Prestejord bygger ny supertråler hvert fjerde år
Prestfjord-rederiet er klar for å bygge sin tredje nye supertråler på åtte år.
Tråleren skal bygges i Spania og skal stå ferdig sommeren 2020. Igjen er det samarbeidet med designselskapet Rolls-Royce i Ålesund som ser ut til å kunne løfte toppnivået i trålflåten ytterligere et hakk. Dette blir den fjerde tråleren som rederiet bygger i designsamarbeid med Rolls-Royce siden «Sunderøy» var ny i 2004. I mellomtiden ble «Prestfjord» ferdig i 2012 og foreløpig sist «Holmøy» i 2016.
Den aller første båten i designet NVC 372 er 77 x 17 meter er arrangert for bunntrål og pelagisk trål i arktiske farvann, og skal fiske etter både hvitfisk og reker.
Teknologiske framsteg
- Det ligger mye godt lagarbeid bak prosjektet mellom oss og Rolls-Royce. Med så hyppig bygging av nye trålere, blir det lettere å kunne ta nye teknologiske steg framover og samtidig ha i friskt minne om at vi har lykkes med de stegene vi har tatt tidligere, sier Knut Roald Holmøy.
Rolls-Royce drar stor nytte av mer enn 20 års samarbeid om fiskebåtdesign og teknologiske fremskritt til fire trålere i samme rederi.
- Prestfjordrederiet er alltid villig til å prøve nye teknologiske fremsteg selv om det betyr at de må være først i løypa. Det er samarbeid med et rederi som dette som gjør at vi kan levere fartøy med nye teknologiske fremskritt, sier salgssjef for Ship Design & Systems i Rolls-Royce, Monrad Hide.
Syv meter ekstra
I tillegg til størrelsen på tråleren, er også et batterisystemet integrert i et hybrid fremdriftssystem og melfabrikk noen av nyhetene på den nye tråleren som skal bygges sammenlignet med de trålerne som rederiet har bygget i det siste. De syv ekstra meterne i lengde gir større lastekapasitet på turene og plass til nødvendig utstyr og lager for melproduksjon.
- Vi anslår at det påløper en ekstra kostnad på rundt 30 millioner kroner for å tilpasse båten til melproduksjon. Men det beskjedne prisnivået som er på mel, er det ikke noe som forsvarer en slik investering, men vi gjør det fordi det er god latin for fiskeflåten å utnytte alt vi tar opp fra havet, sier Holmøy.
Prestfjord-tråleren
Holmøy, som er en tilhenger av filetproduksjon på sjøen, har igjen valgt å se bort fra det og satse på HG-produksjon (hodekappet og sløyt fisk).
- Vi konstatere at det ikke ligger økt lønnsomhet i filetproduksjonen på havet. Om vi skulle ha valgt denne produksjonsformen hadde det ikke blitt gevinst for mannskapet heller. Derfor var valget om HG-produksjon ikke vanskelig, sier Holmøy som mener det er et lavere lønnsnivå for mannskapet som gjør at tilsvarende utenlandske hvitfisktrålere velger ombordproduksjon.
Rederiet vil fortsette med fire trålere som de har i dag inklusiv «Langøy», bygd i 2013, i tillegg til de nevnte.
- Det er ikke bestemt hvilken tråler vi skal ta ut, men strukturen blir videreført med tre av maksimalt fire kvoter på hver av de fire trålerne.
Over 400 millioner
- Prisen?
- Den gå vi ikke ut med, men jeg kan si så mye at det står et firetall først, sier Holmøy og avslører at prisen blir over 400 millioner kroner.
- Vi vurderte mange tilbud, også norske, men har gode erfaringer med å bygge i Spania. Vi valgte Gondan Shipyard i Asturias på nordkysten av Spania, det samme verftet om bygget «Sunderøy» i 2004.
Også siste nybygg kom fra Spania, men «Holmøy» ble bygget ved et verft i Vigo.
- Vi kunne ha fått det rimeligere andre steder, men valgte det vi anser som den beste løsning tatt i betraktning leveringstid, kapasitet og pris, sier Holmøy.
Les meir på sidene til Fiskeribladet
NVC 372
Alle illustrasjoner: Rolls-Royce Marine
Prestfjord-rederiet er klar for å bygge sin tredje nye supertråler på åtte år.
