Rødne, Bygg nr. 302 ved Brødrene Aa, 297 passasjer katamaran "Rygerelektra"

Arild B.

Well-Known Member
Rødne har bestilt et søsterskip til "Rygerdronningen" hos Brødrene Aa for levering i 2020.
 
Rødne anskaffer søsterskip til «Rygerdronningen»

Hurtigbåtrederiet Rødne har inngått avtale med Brødrene Aa om bygging av et nytt, avansert passasjerfartøy for fjordcruise i vestlandsfjorder. Om støtteordninger og nødvendig infrastruktur legges til rette, kan skipet bli drevet av elektrisitet.

Nyanskaffelsen vil koste 80 millioner kroner, men prisen vil stige omlag 40 millioner kroner med batteripakke og elektrisk drift i stedet for et mer konvensjonelt dieseldrivverk.

Rødne har som strategi å anskaffe en ny båt hvert annet år og hadde sikret seg opsjon på snarlig byggetid ved skipsverftet i Hyen i Gloppen kommune. Det nye fartøyet vil kunne settes inn i fjordcruisetrafikken fra Stavanger allerede sommeren 2020.

Søster til «Rygerdronningen» Det nye skipet blir søsterfartøy til Rødne-rederiets flaggskip «Rygerdronningen», som Brødrene Aa leverte våren 2018. Katamaranen «Rygerdronningen» har skrog i karbonfiber, er 38 meter lang, tar nær 300 passasjerer og har en toppfart på 20 knop. Skipet er satt inn i fjordcruise fra Stavanger, og tilbakemeldingene er svært gode fra turister fra hele verden.

I 2018 fraktet Rødne godt over 100.000 passasjer på opplevelsescruise på Lysefjorden, en økning på 10 prosent fra året før. Fjordturer med Rødne Fjord Cruise er blitt en spydspiss for reiselivsnæringen i Rogaland.

Ut med diesel og inn med elektrisitet? I tråd med norske myndigheters intensjoner om fossilfri kollektivtrafikk innen 2025, medregnet ferger og hurtigbåter, har Rødne kartlagt hva det vil innebære å gå bort fra diesel og over til elektrisitet.

– Vi bygger stein på stein ved jevnlig å fornye vår flåte på en fremtidsrettet måte. Vi gjør grundige forarbeider ved å studere flere nye muligheter og tekniske løsninger. Optimaliserte og bærekraftige alternativer til dagens diesel er viktige elementer når vi planlegger våre investeringer, sier Rødnes daglige leder Lars A. Rødne.

Samtidig gjør han det klart at rederiet Rødne ikke alene kan makte en tilleggsinvestering på i overkant av 40 millioner kroner til elektrisk drift av den nye fjorddronningen. Han understreker at økonomiske tilskuddsordninger må på plass, hvis det nye skipet skal kunne bli helelektrisk.

– Skal våre ferger og hurtigbåter kunne seile utslippsfritt i fremtiden, må det legges til rette for det gjennom økonomisk støtte som kan forsvare de økte investeringene som kreves av oss, slår han fast.

Positive havnemyndigheter i Stavanger – I tillegg til elektrisk motordrift om bord i båtene må det utvikles infrastruktur ved kai for lading av batteriene. Vi trenger et godt samarbeid med havnemyndighetene om dette, og vi er glade for den positive velviljen som Stavanger Havn viser, sier Lars Rødne.

Havnedirektør Merete Eik i Stavangerregionen Havn IKS synes det er svært spennende at Rødne-rederiet rigger seg til for videre vekst. Hun betegner det som en løfterik nyhet for den maritime næringen at Rødne går foran og arbeider for en fossilfri fremtid på sjøen.

– Vi er veldig positive til denne utviklingen og vil jobbe for å utvikle den nødvendige infrastrukturen i vårt havneområde for el-lading ved kai, sier hun.

– Rødne ønsker å satse på bærekraftig og miljøbevisst gjestekomfort ved å bidra til en stadig grønnere fjordturisme, minimere støy og utslipp fra båtene og maksimalisere opplevelsen for passasjerene om bord. Turister kommer til Norge for å oppleve fjordene våre hele året. De er i stigende grad miljøbevisste og er opptatt av å velge opplevelser med høy kvalitet. Det reflekteres i våre besøkstall, sier Lars A. Rødne.
 
