstra
I tillegg til størrelsen på tråleren, er også et batterisystemet integrert i et hybrid fremdriftssystem og melfabrikk noen av nyhetene på den nye tråleren som skal bygges sammenlignet med de trålerne som rederiet har bygget i det siste. De syv ekstra meterne i lengde gir større lastekapasitet på turene og plass til nødvendig utstyr og lager for melproduksjon.

- Vi anslår at det påløper en ekstra kostnad på rundt 30 millioner kroner for å tilpasse båten til melproduksjon. Men det beskjedne prisnivået som er på mel, er det ikke noe som forsvarer en slik investering, men vi gjør det fordi det er god latin for fiskeflåten å utnytte alt vi tar opp fra havet, sier Holmøy.
Prestfjord-tråleren
  • NVC 372 design fra Rolls-Royce
  • NVC Design nr. 4 for Prestfjord AS
  • 77,2 x 17 meter
  • Isklasse 1A*
  • 1500 kubikkmeter fryserom - paller
  • Restråstoffbehandling
  • Mel og olje
  • HSG batteri-hybrid fremdrift
  • PM (permanent magnet) trålvinsjer
  • Energi Management-system
HG mest lønnsomt

Holmøy, som er en tilhenger av filetproduksjon på sjøen, har igjen valgt å se bort fra det og satse på HG-produksjon (hodekappet og sløyt fisk).

- Vi konstatere at det ikke ligger økt lønnsomhet i filetproduksjonen på havet. Om vi skulle ha valgt denne produksjonsformen hadde det ikke blitt gevinst for mannskapet heller. Derfor var valget om HG-produksjon ikke vanskelig, sier Holmøy som mener det er et lavere lønnsnivå for mannskapet som gjør at tilsvarende utenlandske hvitfisktrålere velger ombordproduksjon.

Rederiet vil fortsette med fire trålere som de har i dag inklusiv «Langøy», bygd i 2013, i tillegg til de nevnte.

- Det er ikke bestemt hvilken tråler vi skal ta ut, men strukturen blir videreført med tre av maksimalt fire kvoter på hver av de fire trålerne.

Over 400 millioner
- Prisen?

- Den gå vi ikke ut med, men jeg kan si så mye at det står et firetall først, sier Holmøy og avslører at prisen blir over 400 millioner kroner.

- Vi vurderte mange tilbud, også norske, men har gode erfaringer med å bygge i Spania. Vi valgte Gondan Shipyard i Asturias på nordkysten av Spania, det samme verftet om bygget «Sunderøy» i 2004.

Også siste nybygg kom fra Spania, men «Holmøy» ble bygget ved et verft i Vigo.

- Vi kunne ha fått det rimeligere andre steder, men valgte det vi anser som den beste løsning tatt i betraktning leveringstid, kapasitet og pris, sier Holmøy.

Les meir på sidene til Fiskeribladet

NVC 372








Alle illustrasjoner: Rolls-Royce Marine
 

The Stig

New Member
Pressemelding Rolls-Royce:

Rederiet Prestfjord fra Sortland i Vesterålen har bestilt en ny og fremtidsrettet tråler utviklet av Rolls-Royce Marine

– Dette blir trolig verdens mest avanserte fiskebåt, spesielt med tanke på miljø og effektiv bruk av energi, sier Monrad Hide, VP Sales i Rolls-Royce.

– Vi er opptatt av kontinuerlig utvikling, og sørge for at flåten vår til enhver tid er så effektiv som mulig – både med tanke på miljø og fangst, sier Knut Roald Holmøy, administrerende direktør i Prestfjord AS.

Den nye tråleren har typebetegnelsen NVC 372 og er arrangert for bunntrål og pelagisk trål i arktiske farvann, og skal fiske etter både hvitfisk og reker. I tillegg til design, skal Rolls-Royce lever en omfattende utstyrspakke. Gondan Shipyard i Spania skal bygge tråleren, med levering i 2020. Fartøyet blir det fjerde i rekken som

Prestfjord får levert med Rolls-Royce-design. Det første, tråleren Sunderøy, ble levert fra det samme verftet i 2004.

I over 20 år har rederiet vært en pådriver for ny teknologi for hele fiskerinæringen, målet er alltid optimal utnyttelse av energi. Designet av den nye tråleren bygger videre på rederiets og mannskapets erfaringer med tidligere innovative løsninger.

– Prestfjord har alltid ønsket å utnytte mulighetene som ligger i ny teknologi fra Rolls-Royce. Flere ganger har de vært den første bestilleren av det siste vi har utviklet, og vi har fått lov til å høste av deres erfaringer. Denne nye tråleren vil være først i bransjen med Rolls-Royce siste batteri-hybridsystem, i kombinasjon med nyeste innen vinsjer, propulsjon og teknologi for energiovervåkning, sier Monrad Hide i Rolls-Royce Marine.

Tråleren er ca. 77 meter lang og har innredning for 29 personer, og det er lagt mye arbeid i å få sikre arbeidsområder. Innredningen – styrehus, messe, dagrom og lugarer er av høy standard. På det nye fartøyet vil alt av restråstoff bli tatt vare på.

- Vi er over gjennomsnittet opptatt av teknologi i Prestfjord, og gleder oss til å få nok en superbåt inn i flåten, sier Knut Roald Holmøy.

Rolls-Royce skal blant annet levere skipsdesign, et batterisystem som regulerer for endringer i last og som er integrert i et hybrid fremdriftssystem. Sentralt i systemet er Hybrid Shaft Generator (HSG) som bidrar til reduserte utslipp. Det betyr at tråleren kan skifte mellom å operere diesel-elektrisk, diesel-mekanisk eller med en kombinasjon av begge. HSG-systemet vil operere i samspill med den nyeste Bergen B33:45 hovedmotor samt hjelpemotor, og Promas integrert ror- og propellsystem. Fartøyet får også permanent magnet (PM) trålvinsjer, dette er elektriske drevne vinsjer som gir svært dynamiske egenskaper for aktivt fiske.

Kilde: Pressemelding og bilder
 

Refvik

Administrator
Staff member
"Sunderøy" sjøsatt i går ved verftet i Spania:

GONDAN launched new Fishing Stern Trawler

Today at GONDAN Shipyard in Figueras, at high tide, the launching of a new Fishing Stern Trawler Vessel built for Prestfjord AS has just taken place.

The vessel, designed by Kongsberg Maritime has a length of 77.3 m and a beam of 17 m. Built in steel with aluminum superstructure, the stern trawler will operate in Arctic areas, in the Barents Sea and Svalbard waters. With an accommodation for 29 people, the freezing trawler will be operated for cod and prawns, as well as their processing. For this, it will have the most modern and automated fish processing equipment, including a meal plant, and a total hold capacity of 2250 m3. The vessel will be classified by the DNV and will be Ice class certified.

It is the second vessel that GONDAN builds to Prestfjord AS, a very important shipowner in the world of fish farms and Norway’s second largest fish producer.

"Sunderøy"

Foto: via verftet
 
Top