Sølvtrans, Bygg nr. 199 og 200 ved Aas Mek. Verksted, AAS 2502 ST "Ronja Explorer" og "Ronjafisk"

Refvik

Administrator
Staff member
Fartøyet har verftets byggenummer 199

Aas Mek. Verksted: Kontrakt på brønnbåt med lastekap. 2500 m3

Aas Mek. Verksted på Vestnes har inngått kontrakt på bygging av brønnbåt med opsjon på et søsterskip med Sølvtrans AS fra Ålesund. Samlet ordreverdi er nærmere 500 mill. kroner.

Brønnbåtene er av verftets eget design av typen AAS 2502 ST med en lastekapasitet på 2500 m3. Dette er et helt nytt design og spesielt tilpasset rederiets sirkulasjonsprinsipp med sideveis sirkulasjon i lasterommene og lukket transport. Skrog til nybygget vil bli bygget i utlandet og vil komme til verftet på høsten neste år for utrustning, og skal overleveres til rederiet i april 2019.

Båten er arrangert for transport av levende fisk i åpent og lukket system samt arrangert for å være servicefartøy for oppdrettsanlegg. Båten vil også være utstyrt med UV system for vannrensing for semilukket transport. Nybygget blir videre utstyrt med filteranlegg på all sirkulasjon for utskilling av lus ved avlusing av fisken, system for avsiling av sjøvann og ferskvann ved lasting og lossing i forbindelse med avlusing og AGD behandling ved bruk av ferskvann. Nybygget er designet for å trykklosse til anlegg på land, til sortering, avlusing o.l., uten bruk av vakuum pumpe for mest mulig skånsom behandling av fisken.

Hoveddimensjoner:

Lengde o.a. 69,96 meter, bredde 17,80 meter og dybde i riss 5,90 meter. Lasteromsvolumet er på 2500 m3 som gir en kapasitet på føring av 375 tonn med levende fisk. Lasterommet er fordelt på to fiskebrønner, som er utstyrt med skyveskott og trykk laste- og lossesystem. Båten vil ha innredning for 10 personer.

Dette blir det 29. og 30. nybygget Aas Mek. Verksted leverer til Sølvtrans / bbs rederiet. Sølvtrans AS er en av de største aktørene innen transport av levende fisk nasjonalt og internasjonalt, med aktivitet i Scotland, Shetland, Chile og Australia i tillegg til Norge.

– Vi fra verftets side ser på denne kontrakten med Sølvtrans AS som meget viktig for vår posisjon som ledende brønnbåtbygger, og vi er svært glad for å føre videre det lange samarbeid vi har hatt med Sølvtrans i mange år, uttaler verftsdirektør Halvard Aas i en pressemelding.

Kilde: Norske Skipsverft

19910101_fargeprofil-e1498041873449-1350x1080.jpg
Illustrasjon: Aas Mek. Verksted
 
Aas Mek. bygger «jubileumsbåt» til Sølvtrans

Sølvtrans har kontrahert sitt fartøy nummer 30 fra Aas Mek. Som verftets bygg nummer 200 blir det jubileumsfartøy for både verft og reder. Det fremgår av en pressemelding fra verftet på Vestnes.

Fartøyet vil være av designtype AAS 2502 ST, søsterskip til byggenummer 199 som også skal leveres til Sølvtrans i april 2019.

– Dette er et helt nytt design og spesielt tilpasset rederiets sirkulasjonsprinsipp med sideveis sirkulasjon i lasterommene og lukket transport. Skrog til nybygget vil bli bygget i utlandet og båten skal overleveres rederiet i august 2019, skriver Aas Mek i pressemeldingen.

Båten er arrangert for transport av levende fisk i åpent og lukket system samt arrangert for å være servicefartøy for oppdrettsanlegg. Nybygget blir videre utstyrt med filteranlegg på all sirkulasjon for utskilling av lus ved avlusing av fisken, system for avsiling av sjøvann og ferskvann ved lasting og lossing i forbindelse med avlusing og AGD behandling ved bruk av ferskvann.

Les mere på sidene til Skipsrevyen

"Ronjafisk"
Illustrasjon: Aas Mek. Verksted
 
Rørvikoppdrettere leier «Ronja Explorer» for fem år

Sølvtrans’ nybygg «Ronja Explorer» er leid ut for fem år til duoen SinkabergHansen og Emilsen Fisk.

Det opplyser brønnbåtrederiets flåtesjef, Petter Gunnarstein, til iLaks.

– Vi har hatt en dialog en stund, forteller han. – Vi har hatt «Ronja Ocean» der oppe, og så kommer de tilbake og trenger mer kapasitet med tanke på det nye regelverket som kommer på plass frem mot 2021.

Champagne
Avtalen ble inngått i Sølvtrans’ lokaler ved munningen til Ålesund havn onsdag. Gunnarstein ønsker ikke å kommentere hvor stor beløpsmessig ramme avtalen har.

– Det ønsker jeg ikke å kommentere, men det er en god avtale. Vi ringte i skipsklokken og spratt champagne her på kontoret i går, gliser Gunnarstein.

– Er en femårig avtale standard for Sølvtrans?

– Vi har avtaler på fem, seks, åtte og ti år, sier konsernsjef og reder Roger Halsebakk.

Under bygging
«Ronja Explorer» er for tiden under bygging ved et verft i Tyrkia, og skal utrustes ved Aas Mek. Verksted på Vestnes. Båten vil, etter avtalen, leveres 15. april 2019.

Les meir på sidene til iLaks
 
"Ronja Explorer" klar til sjøsetting ved Besiktas Shipyard i Tyrkia
RonjaExplorer.jpg

Foto: Via Besiktas Shipyard
 
Noen som har bilde på den andre av desse to, samt bekrefte om namnet blir "Ronjafisk" eller "Ronjafisk II"?
 
Full fart med fisk fra første stund!
aronjaex60-1000x515.jpg

FØRSTE LAST: Allerede andre dag i den første driftsuka var «Ronja Explorer» på plass med første last slaktefisk til Marøya.

Dåp Trondheim lørdag, debut Nærøysund mandag og første last med slaktefisk tirsdag. «Ronja Explorer» suste ut fra startblokka – og nybygget blir de kommende fem år en viktig aktør på Namdalskysten i samarbeidet Emilsen Fisk og SinkabergHansen.

Ronja Explorer ved fabrikken på Marøya, foto

VIKTIG: Kapasiteten til «Ronja Explorer» blir viktig på Marøya de kommende åra – ikke minst når den nye fabrikken fra 2021 kommer i drift.

Les meir på sidene til Sinkaberg-Hansen
 
Back
Top