Elektrisk katamaran i Lysefjorden og Ryfylke

Rødne Trafikk AS vil bygge en elektrisk katamaran som skal gå i trafikk i Lysefjorden og Ryfylke. Enova støtter prosjektet med 19.5 millioner kroner. Statsforetaket gir samtidig 10,3 millioner kroner i støtte til Smartly AS til bygging av en ladestasjon i Stavanger havn som skal sikre lading til det nye fartøyet.

– Det er viktig at vi nå får den første nullutslipps-hurtigbåten på vannet. Det kan skape et helt nytt grunnlag for å øke farten i omstilling til nullutslipp på hurtigbåter. Og det viser hvordan en fremoverlent næring griper mulighetene i og bidrar til det grønne skiftet, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen.

Enova har tidligere støttet ulike typer fartøy med batterielektrisk drift. Prosjektet viser at norske miljøer er langt fremme i utviklingen av utslippsfrie fartøy.

– Her strekkes batteriteknologien lenger ved å kunne kjøre i høyere hastigheter over lengre avstander enn vi har sett tidligere. Det gir verdifull læring og vi må bruke erfaringene fra dette prosjektet godt i den videre utviklingen mot utslippsfrie hurtigbåter med enda større fart, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Turistrute i opptil 3 timer
Båten, som er utviklet og blir bygd av Brødrene Aa, skal romme 297 passasjerer og et mannskap på fem. Den skal gå i en turistrute med drift i 2,5–3 timer og med en fart opp til 19 knop. Rødne Trafikk planlegger to turer per dag. Enovastøtten går til kjøp av batterier, el-motor samt styrings- og kjølesystemer.

– Enova arbeider for omstillingen til lavutslippssamfunnet og det er derfor viktig å få ned utslippene innenfor transportsektoren. Dette prosjektet vil gi norsk maritim industri verdifull kompetanse i utvikling og uttesting av ny teknologi, sier Nakstad.

Rødne Trafikk A/S planlegger å starte driften av fartøyet i april 2020.

Kilde: ENOVA
 
Fra Facebook sidene til Rødne:

#KONKURRANSE-bli vår æresgjest i dåpen!

Vi feirer at vi bygger ny ELEKTRISK BÅT ved å invitere alle til å delta i en NAVNEKONKURRANSE. Kanskje er det akkurat ditt navneforslag som blir utvalgt til å pryde vår nye båt?

Vi legger ingen føringer for navnevalget, men ordet «Ryger» går igjen på alle de 14 båtene vi har i drift i dag. Den nye blir båt nummer 15.

Det ville vært flott om vi kunne fått et navn som har noe med elektrisitet, ampere, batteri eller miljø å gjøre. Her er det mange alternativer, bare fantasien setter grenser!

Premien er selvsagt heder og ære, men også en eksklusiv invitasjon til båtens dåp våren 2020

Svar i kommentarfeltet, vinner kåres 5.JANUAR. (Konkurransen går ut i flere kanaler.)

Tar du utfordringen? Noe å kose seg med i juleferien!
 
Rødne har fått en enorm response på forslag til namn på denne - dei har nå starta den vanskelige jobben med å velge et namn...
 
Fra Facebook sidene til Rødne:

Vi gleder oss til VÅR NYE BÅT kommer, og regner med at dere er like spente som oss! Vi vil derfor holde dere oppdatert framover med siste nytt fra Hyen:

I uke 3 og 4 er det meste av komponenter under dekk montert. Maling utvendig er i gang, montering av elektro pågår. Montering av rekkverk er utført, og en del dekksutrustning er montert.

Fortsettelse følger i neste uke

RodneTBN1.jpg


RodneTBN2.jpg

Begge foto: via rederiet
 
Nokre bilder fra sjøsettinga av "Rygerelektra"
Rygerelektra2.jpg


Rygerelektra3.jpg


Rygerelektra4.jpg


Rygerelektra5.jpg

Alle foto: via Rødne Fjord Cruise
 
I følge Rødne gjekk "Rygerelektra" fra Hyen kl. 14:00 i går onsdag for slippsetting i Eikefjorden før overlevering
Rygerelektra7.jpg

Foto: via Rødne Fjord Cruise
 
Rygerelektra klappet lydløst til kai i Stavanger

Stavanger og Ryfylke setter verdensrekord. Rederiet Rødne har stolt tatt imot verdens raskeste, elektriske katamaran. Nå får grønn turisme et tydelig symbol i Ryfylkefjordene.

