"Seven Viking" med forlenga kontrakt med Statoil/Equinor og byggast om

Refvik

Administrator
Staff member
Subsea 7 awarded contract Offshore Norway

Luxembourg - 9 May 2018 - Subsea 7 S.A. (Oslo Børs: SUBC, ADR: SUBCY) today announced the award of a substantial(1) contract by Statoil for the provision of subsea inspection, repair and maintenance (IRM) services on the Norwegian Continental Shelf. The contract involves the provision of a Life of Field support vessel for five years, with options for extensions.

The Life of Field support vessel, complete with work class and observation class ROVs and a module handling support system, must be capable of performing standard inspections, light construction and scale squeeze operations, as well as module handling and Christmas tree installation.

Offshore activities will begin in January 2019 using Subsea 7's high specification Life of Field vessel, Seven Viking. Project management and engineering support will be executed from i-Tech Services' office in Stavanger, Norway.

Steve Wisely, i-Tech Services Senior Vice President, said: 'The award of this long-term IRM contract acknowledges the capability and high standard of performance i-Tech Services has established over decades of providing IRM services to Statoil. This is a renewal of our existing contract, where we have continuously delivered excellent support. It proves the concept of Seven Viking, which is the only vessel of its kind in the world. Over the course of the contract we look forward to introducing new innovative technologies, including remote controlled operations from onshore.
 
Statoil award contract in excess of one billion NOK for IMR services

Statoil is awarding Subsea 7 Norway AS a five-year contract for IMR services to be carried out by the Seven Viking vessel for subsea operations on the Norwegian continental shelf (NCS).

Subsea 7 will provide inspection, maintenance and repair (IMR) services for Statoil’s 560 subsea wells on the NCS. The service includes onshore project planning and offshore operational execution.

“Around half of Statoil’s NCS production comes from subsea wells. Inspection, maintenance and repair on our subsea fields are key to maintain safe and efficient operations,” says Kjetil Hove, head of operations technology on the NCS.

The vessel will be reconstructed from conventional to hybrid operation, which includes installation of battery and preparations for land-based power supply. The reconstruction is scheduled to be completed when the contract takes effect on 2 January 2019.

“We are working systematically on reducing CO2 emissions from our activities. Use of vessels is central in this regard. CO2 emissions and energy efficiency are therefore evaluated when we enter into new contracts. Competitive vessels with technology solutions leading to lower consumption are prioritised,” says Pål Eitrheim, head of procurements in Statoil.

Kilde: Statoil/Equinor

"Seven Viking"
image.jpg

Foto: ukjent via Subsea 7
 
Westcon Power & Automation bygger om «Seven Viking» til hybridskip

Westcon Power & Automation har fått jobben med å levere batteripakke, samt stå for installasjon og ombygging av subseaskipet «Seven Viking» til hybridfartøy. Det vil gi en årlig reduksjon av drivstoff og tilhørende CO2-utslipp på 750.000 liter diesel.

Det er en omfattende hybrid-installasjon som Westcon Power & Automation til høsten skal utføre på «Seven Viking». Ombyggingen, som skal være ferdig før fartøyet skal inn på kontrakt med Statoil fra nyåret 2019, innebærer installasjon av batteripakker og tilrettelegging for bruk av landsstrøm.

– Vi er utrolig stolte av å bidra til at nok et fartøy gjøres klar til å møte fremtidens krav til effektivitet og sikkerhet. Vår egenutviklede løsning, eSEAMatic Blue, er en automasjon- og kraftsystemløsning som passer veldig bra i ombygning til hybrid batteriløsninger til offshorenæringen, sier Gunvald Mortvedt, leder for produkt og system ved Westcon Power & Automation.

Westcon signerte nylig avtaler om tilsvarende ombygginger av SolstadFarstad-fartøyene «Normand Server» og «Normand Supporter» til hybridfartøy.

– Vi opplever en stor og økende interesse blant rederier om å ta i bruk ny teknologi som gjør fartøyene tryggere og mer effektive. Ombygging til hybridfartøy har vist seg å gi fantastiske resultater i form av bedre driftsøkonomi og sikkerhet, sier Mortvedt.

For Eidesvik er «Seven Viking» det femte skipet som bygges om til hybrid, og rederiet regner med en drivstoffreduksjon på 600 tonn årlig, tilsvarende 750.000 liter diesel. Westcon Power & Automation leverte også hybridløsningen til «Viking Energy» i 2016, som da var verdens første offshorefartøy som erstattet en motor med batteri i henhold DNV GL Battery Power Notasjonen. Rederiet rapporterer etter det første driftsåret om en reduksjon i drivstofforbruket på 17 prosent for «Viking Energy».

– Eidesvik har i mange år satset tungt på innovasjon og tatt en lederrolle i å effektivisere sin flåte. Vi ser virkelig frem til å kunne bidra med våre løsninger og kompetanse i nok et skip som gjøres klar for fremtiden, sier Mortvedt.

Kilde: Westcon
 
Back
Top