Skår Senior, Bygg nr. 46 ved Stadyard, MT 1120 "Skår Senior"

Refvik

Administrator
Staff member
Skår senior bygger ny kystnotbåt

Familiereiarlag frå Herøy valte lokalt design for ny kystbåt.

Reiarlaget Skår Senior skal bygge ny kystbåt som skal drive med ringnot og tråling. Måndag møtte representantar for reiarlaget og designarane i Marin Skipsteknikk NETT NO på kaia i Eggesbønes for å fortelje om nybygget.

– Det er ein ny kystbåt for pelagisk fiske som vert 48 meter lang og 12 meter brei, fortel Roy Skår.
Med andre ord går dei litt opp i størrelse frå dagens MS Jøkul, som er 40 meter. Volumet i lasterommet blir det same som med dagens båt, 499 kubikk.

Det er ikkje avgjort kvar båten skal byggjast: – Men det vert i Norge, slår Skår fast.

Roy og systera Janita eig dryge 40 prosent av reiarlaget, medan syskenbarnet Jan-Arve Drabløs eig ti prosent i reiarlaget frå Kvalsvika.

Kilde: Nett.no

MT 1120

Foto: Marius Rosbach via Nett.no
 

Refvik

Administrator
Staff member
Denne nye kystbåten blir 48 meter lang og skal bygges i Norge

Familierederiet Skår Senior skal bygge ny kystbåt som skal drive med både ringnot og tråling.

Det er designerne Marin Teknikk på Gurskøy som har tegnet den nye kystbåten. Båten blir 48 meter lang og 12 meter bred. Volumet i lasterommet blir 500 kubikk.

- Vi har tenkt på dette siden vi solgte gamle «Skår Senior» i 2011, sier reder Roy Skår til Fiskeribladet.

Trygghet og komforten for mannskapet er noen av årsakene til at Skår Senior bygger nytt. Dessuten mulighetene til å få mer fisk.

Nybåten skal stå ferdig i 2021, og det er ennå ikke bestemt hvor den skal bygges. Det eneste som er bestemt er at den skal bygges i Norge. Båten blir hetende «Skår Senior», slik den forrige båten til rederne heter.

Selger gamlebåten

Rederiet har fra før båten «Jøkul», som er 40 meter lang. Den overtok rederiet i 2011 Planene er å selge «Jøkul», og få plass en avtale med et verft i løpet av sommeren-høsten i år.
- Vi satser på å bygge den ved et verft i Norge, fortsetter Skår.

- Vi får en større båt med bedre komfort for mannskapet. Den nye båten blir også rigget for tråling fordi fisken av og til på året er bedre tilgjengelig med trål. Utviklingen går i retning større båter, sier reder og skipper Roy Skår til nett.no

En båt som er åtte meter lenger enn dagens «Jøkul» gir også bedre stabilitet og trygghet når de går lengre til sjøs.

Les meir på sidene til Tekfisk

"Skår Senior"



Illustrasjon: Marin Teknikk
 

Refvik

Administrator
Staff member
Stadyard bygger ny Skår Senior

Stadyard AS har inngått kontrakt med Skår Senior AS for nytt kombinert ringnot- og trålfartøy.

Stadyard AS på Raudeberg har inngått kontrakt med Skår Senior AS i Herøy for bygging av et topp moderne nyutvikla kombinert ringnot og pelagisk trålerfartøy av Marin Teknikk design.

Marin Teknikk AS (MT) inngikk designkontrakt tidligere i år med fiskeriselskapet Skår Senior AS fra Kvalsvik, på Nerlandsøy i Herøy.

Det nye kombinerte ringnot og tråler fartøyet, med design type MT1120, blir ca. 48,3 meter langt og 12 meter bredt. Det er designet i hht. rederiets ønsker og vil bli utrustet med topp moderne snurpe- og trålutstyr, samt 500m3 RSW lastetanker og vacuum system for mest mulig skånsom behandling av fisken. Det forberedes også for en mindre fabrikk til prosessering av fisk. Fartøyet bygges med komfortabel innredning for 10 personer og lett is-klasse. Dette blir bygg nummer 46 ved Stadyard AS med levering i desember 2021.

Skrog og fremdriftssystem optimaliseres for lavt brennoljeforbruk og lave utslipp til miljøet.

Det nye pelagiske fiskefartøyet skal erstatte MS Jøkul og bygges for fiske etter sild, makrell og lodde i Barentshavet, Norskehavet og Nordsjøen med fokus på å ivareta fangsten og å oppnå best mulig kvalitet. Det blir flere lokale leverandører som får nyte godt av kontrakten med utstyrsleveranser til fartøyet. Det kan nevnes Brunvoll Volda for framdriftsystem og MMC First Process for RSW system og fiskehandteringsutstyr.

Kontrakten er en anerkjennelse for det lokale samarbeidet mellom de ulike leverandørene i den maritime klyngen på nordvestlandet. Stadyard har lang og god erfaring med å bygge fiskebåter og ser på dette som et nytt, spennende oppdrag for et oppegående rederi. For Marin Teknikk er dette et nytt og interessant marked og styrker MT’s posisjon for design av fiskefartøy.

- Vi er svært tilfredse og takknemlige med å lande slike avtaler som sikrer arbeidsplasser på Stadyard, Marin Teknikk og ellers med våre andre faste og svært dyktige lokale underleverandører, samt skape aktivitet ellers rundt om i det maritime miljøet i Norge. Det er også spennende og givende å få jobbe tett sammen med dyktige redere i regionen, sier Agnar Lyng.

Skår Senior AS er eid av søskena Roy Skår og Janita Skår som sammen eier 90 prosent i rederiet, samt søskenbarnet Jan-Arve Drabløs som eier 10 prosent i rederiet fra Kvalsvika.

Kilde: Stadyard
 
Top