Rødne, Bygg nr. 302 ved Brødrene Aa, 297 passasjer katamaran "Rygerelektra"

De markedsfører den som fullelektrisk, og omtaler rekkeviddeangst. Er det bare tullball det da? Erfarer vel at alle man omtaler som El båter i dag i virkeligheten er hybrid båter.
 
GA ligger tilgjengelig på Rødne sine hjemmesider. Rødne - Rygerelektra
Utenom generator modell, så svarer vel dette på det meste.
Hmm. F.O. TANK 2000 L. Det burde kurere rekkeviddeangsten ja. Kan det være tilfeldig at både verft og rederi har "glemt" disse dieselmotorene i spesifikasjonene? 2 x Volvo-Penta D7A TA Genset ?
 
Last edited:
Og fra skipsregistrene, "Rygerelektra" vs "Legacy Of The Fjords" vs "Vision Of The Fjords.
Tok med "Vision", da den er kjent som et hybrid fartøy. (og for de som lurer angåande "Future Of The Fjords" er den også registrert med Batteri).

1642703347396.png1642703411274.png1642703568857.png
 
Last edited:
For Legacy of The Fjords har DNV oppgitt:

Main propulsion principle: Conventional propulsion - electric
Main generator engine DI9 Scania CV AB, Industrial & Marine Engines
Propulsion electric power unit Electric power unit

Det samme for Future Of The Fjords:
Main propulsion principle: Conventional propulsion - electric
Main generator engine DI9 Scania CV AB, Industrial & Marine Engines
Propulsion electric power unit Electric power unit

Mens Vision Of The Fjords er oppført med:
Main propulsion principle: Conventional propulsion - combustion engine
Propulsion electric power unit AP Electric power unit
Propulsion electric power unit AS Electric power unit
Propulsion engine FS D2862LE4 MAN Truck & Bus SE
Propulsion engine FP D2862LE4 MAN Truck & Bus SE


 
Last edited:
3.6.3 HYBRIDTEKNOLOGIER Hybridteknologien har sett betydelige forbedringer de siste 5 årene, men vi erfarer at det vil etter hvert stabilisere seg på løsninger hvor man har rekkeviddeforlengere basert på generatorsett (dieselmotor med påhengt permanentmagnetgenerator – se figur 10) som lader direkte til batteripakke. Dette kan beskrives som batterielektrisk fremdriftsløsning kombinert med relativt liten og kompakt dieselgenerator, og er egnet løsning for relativt høy hybridiseringsgrad, se figur 9. Typisk arrangeres hele anlegget under dekk. Dette er system som nå begynner å tas i anvendelse og derved kan defineres som kjent teknologi. Konseptet er blant annet benyttet på verftet Brødrene Aa AS sin leveranse «Rygerelektra» til Rederiet Rødne AS våren 2020.
 
Back
Top