Regjeringen stiller krav til hydrogenferjer på strekningen Bodø-Moskenes

...og at de går fra det flotte designet som dagens, relativt nye, ferger har, til dette. Fra proporsjonalt til uproporsjonalt. Symmetrisk - javisst - men ikke like heldige på tegnebrettet denne gangen.
 
...og at de går fra det flotte designet som dagens, relativt nye, ferger har, til dette. Fra proporsjonalt til uproporsjonalt. Symmetrisk - javisst - men ikke like heldige på tegnebrettet denne gangen.
Hvilke av dagens ferger har et relativt nytt, flott design?
 
Hvilke av dagens ferger har et relativt nytt, flott design?
De som går over Vestfjorden i dag. De må jo regnes som "nye" i forhold til resten av innenriksfergene (selv om det har kommet en del nybygg de siste årene).
 
...og at de går fra det flotte designet som dagens, relativt nye, ferger har, til dette. Fra proporsjonalt til uproporsjonalt. Symmetrisk - javisst - men ikke like heldige på tegnebrettet denne gangen.
Det er bare en illustrasjon, de blir ikke bygget sånn
 
Er det ikke upraktisk med to separate broer, fremfor en på midten, som vanlige pendeferger?
De vil vel ikke ha vakthavende sittende oppå hydrogentanken. Det blir litt vanskelig å få passasjerene til å evakuere hvis det kommer en Donald Duck stemme på høyttalerene.
 
De vil vel ikke ha vakthavende sittende oppå hydrogentanken. Det blir litt vanskelig å få passasjerene til å evakuere hvis det kommer en Donald Duck stemme på høyttalerene.
for å være litt meir detaljert, hydrogentankene er konstruert slik at den eine veggen eller taket gir etter ved overtrykk / eksplosjon, i dette tilfelle oppover.

Vis ein ser på Norled sin Hydra, så er broa plassert ved siden av tanken (eller der tanken skal installeres?) og sjermet med ei solidd vegg som leder eksplosjonen unna.

MF Glutra, første gasferje bygd, fekk vel av samme grunn plassert tankene over bildekket, fordi erfaringane rett og slett ikkje fantes. Senare har det vel visst seg, at løysninger med store nok ventilasjonskanaler for utblåsing ved overtrykk gir samme sikkerhet med plassering av tankene under bildekk eller sidehusdekk.
 
Tror ikke man skal legge seg alt for mye opp i det man ser i disse skissene. Slik var det ved en tidligere representasjon av nye Vestfjordferger også ved et anbud for en del år tilbake på samme distanse, men resultatet ble vesentlig avvikende fra det som ble lansert som skisser i forkant.
 
Back
Top