Tråleren skal bygges i Spania og skal stå ferdig sommeren 2020. Igjen er det samarbeidet med designselskapet Rolls-Royce i Ålesund som ser ut til å kunne løfte toppnivået i trålflåten ytterligere et hakk. Dette blir den fjerde tråleren som rederiet bygger i designsamarbeid med Rolls-Royce siden «Sunderøy» var ny i 2004. I mellomtiden ble «Prestfjord» ferdig i 2012 og foreløpig sist «Holmøy» i 2016.
Den aller første båten i designet NVC 372 er 77 x 17 meter er arrangert for bunntrål og pelagisk trål i arktiske farvann, og skal fiske etter både hvitfisk og reker.
Teknologiske framsteg
- Det ligger mye godt lagarbeid bak prosjektet mellom oss og Rolls-Royce. Med så hyppig bygging av nye trålere, blir det lettere å kunne ta nye teknologiske steg framover og samtidig ha i friskt minne om at vi har lykkes med de stegene vi har tatt tidligere, sier Knut Roald Holmøy.
Rolls-Royce drar stor nytte av mer enn 20 års samarbeid om fiskebåtdesign og teknologiske fremskritt til fire trålere i samme rederi.
- Prestfjordrederiet er alltid villig til å prøve nye teknologiske fremsteg selv om det betyr at de må være først i løypa. Det er samarbeid med et rederi som dette som gjør at vi kan levere fartøy med nye teknologiske fremskritt, sier salgssjef for Ship Design & Systems i Rolls-Royce, Monrad Hide.
Syv meter ekstra
I tillegg til størrelsen på tråleren, er også et batterisystemet integrert i et hybrid fremdriftssystem og melfabrikk noen av nyhetene på den nye tråleren som skal bygges sammenlignet med de trålerne som rederiet har bygget i det siste. De syv ekstra meterne i lengde gir større lastekapasitet på turene og plass til nødvendig utstyr og lager for melproduksjon.
- Vi anslår at det påløper en ekstra kostnad på rundt 30 millioner kroner for å tilpasse båten til melproduksjon. Men det beskjedne prisnivået som er på mel, er det ikke noe som forsvarer en slik investering, men vi gjør det fordi det er god latin for fiskeflåten å utnytte alt vi tar opp fra havet, sier Holmøy.
Prestfjord-tråleren
- NVC 372 design fra Rolls-Royce
- NVC Design nr. 4 for Prestfjord AS
- 77,2 x 17 meter
- Isklasse 1A*
- 1500 kubikkmeter fryserom - paller
- Restråstoffbehandling
- Mel og olje
- HSG batteri-hybrid fremdrift
- PM (permanent magnet) trålvinsjer
- Energi Management-system
Holmøy, som er en tilhenger av filetproduksjon på sjøen, har igjen valgt å se bort fra det og satse på HG-produksjon (hodekappet og sløyt fisk).
- Vi konstatere at det ikke ligger økt lønnsomhet i filetproduksjonen på havet. Om vi skulle ha valgt denne produksjonsformen hadde det ikke blitt gevinst for mannskapet heller. Derfor var valget om HG-produksjon ikke vanskelig, sier Holmøy som mener det er et lavere lønnsnivå for mannskapet som gjør at tilsvarende utenlandske hvitfisktrålere velger ombordproduksjon.
Rederiet vil fortsette med fire trålere som de har i dag inklusiv «Langøy», bygd i 2013, i tillegg til de nevnte.
- Det er ikke bestemt hvilken tråler vi skal ta ut, men strukturen blir videreført med tre av maksimalt fire kvoter på hver av de fire trålerne.
Over 400 millioner
- Prisen?
- Den gå vi ikke ut med, men jeg kan si så mye at det står et firetall først, sier Holmøy og avslører at prisen blir over 400 millioner kroner.
- Vi vurderte mange tilbud, også norske, men har gode erfaringer med å bygge i Spania. Vi valgte Gondan Shipyard i Asturias på nordkysten av Spania, det samme verftet om bygget «Sunderøy» i 2004.
Også siste nybygg kom fra Spania, men «Holmøy» ble bygget ved et verft i Vigo.
- Vi kunne ha fått det rimeligere andre steder, men valgte det vi anser som den beste løsning tatt i betraktning leveringstid, kapasitet og pris, sier Holmøy.
Les meir på sidene til Fiskeribladet
NVC 372
Alle illustrasjoner: Rolls-Royce Marine