Sølvtrans, Bygg nr. 135 ved Havyard Ship Technology, Havyard 589 "Ronja Storm"

Refvik

Administrator
Staff member
Verdens største brønnbåt leveres fra Havyard

Sølvtrans bestiller verdens største brønnbåt fra Havyard. Og verdens største skal også by på verdens beste fiskevelferd.

Brønnbåten blir 116 meter lang og 23 meter bred. Skipet som får navnet Ronja Storm får plass til 7.450 kubikkmeter vann i fisketankene, noe som er over dobbelt så mye som normalt store brønnbåter. I tillegg skal båten kunne ta med seg 5.000 kubikkmeter ferskvann.

Etter levering skal den inn på en ti-årskontrakt for oppdrettsselskapet Huon ved Tasmania utenfor Australia. Tasmania har knapphet på ferskvann både når det gjelder kvalitet og tilgjengelighet. Dette er løst ved at det nye Havyard-designet får utstyr som kan produsere nesten 17 millioner liter ferskvann per døgn.

«Laksehospital»

Ferskvannet blir brukt til «laksehospital». Fisken blir tatt opp av merdene og svømmer i ferskvann for å bekjempe den amøbiske gjellesykdomen AGD. På Tasmania skjer dette omtrent en gang i måneden. Med det gigantiske ferskvannanlegget og de enorme tankene, kan man ta fisken i en hel 240-meters merd og behandle samtidig.
  • Det er en stor fordel og vil stresse fisken mindre. Det igjen gir både bedre kvalitet på fisken og kortere avbrekk i veksten for fisken, sier CEO i Sølvtrans, Roger Halsebakk.
Den store produksjonen av ferskvann i tillegg til renseanlegg som gjør at vannet kan brukes flere ganger, fører til at båten slipper å avbryte arbeidet og gå til land for å fylle nytt vann så ofte som andre båter må.

Laksen blir lastet opp i tanker med ferskvann der fisken får svømme rundt i cirka tre timer samtidig med at den kan bli transportert til en ny merd.

Ronja Storm blir dessuten utstyrt for fiskesortering, transport av slaktefisk og smolt samt at den utstyres for medisinering. Det er også lagt vekt på både stabilitet og redusert støy.

Verdens største brønnbåt vil koste vel 500 millioner kroner.
  • Vi tar ingen shortcuts når det gjelder utstyr til og transport av levende fisk. Etter 31 år i bransjen og som pionerer innen utvikling av brønnbåter, så vet vi hva som skal til.
Prosjekt som sprenger grenser

Sølvtrans og Havyard har arbeidet med prosjekt også tidligere, og denne gangen endte det med at Havyard Group fikk totalleveransen. Havyard Design & Solutions leverer design og engineering, Havyard Ship Technology skal utruste, Havyard Power & Systems skal levere dieselelektrisk maskineri og fremdriftssystem, automasjon og broløsning og MMC First Process leverer alt av fiskehåndteringsutstyr.
  • Vi gleder oss over at våre erfaringer fra bygging av tidligere brønnbåter kan tas videre inn i dette prosjektet som sprenger grenser både når det gjelder størrelse og teknologi, sier Sales Manager Frank Edvard Vike og Senior Designer Kjetil Myren.
Sølvtrans drar nytte av at Havyard tilbyr en totalpakke der rederiet drar nytte av synergier og får en partner å forholde seg til.
  • Vi ser fram til samarbeidet med Sølvtrans og ser på dette som en svært viktig kontrakt for Havyard Group, sier CEO i Havyard, Geir Johan Bakke.
  • Kontrakten viser også at vi med to brønnbåter i porteføljen og den tredje under bygging er en ledende aktør både innen bygging av brønnbåter og som leverandør av utstyr til brønnbåtnæringen.
Sølvtrans tar med denne kontrakten steget fra å være en stor og viktig kunde for MMC First Process innen fiskehåndtering til å nå kjøpe et komplett fartøy fra Havyard. Roger Halsebakk sier de ser fram til samarbeidet og den ferdige båten.
  • Vi valgte Havyard Group ut fra en totalvurdering der både pris og kvalitet var avgjørende. I tillegg kan Havyard vise til at de har bygd flere brønnbåter tidligere. Det er med på å gi trygghet for at Sølvtrans vil levere gode tjenester til vår samarbeidspartner Huon, der fiskevelferd har høyeste fokus.
Havyard 589 "Ronja Storm"
RonjaStorm1.jpg


RonjaStorm2.jpg

Begge illustrasjoner: Havyard Design & Solution
 
I går onsdag 6. desember vart første stålet til denne kutta ved Cemre i Tyrkia som har gitt den sitt bygge nr. 58
 
Biggest in the world has arrived at yard

Ronja Storm’s hull has arrived at Havyard yard in Leirvik, ready to become the biggest wellboat in the world.