Torsdag 23. april ble en merkedag for både rederiet fra Sjernarøyane, samt reiselivsnæringen i Stavanger og Rogaland. Da ankom Rødnes full-elektriske flaggskip «Rygerelektra» sin hjemmebase i Vågen i Stavanger. I en ellers mørk reiselivshverdag, preget av koronautbruddet, seilte et fremtidshåp inn Byfjorden.

- Nå er dagen her. Det har vært et spennende år med planlegging, bygging, sjøsetting, testing og sluttføring av ny, maritim teknologi. Det er klart Korona-krisen legger en demper på feiringen av «Rygerelektra» sin hjemkomst. Men, vi har grunn til å være stolte i dag, mener rederiets daglige leder Lars A. Rødne, og legger til at mannskapet nå får god tid til å teste og bli kjent med båten.

Stort løft
Rødne ligger ikke akkurat på latsiden når det gjelder store investeringer. Mindre enn to år etter at nyvinningen «Rygerdronningen» ble bygget, er rederiet klar med en nesten identisk båt, hva utsende og størrelse angår. Forskjellen er likevel vesentlig, da «Rygerelektra» er batteridrevet. Det elektriske vidunderet har plass til 297 passasjerer og har kostet 120 millioner kroner å bygge. - Det er et stort løft for et lite familieeid selskap som Rødne. Men, et godt samarbeid og støtte fra Enova, kraftselskapet Lyse og Stavanger havn har gjort satsingen mulig, forteller Lars A. Rødne.

Internasjonalt grensesprengende
Når Rødne bygger båter er det nesten uten unntak verftet Brødrene Aa som står for byggingen. I Hyen i Gloppen kommune har vestlandsverftet levert som avtalt, og det er en type båt som også var nytt for Brødrene Aa.

- Vi har bygget en høyteknologisk katamaran som er grensesprengende i forhold til fart og rekkevidde. Den vil operere i hastigheter opp til 20 knop, og har lengst rekkevidde av alle batteridrevne passasjerbåter som er bygget, forklarer Tor Øyvin Aa, som er daglig leder av familiebedriften i Hyen. «Rygerelektra» vil kunne gå 50 nautiske mil på en ladning, eller Stavanger-Preikestolen tur-retur om du vil. Båten er bygget i karbonfiber med en skrogutforming for store batteripakker

- Et utrolig spennende prosjekt for en solid og dyktig kunde, påpeker Tor Øyvin Aa.

- Svært godt levert av Brødrene Aa, nok en gang, smiler Lars A. Rødne tilbake. Dette er den 20. båten Brødrene Aa har bygget for Rødne gjennom 50 år. Og Rødne sin nestor, den evigunge pensjonisten Anders Rødne, har fulgt samtlige 20 båter fra verft til base disse 50 årene.

Grønn turisme

- Med «Rygerelektra» understreker vi Rødnes satsing på miljø og forpliktelse til grønn turisme. For oss er det viktig å ta vare på miljøet slik at kommende generasjoner også får oppleve vår vakre, uberørte natur sett fra fjorden, forteller Lars A. Rødne.

Energinerdene koser seg nå med gigatall vedgående «Rygerelektra». For vanlige folk kan vi opplyse at når hurtigbåten skal frakte gjester inn Lysefjorden, blir det som å kjøre 40 teslabiler samtidig. Så pass mye batterikapasitet kreves.

- Vi i Rødne ønsker at «Rygerelektra» blir en båt for alle. Det er vårt håp at både lokalbefolkning, norske og utenlandske turister ønsker å oppleve en komfortabel, nesten lydløs og utslippsfri tur i de vakre fjordene i Ryfylke og Rogaland, sier Lars A. Rødne.

Dato for skipsdåp, visningstur og når det igjen er lov å legge fra kai med gjester, er per i dag uvisst. Men, en skal ikke være i tvil om at Rødne skal gi klar beskjed når det er klart for disse gladmeldingene.

Kilde: Pressemelding Rødne Fjord Cruise
 
"Rygerelektra" blei døpt idag Fredag 28. Mai, over et år etter at den blei overlevert....
 
Back
Top