Ronja Storm will be the world’s biggest in more ways than just being much longer than other wellboats at 116 metres. There are also no other ships in the world that have such a big freshwater production facility. The boat can produce 16.8 million litres of freshwater a day, thereby potentially covering the daily freshwater consumption of 100,000 average Norwegians.

Nor are there any other wellboats that can match her fish tank capacity or have such a great capacity for processing and transport of fish. Its capacity is nearly twice that of the average wellboat. No other boats have four fish tanks, and no others can load 1,000 tonnes of fish an hour. That means 3,300 big salmon per minute. In addition, no other wellboats have used a direct current system before. Ronja Storm is the very first, and the system will save fuel and ensure good handling of the fish.

B954C6CD7E3D4F278699F16584A7045F.jpg

No other ships in the world have such a big freshwater production facility as that of Ronja Storm. The boat can produce 16.8 million litres of freshwater a day, thereby potentially covering the daily freshwater consumption of 100,000 average Norwegians. Illustration: Havyard

Groundbreaking
Senior designer Kjetil Myren at Havyard Design & Solution refers to Ronja Storm as groundbreaking.

‘Ronja Storm is the biggest in the world not only in terms of its actual size. The focus has been on thorough and reliable handling of large amounts of fish, which has required new solutions and equipment to be developed. Clients and end users have challenged us down to the tiniest detail, and the result is that Ronja Storm will be a giant in every way.’

Lasse Stokkeland, EVP Havyard Ship Technology, refers to the yard’s experience with building wellboats and says that they are ready.

‘We’ve been preparing for this for a long time, and we benefit from it being a complete Havyard product both in terms of the planning and building processes. We have full access to expertise in all fields when it comes to design, the fish handling equipment itself, and power systems and automation.'

Sustainable
Ronja Storm is being built for Sølvtrans, which will rent the wellboat to Huon Aquaculture in Tasmania just off Australia. Kjetil Myren explains that the fish transporting and processing needs there require the large dimensions.

‘The salmon must be treated and transported many times throughout their life cycle and bathing the fish in freshwater is an effective and environmentally friendly method. Producing our own freshwater makes the treatment more sustainable, as you avoid using natural freshwater, which is a scarce resource, you save time and fuel from not having to fetch it, and you don’t have to filter it. The water is of course reused as well.'

When the salmon is treated that often, it must be possible to take them out of the cages quickly and with care to avoid stress and reduced growth. This is why such enormous systems are needed to handle the fish. To ensure fish welfare and survival, robust and redundant systems are also incorporated.
Ronja Storm also has a direct current system, which is a first for a wellboat. This saves fuel and reduces noise.

The new flagship
Kjetil Myren says that Havyard has developed the new flagship in the wellboat industry.

'We hope and believe that this will be a good tool for Sølvtrans and Huon Aquaculture in their work to produce healthy seafood. With the solutions we have used for Ronja Storm, we are delivering the next generation of wellboats and have taken another step towards an even more sustainable industry.'

Ronja Storm will be delivered to Sølvtrans autumn 2019. The boat will be put into use by Huon Aquaculture in Tasmania.

Roger Halsebakk, CEO in Sølvtrans, says they are very satisfied with the process so far and with the cooperation with Havyard, and he is certain that they will receive a vessel as planned that meets the expectations.

‘It will be a fantastic addition to Sølvtrans’s fleet. The ship once again confirms that Sølvtrans is at the forefront of technology developments that address quality, animal welfare and environmental considerations in the aquaculture industry.’

"Ronja Storm"
doc_1748_4.jpg

Foto: via Havyard
 
Levering av skip

Havyard Ship Technology AS har idag gjennomført formell overlevering av nybygg nummer 135 til reder, hvor skipet vil bli liggende ved verftet i en kort periode for ferdigstilling av mindre gjenstående arbeid.

Leveringen medfører at en vesentlig del av selskapets byggelånseksponering er redusert.
 
Back
Top